news-background
news-background

اصغر فرهادی می‌گوید پس از «قهرمان» در ایران فیلم نمی‌سازد

فرهادی می‌گوید «قهرمان» آخرین فیلمی است که در ایران فیلمبرداری کرده است.

«اصغر فرهادی» کارگردان برنده اسکار «جدایی»‌ (A Separation) و «فروشنده» (The Salesman) در مصاحبه جدیدی با «لوموند» می‌گوید پس از حواشی فیلم «قهرمان» (A Hero) حاضر نیست برای فیلمبرداری به ایران برگردد.

فرهادی قرار بود فیلم جدیدش که داستانی در لس‌آنجلس روایت می‌کند را در سال ۲۰۲۳ فیلمبرداری کند اما اعتصابات هالیوود تولید این پروژه را به امسال موکول کرد. او فیلم «گذشته» (The Past) را در فرانسه و «همه می‌دانند» (Everybody Knows) را در اسپانیا ساخته است.

فرهادی می‌گوید: «زندگی در ایران انتخاب اول من است. امیدوارم که بتوانم برای پروژه‌های معینی کشورم را ترک کنم و برگردم. اقامتم در خارج را به مثابه پرانتز می‌بینم که باید بسته شوند تا بتوانم باتری‌هایم را در ایران شارژ کنم. در اینجا حس خوبی دارم، در اینجا زندگی برای من واقعی‌تر است. پیاده‌روی در اصفهان و تهران را دوست دارم، این تماس با مردم در سطح شخصی و حرفه‌ای برای من اساسی است.»

او ادامه می‌دهد: «همیشه گفته‌ام که سانسور آسیب‌زننده است. می‌توان حقه‌هایی یا حالات بیانی را برای طفره رفتن پیدا کرد، اما در دراز مدت، خلاقیت شما را خشک می‌کند و همه کانال‌های هنر را می‌بندد. هنرمندان ایرانی به مدت چهل سال به تولید ادامه داده‌اند، سال پشت سال، به رغم سرکوب و سانسور. اما سال گذشته، تولیدات کاهش پیدا کرده‌اند، به‌ویژه تولیدات سینمایی. من دیگر نمی‌توانم در چنین شرایطی کار کنم. دیگر نمی‌خواهم موی زنان را در سینمای خود به صورت سیستماتیک بپوشانم. دیگر در ایران فیلم نمی‌سازم تا اینکه بتوانم خودم را از این التزام رها کنم.»

«قهرمان» در جشنواره کن سال ۲۰۲۱ برنده جایزه شد اما با حواشی بسیار زیادی همراه بود و «آزاده مسیح‌زاده» شاگر سابق فرهادی او را با این فیلم به سرقت ادبی متهم کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۷:۰۰

قهر کلاغ، یه گردو به نفع باغبونه.

نمایش اسپویل