news-background
news-background

خاطره اسکورسیزی از بوسه ۶۰ ساله‌اش به الکه زومر

اسکورسیزی جایزه افتخاری «دیوید او. سلزنیک» را دریافت کرد.

«مارتین اسکورسیزی» یکشنبه شب این هفته در مراسم اهدای جوایز «اتحادیه تهیه‌کنندگان آمریکا» (PGA) پس از دریافت جایزه افتخاری «دیوید او. سلزنیک» خاطره‌ای از بوسیدن «الکه زومر» بازیگر آلمانی در سال ۱۹۶۵ بازگو کرد.

اسکورسیزی وقتی جایزه میان‌کالجی «جسی ال. لسکی» را در مراسمی موسوم به «اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون» دریافت کرد ۲۲ ساله بود و در احاطه اسطوره‌ها. پس از گذشت حدود ۶۰ سال، کارگردان «قاتلین ماه گل» (Killers of the Flower Moon) بازگشت به مراسم اهدای جوایز اتحادیه تهیه‌کنندگان را لحظه بازگشت به نقطه آغاز می‌نامد.

«گی‌یرمو دل تورو» پیش از اهدای جایزه به اسکورسیزی او را یک «تایتان غیرقابل‌چشم‌پوشی» توصیف می‌کند. اسکورسیزی ۸۱ ساله پس از حضور روی صحنه به یاد می‌آورد که «الکه زومر» بازیگر آلمانی را در مراسمی که شش دهه قبل برگزار شد بوسیده است: «روی صحنه [در حضور] آلفرد هیچکاک، جیمز استوارت، جک بنی، ساموئل گلدوین، جک وارنر، نورمن لیر، لو واسرمن، جولی استاین، کری گرانت، اوا ماری سینت، جنل لی، دیک ون دایک، الکه زومر و دیوید او. سلزنیک. آن‌ها روی صحنه سیزدهمین دوره این مراسم در تاریخ ۸ مارس ۱۹۶۵ بودند... این بالا با حضور این افراد بودم. کری گرانت با من بسیار مهربان بود. بسیاری دیگر از این افراد نیز بودند. الکه زومر جایزه را به من داد، باید می‌رفتم آن بالا و نمی‌دانستم باید چه کنم. غافلگیر شده بودم... نگاهی به سمت راست خود انداختم و دیدم که کری گرانت آنجاست و می‌گوید: «او را ببوس!» من هم بوسیدم!»

اسکورسیزی سپس به یاد می‌آورد که چگونه به فیلم «جدال در آفتاب» (Duel in the Sun) به تهیه‌کنندگی سلزنیک که الهام‌بخش او برای «قاتلین ماه گل» بوده واکنش نشان داده است: «اولین فیلمی است که [در چهار سالگی] دیده‌ام و عنوانش را به خاطر می‌آورم. بنابراین اولین تأثیر سینمای کلاسیک بر من با آن فیلم شروع شد. آثار رنگ، حرکات، مناظر، صحنه‌های چشم‌نوازی مانند رقص در مغازه، نزدیک شدن اسب‌سواران و ردیف شدن کنار راه آهن، عرفان سینما که با بی‌حرمتی ترکیب شده بود... در مقطعی لیونل بریمور می‌گوید: «آسمان امشب نور عجیبی دارد.» سال ۱۹۴۶ است، چهار ساله‌ام، و تردیدی نداشتم که آن هویت‌ها به فیلم «قاتلین ماه گل» راه پیدا می‌کنند، سکانس آتش‌سوزی شبانه. تمام این سال‌ها از یاد من نرفته بود.» این فیلمساز در پایان می‌گوید: «وقتی کری گرانت به من گفت الکه زومر را ببوسم ۲۲ ساله بودم. حالا ۸۱ ساله‌ام... و خوشحالم که او را بوسیدم!»

اسکورسیزی در بخش دیگری از سخنرانی خود به یاد می‌آورد که شش دهه قبل جایزه افتخاری این مراسم به هیچکاک اهدا شد اما پیش از آن یک کلیپ ۳۴ دقیقه‌ای به احترامش به نمایش درمی‌آید: «چند نقل قول از آن سخنرانی را برای شما می‌گویم. ابتدا گفت: «وقتی چنین جایزه‌ای دریافت می‌کنید، باید خودتان را نیشگون بگیرید تا اطمینان پیدا کنید پس از مرگ آن را به شما تقدیم نکرده‌اند.»»

جایزه بهترین تهیه‌کنندگی فیلم بلند در این مراسم به فیلم «اوپنهایمر» (Oppenheimer) اهدا شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید