news-background
news-background

فیلم نامزد اسکار The Holdovers به سرقت ادبی متهم شد

«سایمون استیونسون» نویسنده فیلم‌هایی چون «لوکا» (Luca) و «پدینگتون ۲» (Paddington 2) با ارسال ایمیلی به «اتحادیه نویسندگان آمریکا» (WGA) فیلم «جاماندگان» (The Holdovers) را به سرقت ادبی متهم کرد.

«ورایتی» گزارش داده است که در بخشی از این ایمیل استیونسون ادعا می‌کند فیلمنامه «جاماندگان» از فیلم «فریسکو» (Frisco) او سرقت شده است: «هر کسی که به خلاصه‌ترین نمونه آن نگاه کند ناگزیر از واژه «بی‌شرمی» استفاده می‌کند.»

درام «فریسکو» درباره ارتباط یک پزشک کودکان میانسال و یک بیمار ۱۵ ساله است که شباهت زیادی به داستان «جاماندگان» به کارگردانی «الکساندر پین» دارد. «پل جیاماتی» در فیلم پین که نامزد پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلمنامه اریجینال شده نقش یک استاد تاریخ میانسال را بازی می‌کند. این فیلم در بخش بهترین فیلمنامه با «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall) رقابت می‌کند. استیونسون صحت این ایمیل را تأیید کرده اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرده است.

در این ایمیل ادعا شده است که پین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ به فیلمنامه «فریسکو» دسترسی داشته و برای تولید یک پروژه با «دیوید همینگسون» نویسنده «جاماندگان» تماس گرفته است. در طول چند ماه اخیر استیونسون این ایمیل را برای اثبات ادعایش برای چند فرد ارسال می‌کند. هرچند همینگسون تنها نویسنده «جاماندگان» ذکر شده اما پین در چند مصاحبه ادعا کرده است که در نگارش فیلمنامه مشارکت کرده است. پین در ماه نوامبر گفته بود: «در فیلمنامه مشارکت کرده‌ام، هرچند نام من ذکر نشده.»

استیونسون ۲۵ فوریه در نامه‌ای به اتحادیه نویسندگان می‌گوید «همه‌چیز» فیلم «جاماندگان» از اثر او سرقت شده است: «به معنای واقعی کلمه همه‌چیز: داستان، شخصیت‌ها، ساختار، صحنه‌ها، دیالوگ، تمام اثر. بعضی از بخش‌هایش بی‌شرمانه است: بسیاری از صحنه‌های مهم تغییر داده نشده‌اند و حتی به شکل مشهودی با طرح‌بندی صفحه فیلمنامه یکسان‌اند.»

اتحادیه نویسندگان استیونسون را به وکیلی به نام «لیلا آذری» ارجاع می‌دهد و آن‌ها چندین روز با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. استیونسون در آن زمان مدعی می‌شود که اتحادیه باید از او در برابر این «سرقت ادبی» حمایت کند. آذری با او همدردی می‌کند اما می‌گوید این مسئله به اتحادیه ارتباطی ندارد، هرچند پین، همینگسون و استیونسون همگی اعضای این اتحادیه‌اند. اما ۵ مارس دو عضو هیأت مدیره اتحادیه با استیونسون تماس می‌گیرند و می‌گویند این موضوع همچنان در حال بررسی است.

فیلم «جاماندگان» با بودجه ۱۳ میلیون دلاری ساخته شده و استودیوی فوکس آن را با قراردادی ۳۱ میلیون دلاری در جشنواره تورنتو خریداری کرده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید