news-background
news-background

حفره داستانی Indiana Jones 5 سینماروها را پریشان حال کرد؛ غیبت شایا لباف چگونه توضیح داده می‌شود؟

«ایندیانا جونز»‌ در قسمت پنجم به دهه ۱۹۴۰ سفر می‌کند.

[حاوی اسپویلر از «ایندیانا جونز ۵»]

بینندگان «ایندیانا جونز ۵» (Indiana Jones and the Dial of Destiny) از یک حفره داستان بزرگ آزرده شدند. قسمت پنجم این چندگانه ماجراجویانه به تازگی در سینماهای سراسر دنیا اکران شده اما در روزهای اول پرفروش نشده است.

«هریسون فورد» برای پنجمین و آخرین بار در این دنباله به کارگردانی «جیمز منگولد» نقش باستان‌شناس معروف را بازی کرده است. داستان این فیلم در سال ۱۹۶۹ و داستان سکانس افتتاحیه در سال ۱۹۴۴ قرار داده شده و جونز با گروهی از نازی‌ها مقابله می‌کند. «فیبی والر-بریج» در قسمت پنجم نقش دخترخوانده جونز «هلنا شا» را بازی می‌کند و به دنبال دستگاه باستانی «شمارشگر ارشمیدس» است که می‌تواند شکاف‌های موجود در زمان را بیابد. «مدس میکلسن»، «آنتونیو باندراس»، و «توبی جونز» دیگر بازیگران قسمت پنجم «ایندانا جونز» خواهند بود.

در پایان فیلم، شخصیت شرور «یورگن فولر» با بازی میکلسن دستگاه باستانی را به دست آورده آن را تا یک کرم‌چاله‌ای در فضا دنبال می‌کند. او با هواپیمایی که حامل «ایندیانا جونز» است از درون کرم‌چاله عبور می‌کند، و انتظار دارد که به آلمان نازی برگردد، جایی که در تاریخ تغییر ایجاد کند تا نازی‌ها برنده جنگ جهانی شوند. هواپیما در زمان به عقب برمی‌گردد اما به جای اوایل قرن بیستم به یونان باستان و «محاصره سیراکوز» طی سال‌های ۲۱۴ تا ۲۱۲ سال پیش از میلاد می‌رود. در نهایت فاش می‌شود که این دستگاه را ارشمیدس ابداع کرده تا در جریان آن نبرد باستانی، دیگران را از آینده به محل زندگی خود در گذشته هدایت کند.

اگرچه برخی از ابهامات پیشین فیلم از بین می‌روند – از جمله اینکه ارشمیدس چگونه یک ساعت مچی مدرن به دست دارد – اما اضافه شدن عنصر سفر در زمان به قصه مانند فیلم «انتقام‌جویان» (Avengers) یا دیگر فیلم‌های مارول، طبیعتاً موجب به وجود آمدن حفره‌های بزرگی شده است.

با توجه به اینکه دستگاه فقط برای شناسایی «شکاف‌های» زمان ساخته شده نه ایجاد آن‌ها، فیلم توضیح نمی‌دهد که فولر چگونه می‌تواند درگاهی به سمت زمان و مکان دقیق ارشمیدس پیدا کند، آن هم فقط چند ساعت پس از به دست آوردن دستگاه. نویسندگان احتمالاً در هفته‌های آینده سعی می‌کنند توضیح دهند که «درگاه‌های زمان» دائماً در سراسر دنیا باز می‌شوند، اما در آن صورت دوباره این پرسش به وجود می‌آید که چرا تا آن زمان کسی متوجه‌شان نشده است.

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از سردرگمی خود گفته است: «نمی‌دانم که سفر در زمان را درک می‌کنم یا نه. یعنی ارشمیدس در حین حمله روم در حال کار بر روی این دستگاه بوده. در طول حمله، هواپیمای نازی در آسمان ظاهر شد و ارتش دشمن را از بین برد. یعنی ارشمیدس می‌دانسته که دستگاه در آینده کشف و این اتفاق پیش می‌آید. بنابراین دستگاهی ساخته که به کاربرش امکان یافتن یک کرم‌چاله به دقیقاً آن لحظه در زمان بدهد؟ اما چرا دقیقاً برای آن لحظه یک چاله زمانی وجود دارد؟ آیا برای هر مقطعی از تاریخ تاوه‌های زمانی وجود دارد؟ ارشمیدس چگونه می‌دانست برای این حمله یک چاله زمانی وجود دارد؟ شاید فقط من درک نمی‌کنم.»

پس از اکران «ایندیانا جونز ۵» در جشنواره کن، منتقدین نوشتند که این دنباله فقط «کمی انرژی و جذابیت و ابتکار بیشتر» از قسمت‌های قبلی دارد.

 در قسمت پنجم توضیح داده می‌شود که «مات ویلیامز»‌ پسر «ایندیانا جونز»‌ با بازی «شایا لباف» که اولین بار در «قلمرو جمجمه بلورین» (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) معرفی شد در جنگ ویتنام کشته شده و این اتفاق زندگی زناشویی ایندی و «ماریون ریون‌وود» با بازی «کارن آلن» را به فروپاشی رسانده است. «ایندیانا جونز» در صحنه نبرد با چشمی اشکبار به هلنا می‌گوید که دوست ندارد به خانه‌اش در سال ۱۹۶۹ برگردد.

انتقاد لباف از «قلمرو جمجمه بلورین» ممکن است علت اصلی غیبت او در قسمت پنجم باشد. او در سال ۲۰۱۰ به «لس‌آنجلس تایمز» گفته بود که این دنباله «توپ را از دست داده» و «اینکه همه‌جا از آن استقبال نشده بی‌علت نیست.» در سال ۲۰۱۶، لباف به «ورایتی» گفت:‌ «از فیلم‌هایی که با اسپیلبرگ ساخته‌ام خوشم نمی‌آید.» او اضافه کرده بود: «[اسپیلبرگ] بیشتر یک کمپانی لعنتی است تا یک کارگردان.»

اما «جیمز منگولد» کارگردان فیلم می‌گوید آن مصاحبه‌ها ارتباطی به غیبت لباف ندارد: «یا باید راهی برای ساختن فیلمی حول محور [ایندی و مات] پیدا می‌کردیم یا راهی برای خارج کردن [مات] از قصه، زیرا او نقشی کلیدی در فیلم قبلی داشت و نمی‌شد وانمود کرد که وجود نداشته. به نظر من داستان شخصیت او به کلی در فیلم قبلی جواب نداد. فقط به سمت دیگری رفتم چون برای من جذابیت بیشتری داشت.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید