news-background
news-background

«تجزیه گوجه‌های فاسد»؛ برای اولین بار ادعا شد: استودیوها به منتقدین Rotten Tomatoes پول می‌دهند

 

نشریه «والچر» در گزارشی تحت عنوان «تجزیه گوجه‌های فاسد» به تجزیه و تحلیل تأثیر مثبت و منفی امتیازات وبسایت «راتن تومیتوز» (Rotten Tomatoes) پرداخته است. در بخشی از این گزارش ادعا شده است که یک مؤسسه تبلیغاتی به نام «بانکر ۱۵» (Bunker 15) امتیاز فیلم‌ها را دست کم در پنج سال گذشته با پرداخت پول مستقیم به «منتقدین» دستکاری می‌کند.

هواداران «زک اسنایدر» از مدت‌ها قبل ادعا کرده بودند که نویسندگان نقد در نشریات آمریکایی از استودیوها پول دریافت می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ منتقد دارای تأییدیه در «راتن تومیتوز» ثبت نام کرده‌اند.

در این گزارش می‌آید که کمپانی «بانکر ۱۵» در سال ۲۰۱۸ فیلم «افلیا» (Ophelia) با بازی «دیزی ریدلی» را تحویل می‌گیرد. منتقدینی که فیلم را در اکران اولیه آن دیده‌اند ۱۳ نقد منتشر می‌کنند که هفت مورد آن منفی است. «راتن تومیتوز» این واکنش را به امتیاز ۴۶ درصد ترجمه می‌کند که نتیجه ناامیدکننده‌ای برای فیلمی که پخش‌کننده ندارد به نظر می‌رسد.

اما وقتی که «تومیتومتر» این وبسایت می‌گوید فیلم «اوفلیا» با امتیاز کمتر از ۶۰ درصد «فاسد» است، «بانکر ۱۵» وارد عمل می‌شود. این مؤسسه به جای اینکه منتقدین نشریات معتبر را هدف بگیرد، نویسندگانی را انتخاب می‌کند که اغلب مستقلاً نقدهایشان را منتشر می‌کردند. بعضی از این منتقدین به «والچر» می‌گویند «بانکر ۱۵» در مواقعی به آن‌ها ۵۰ دلار یا بیشتر برای هر نقد پرداخت کرده است.

در اکتبر همان سال، منتقدی از «بانکر ۱۵» می‌پرسد چه اتفاقی می‌افتد اگر یک نقد منفی منتشر کند. مؤسسه پاسخ می‌دهد که البته ژورنالیست‌ها آزادند هرچه می‌خواهند بنویسند اما «منتقدین فوق‌العاده خوب» اغلب می‌پذیرند که نقدهای بد خود را منتشر نکنند و در عوض آن‌ها را «در بلاگ کوچک‌تری که راتن تومیتوز هرگز نمی‌بیند قرنطینه» کنند. به این ترتیب با انتشار نقدهای مثبت امتیاز فیلم بالاتر می‌رود. «راتن تومیتوز» از اکتبر سال ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۱۹ هشت نقد برای «افلیا» اضافه کرده که هفت مورد آن مثبت بوده و بیشتر آن‌ها را منتقدینی نوشته‌اند که دست کم یک فیلم دیگر «بانکر ۱۵» را نقد کرده‌اند. امتیاز «اوفلیا» به ۶۲ درصد می‌رسد و برچسب «تازه» می‌خورد. یک ماه بعد استودیوی ای‌اف‌سی فیلمز اعلام می‌کند که امتیاز پخش این فیلم در ایالات متحده را خریداری کرده است.

«مارتین اسکورسیزی» پیش‌تر از «راتن تومیتوز» انتقاد کرده و گفته بود که امتیازات این وبسایت «اعتبار سینما» را پایین می‌آورد: «استودیوها «راتن تومیتوز» را ابداع نکرده‌اند، و بیشترشان آن را دوست ندارند. اما نظام معیوب شده. مخاطبین احمق‌تر شده‌اند. آدم‌های عادی مثل گذشته به سراغ نقدها نمی‌روند. «راتن تومیتوز» چیزی است که استودیوها می‌توانند به بازی بگیرند. بنابراین به بازی می‌گیرند.»

«برت رتنر» کارگردان زمانی این وبسایت را «نابودی کسب‌وکار ما» نامیده بود. اسکورسیزی می‌گوید فیلم نباید «محتوا» شمرده شود: «همه تصاویر را می‌توان در کلمه‌ای خلاصه کرد که این روزها استفاده می‌شود: محتوا. تصاویر متحرک شبیه به هم شده‌اند. فیلم سینمایی، آثار تلویزیونی، تریلرها، تبلیغات سوپربول، ویدیوی آموزش استفاده از قهوه‌ساز، و تصاویر «لارنس عربستان»، همگی یکسانند. مردم فیلم را تمام می‌کنند و یک راست به سراغ محتوای بعدی می‌روند. اگر مفهوم ارزشمندی به فیلم‌ الصاق نشده باشد، البته به اجزای خرد و ساده تبدیل می‌شود و به زودی از یاد می‌رود.»»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید