news-background
news-background

نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۴: همه غافلگیری‌ها

«گلدن گلوب» از دوره هشتاد و یکم با مدیریت و مالکیت جدید و با افزودن دو شاخه «بهترین استند-آپ کمدی» و «دستاورد سینمایی و گیشه» برگزار می‌شود و به گفته برگزارکنندگان به یک رویداد تجاری تبدیل خواهد شد. اولین نشانه‌های این تغییرات با اعلام نامزدهای این دوره از ساعاتی پیش پدیدار شدند. طرفداران «باربی» (Barbie) و فصل پایانی «وراثت» (Succession) از شکل جدید مراسم رضایت بیشتری دارند چرا که این دو عنوان بیش از هر فیلم و سریال دیگری نامزد شدند. با وجود وعده تجاری شدن مراسم، «هریسون فورد»، «آمریکا فررا» بازیگر «باربی» و فیلم «فراری» (Ferrari) نامزد هیچ جایزه‌ای نشدند. در ادامه نگاهی انداخته می‌شود به بزرگترین غافلگیری‌های این دوره از گلدن گلوب.  

غفلت‌ها:

 

هریسون فورد

بازیگر کهنه‌کار امسال در دو سریال «۱۹۲۳» که پیش‌درآمدی برای «یلواستون» است، «روان‌پزشکی» (Shrinking) اپل تی‌وی+ و فیلم «ایندیانا جونز ۵» دیده شده بود اما هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد. «هلن میرن» بازیگر دیگر «۱۹۲۳» امسال نامزد گلدن گلوب است.  

آمریکا فررا

بازیگر فیلم «باربی» به رغم نمایشی که بسیاری تحسین کردند نامزد گلدن گلوب نشد. او در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ سه گلدن گلوب به خانه برده است.  

فیلم «پریسیلا» (Priscilla)

این فیلم تحسین شده به کارگردانی «سوفیا کاپولا» یکی از نامزدهای احتمالی بخش بهترین فیلم درام شمرده می‌شد اما تنها نامزدی آن در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول فیلم‌های درام برای «کیلی اسپینی» بود.  

سریال «سگ‌های رزرویشن» (Reservation Dogs)

این سریال به تهیه‌کنندگی «تایکا وایتیتی» برای فصل سوم و پایانی نامزد گلدن گلوب نشد در حالی که منتقدین بسیاری از آن ستایش کرده بودند.  

فیلم «فراری» (Ferrari)

تازه‌ترین ساخته «مایکل مان» با بازی «آدام درایور»، «پنه‌لوپه کروز» و «شلین وودلی» در هیچ شاخه‌ای نامزد دریافت گلدن گلوب نشده است.  

فیلم «ناپلئون» (Napoleon)

رأی‌دهندگان گلدن گلوب از فیلم تاریخی «ناپلئون» به کارگردانی «ریدلی اسکات» و بازی «واکین فینیکس» رویگردان بودند.  

فیلم «رنگ بنفش» (The Color Purple)

این اقتباس سینمایی از رمان آلیس واکر» در بهترین بازیگر زن نقش اول فیلم‌های درام و بهترین بازیگر زن نقش مکمل نامزد گلدن گلوب است اما در بخش بهترین فیلم کمدی یا موزیکال نامزد جایزه نشده است.  

غافلگیری‌ها:

 

واکین فینیکس

نامزدی فینیکس برای فیلم «بو می‌ترسد» به کارگردانی «آری استر» که یک شکست تجاری بود در بخش بهترین بازیگر مرد فیلم‌های درام گلدن گلوب نه تنها یک غافلگیری بلکه برای بسیاری از جمله منتقد «رولینگ استون» باورنکردنی است.

آلما پویشتی

بازیگر فنلاندی فیلم «برگ‌های افتاده» (Fallen Leaves) به کارگردانی «آکی کاوریسماکی» نمایش درخشانی داشته اما به ندرت پیش‌بینی می‌شد که او در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول در یک فیلم کمدی یا موزیکال نامزد گلدن گلوب شود.

گری اولدمن

این بازیگر برنده اسکار نمایشی ستودنی در «اسب‌های تنبل» (Slow Horses) داشته اما کمتر کسی انتظار داشت که او امسال نامزد گلدن گلوب شود.

«مه دسامبر» (May December)

تازه‌ترین ساخته «تاد هینز» با بازی «جولین مور» و «ناتالی پورتمن» نامزد چهار جایزه شده اما نتفلیکس این فیلم را در بخش کمدی یا موزیکال قرار داده و نه فیلم‌های درام. «نیویورک تایمز» می‌نویسد «مه دسامبر» وقتی در کن اکران شد مخاطبین زیادی را خنداند اما پس از آنکه از نتفلیکس پخش شده به ندرت با چنین واکنش‌هایی روبرو شده و بیشتر یک تراژدی دانسته می‌شود.

مراسم امسال برای اولین بار از سال ۱۹۸۲ در تاریخ ۷ ژانویه از شبکه سی‌بی‌اس پخش خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید