news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم Ferrari مایکل مان در جشنواره ونیز: صحنه‌های رانندگی شگفت‌انگیزند اما خوش‌سلیقگی همیشگی مان را کم دارد

اولین نقدهای «فراری» منتشر شدند.

با برگزاری مراسم افتتاحیه «فراری» (Ferrari) به کارگردانی «مایکل مان» در جشنواره ونیز هشتادم، اولین نقدهای فیلم منتشر شدند. منتقدین در مجموع می‌گویند تازه‌ترین ساخته مان فیلمی خوش‌ساخت اما دارای نقص‌هایی است و «پنه‌لوپه کروز» صحنه را از «آدام درایور» در لحظاتی می‌رباید. امتیاز «فراری» در «راتن تومیتوز» تا این لحظه به ۷۶ درصد از ۲۱ نقد رسیده است.

داستان این فیلم که مان دو دهه است بر روی آن کار می‌کند، در تابستان سال ۱۹۵۷ روی می‌دهد وقتی که فراری دچار بحران است و ورشکستگی کمپانی فراری که انزو و همسرش ده سال برای بنا شدنش از صفر کوشیدند را تهدید می‌کند. درایور در این فیلم نقش «انزو فراری» را بازی می‌کند و «پنه‌لوپه کروز» در نقش «لورا» همسر انزو و «شیلین وودلی» در نقش معشوقه او «لینا لاردی» بازی خواهند کرد. «گابریل لئون» برزیلی، «جک اودانل»، «سارا گیدون» و «پاتریک دمپسی» دیگر بازیگران فیلم خواهند بود.

منتقد «والچر» می‌نویسد: «این نقش در دست بازیگری با اعتماد به نفس کمتر می‌توانست به یک فاجعه، تئاتری و ناشیانه و غیرواقعی تبدیل شود. اما درایور «فراری» را به اثری ماندگار تبدیل می‌کند، نیرویی نه چندان طبیعی مانند فولاد، آسفالت و مرگ.»

منتقد «بی‌بی‌سی» می‌نویسد: «سکانس‌های رانندگی به اندازه کافی انرژی و مخاطره‌آمیزند که ضربان قلب را تندتر کنند، اما سایر صحنه‌های «فراری»... بدون تردید فیلمی درباره اتومبیل‌های تندرو نباید به این کندی پیش برود.»

منتقد «هالیوود ریپورتر» می‌نویسد:‌ ««فراری» بعید است که معیار مان را تعیین کند، و فاقد خوش‌سلیقگی تابناک و قاطع بهترین فیلم‌هایش است. اما ستایندگان فیلمسازی پرتنش و نیرومند او پاداش داده خواهند شد.»

منتقد «تلگراف» به فیلم نمره چهار و نیم از پنج داده و می‌نویسد این فیلم بیوگرافی ورزشی «بازگشتی موفقیت‌آمیز» برای مان است: «صحنه‌های رانندگی شگفت‌انگیزند – واقعی بودنش هیجان‌آور و متلاطم و به اندازه همه آثار دیگر تاریخ این ژانر است، از «لومان» (Le Mans) گرفت هتا «فورد علیه فراری» (Ford v Ferrari). مدعیان اخیر مانند «جنون سرعت» (Need for Speed) و «گرن توریزمو» (Gran Turismo) از طرف دیگر در مقابلش مثل گرن پری کودک به نظر می‌رسند.»

منتقد «گاردین» به «فراری» نمره سه و نیم ستاره از پنج داده و فیلم را «قابل‌دیدن» نامیده است: «خود فیلم راهی برای تحلیل وحشت بی‌معنا و سزاوار سرزنش پیدا نمی‌کند و سمت عزمی بی‌حس و تقریباً بی‌لذت برمی‌گردد... اما هیچ‌کس نمی‌تواند در سبکی که مان صحنه‌های رانندگی را با مخاطرات و وحشت‌هایش نشان می‌دهد تردید کند.»

منتقد «ورایتی» یکی از مثبت‌ترین نقدها را منتشر کرده و «فراری» را «استادانه» و مثل «یک فیلم دهه هفتادی» واقعی توصیف کرده است: «با آن شیدایی چند لایه انسانی، آن صداقت روان‏پالا درباره اینکه زندگی به راستی یعنی چه.»

منتقد «ایندی‌وایر» می‌نویسد: «نمایش [آدام] درایور عالی است، و حتی در لحظات پراظطراب همیشه با گاردریل‌های احساسی همراه... اما [پنه‌لوپه] کروز فرمان را از همبازی‌اش می‌رباید...»

منتقد «دیسکاسینگ فیلم» می‌نویسد: «جدا از تصمیمات هنری و لهجه‌های تحمیل‌شده، «فراری» کاملاً خیره‌کننده و داستانش به اندازه‌ای درگیرکننده است که بیننده را از ابتدا تا انتها نگه دارد.»

استودیوی نئون «فراری» را روز کریسمس در آمریکا پخش می‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید