news-background
news-background

ناتالی پورتمن: متد اکتینگ نعمتی است که بازیگران زن از آن برخوردار نیستند

پورتمن می‌گوید بازیگران زن هیچ‌گاه متند اکتینگ را امتحان نکرده‌اند.

«ناتالی پورتمن» در مصاحبه جدیدی با «وال استریت ژورنال» می‌گوید هرگز در طول دوران بازیگری‌اش متد اکتینگ را امتحان نکرده است. پورتمن به تازگی در «مه دسامبر» (May December) مقابل «جولین مور» و «چارلز ملتون» نقش‌آفرینی کرده است.

او که در فیلم «جکی» (Jackie) نقش «جکی کندی» را بازی کرده می‌گوید:‌ «خیلی وارد نقش‌ها می‌شوم اما راستش نعمتی است که زنان از آن برخوردار نمی‌شوند. فکر نمی‌کنم فرزندان یا همسران درک کنند، می‌دانید، اینکه از همه بخواهم من را «جکی کندی» صدا بزنند.»

پورتمن می‌گوید متد اکتینگ با نقش بازیگران زن به عنوان مادر سازگاری ندارد اما به معنای این نیست که آماده‌سازی خود برای نقش‌ها را بی‌اهمیت می‌شمارد. او برای فیلم «قوی سیاه» (Black Swan) «دارن آرونوفسکی» چند ماه باله تمرین کرد و رژیم غذایی معینی بر پایه بادام و هویج داشت.

«کری مولیگان» اخیراً گفته بود که تا پیش از «مایسترو» (Maestro) تکنیک متد اکتینگ را امتحان نکرده بود: «بخشی از وجودم به عنوان بازیگر حس می‌کرد: «هیچ‌وقت یکی از آن بازیگرانی نخواهم بود که بین برداشت‌ها لهجه‌اش را حفظ می‌کند.» بخشی از وجودم مقاومت می‌کرد، یا اینکه شاید از تعهد کامل می‌ترسید. اما این اساساً درخواستی بود که بردلی [کوپر] در ابتدای فرایند داشت. می‌گفت: «اگر می‌خواهی این نقش را بازی کنی، باید کاملاً و تماماً بازی کنی.» وقتی این را گفت فکر کردم: «خیلی خوب، هر کاری لازم باشد می‌کنم.» همه تحقیقات را می‌کنم. همه مسائل مرتبط با لهجه را رعایت می‌کنم. هر کاری می‌کنم، تا وقتی برای فیلمبرداری رفتم، ۱۰۰ درصد بتوانم احساس کنم که روی صحنه‌ام و آن حس «به یاد نمی‌آورم چه شده» را داشته باشم.»

لهجه مولیگان با انتقادهایی روبرو شده بود اما نحوه بیان دیالوگ‌های مولیگان عیناً به همسر «لئونارد برنستین» شبیه است. کوپر از سوی دیگر به متد اکتینگ معتقد است درخواست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای فیلمبرداری پروژه داشت.

با این حال متد اکتینگ منتقدینی چون «مدس میکلسن» و «برایان کاکس» دارد. بازیگر «وراثت» (Succession) پیش‌تر از روش بازیگری همبازی‌اش «جرمی استرانگ» انتقاد کرده و متد اکتینگ را یک «مزخرف آمریکایی» خوانده بود. میکلسن نیز این تکنیک را «متظاهرانه» می‌داند و می‌گوید: «می‌توان [مراحل آماده‌سازی برای ایفای نقش را] به مرز جنون رساند. اگر فیلم آشغالی باشد چطور – فکر می‌کنید دستاوردتان چیست؟ آیا شما را تحسین می‌کنم که از قالب شخصیت خودتان بیرون نیامده‌اید؟ از همان ابتدا باید بیرون می‌آمدید! چگونه خودتان را برای بازی در نقش یک قاتل زنجیره‌ای آماده می‌کنید؟ می‌خواهید دو سال صرف بررسی کنید؟»

«جنیفر لارنس» بازیگر دیگری است که سال گذشته گفته بود متد اکتینگ دیگران او را «مضطرب» می‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید