news-background
news-background

رضا فهیم نویسنده ایرانی تبار سریال The Idol از تجربه زندگی در ویرجینیا همزمان با تصرف سفارت آمریکا در ایران می‌گوید: «پدرم مدیر برگزاری مهمانی‌های شاه بود»

فهیم در پنج سالگی به ایالات متحده مهاجرت کرده است.

«رضا فهیم» یکی از پدیدآورندگان سریال جنجالی «بت» (The Idol) در مصاحبه با «ورایتی» از تجربه زندگی در ایالت ویرجینیا همزمان با تصرف سفارت آمریکا گفته است. سریال «بت» این نویسنده با بازی «لیلی رز دپ» و «ویکند» به تازگی در جشنواره کن اکران شده اما نقدهای مثبتی دریافت نکرده است. «سم لوینسون» پدیدآورنده «سرخوشی» (Euphoria) در نویسندگی سریال با فهیم و «ویکند» همکاری کرده است.

فهیم که متولد ایران است و نه سال به عنوان مالک یک کلوب شبانه فعالیت کرده می‌گوید جشنواره کن برای او مانند «اوج قله» است و به سینمای ایران علاقه زیادی دارد: «اولین بار لوگوی «نخل طلا» را روی جعبه فیلم «طعم گیلاس» (Taste of Cherry) [عباس کیارستمی] از کلکسیون کرایتریون دیدم. تار و پود داستان‌های ایرانی بسیار غنی است. احساس می‌کردم که تقدیر من بودن در جشنواره کن است. وقتی پنج ساله بودم به ایالات متحده آمدم، در جریان انقلاب ایران. از خانواده‌ای بودم که زندگی بسیار مرفهی داشت، اما انقلاب مثل یک زمین‌لرزه بود. به ویرجینیا رفتیم اما خاور میانه‌ای بودن در ویرجینیا همزمان با «بحران گروگان‌گیری» جذابیت چندانی ندارد. در کودکی، با نژادستیزی دست به گریبان بودم و حتی دوست نداشتم اسمم رضا باشد. عجیب اینکه حالا به تبار خودم خیلی افتخار می‌کنم. خواهرم پیش از آنکه بتواند ایران را ترک کند از دنیا رفت و فرصت یک زندگی آزاد را به دست نیاورند. او هر روز الهام‌بخش من است.»

فهیم می‌گوید در پنج سالگی فیلم «صورت‌زخمی» (Scarface) را به همراه برادرش در سینما دیده اما به شکلی می‌دانسته که دنیای «برایان دی پالما» ساختگی است: «درک نمی‌کردم چرا بزرگ‌ترها از اینکه من می‌دانستم فیلم ساختگی است ناراحت می‌شدند. با دیدن فیلم‌ها در سینما انگلیسی یاد گرفتم.» او اضافه می‌کند که تحصیلات آکادمیک با روحیه او سازگار نبوده و شب‌‌های زیادی را با دیدن فیلم‌های «لارس فون تریه» و «سوزان بی‌یر» گذرانده است: «به لس‌آنجلس نقل مکان کردم و در کافی‌شاپ‌ها سرگردان شدم. می‌دانستم که باید با نویسندگی راهم را پیدا کنم.»

فهیم می‌گوید علاقه شدیدش به پوکر او را به سمت کلوب‌های شبانه هدایت کرده است: «از طریق بازی پوکر به مدت چهار سال زندگی‌ام را تأمین کردم. به‌شدت درگیر بازی‌های پولی در لس‌آنجلس و کازینوهای آن شدم. به سمت کلوب‌های شبانه متمایل شدم، و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ سرمایه‌گذار و برگزارکننده مهمانی‌ها بودم. پدرم استاد برگزاری مراسم بود. او یکی از مدیران برگزاری مهمانی‌های شاه بود. وقتی جوان‌تر بودم داستان‌های زیادی در موردشان شنیدم، بنابراین در دی‌ان‌ای من وجود داشت. در جمع کردن آدم‌ها دور هم و ایجاد فضا مهارت داشتم. در ارتباط برقرار کردن با آدم‌ها مهارت داشتم. حدود سال ۲۰۱۳، من و همسرم اولین فضای برگزاری مهمانی خودمان را به دست آوردیم. یک نوع شیدایی رمانتیک داشتم نسبت به زندگی سریع. چیزی که هیچ‌کس به شما نمی‌گوید این است که یک معتاد به الکل هستید. چطور ممکن است به الکل معتاد باشید در حالی که پایه مهمانی هستید؟»

فهیم می‌گوید جست‌وجوی موفقیت در این زمینه او را راضی نکرده است: «مذبوحانه به دنبال دوست داشته شدن بودم. مواد و الکل به من کمک کرد با آن کنار بیایم. لحظات افسردگی سختی را گذرانم اما باید به مسیر اصلی خودم برمی‌گشتم. به ته خط نرسیدم؛ بیشتر شبیه مرگ با هزار زخم بود. متوجه شدم که موفقیت می‌تواند خطرناک باشد وقتی آمادگی‌اش را نداشته باشید. حدود شش سال است که اعتیاد به الکل را ترک کرده‌ام.»

نویسنده در ادامه می‌گوید به واسطه چند دوست با «ایبل «ویکند» تسفی» آشنا شده است: «هر دو عشق بسیار بسیار عمیقی به سینما داریم. وقتی این پیوند را پیدا می‌کنید، ممکن است گره خلاقیت را بگشاید. هر دوی ما داستان‌هایی برای روایت داشتیم. ایبل علم جامعی در مورد سینما دارد. فوق‌العاده است که بتوانی با چنین فردی در یک جور تنیس سینمایی بازی کنی. از این گذشته او فردی است که در عرصه دیگری به موفقیت رسیده. شروع کردیم به خلق داستان بر اساس پیشینه‌های خود، و «بت» به شکل طبیعی پدید آمد.»

فهیم در مورد واکنش‌های منفی نسبت به سریال «بت»‌ می‌گوید: «ببینید، ما سریال حساسیت‌برانگیزی ساختیم. در نهایت، مشتاقم که مردم کل اثر را ببینند. «جین آدامز» حرف واقعاً زیبایی در کنفرانس مطبوعاتی کن زد، اینکه وقتی اثر هنری خلق می‌کنید اشکالی ندارد اگر شلخته باشید.»

سریال «بت» ۴ ژوئن از شبکه کابلی اچ‌بی‌او و پلتفرم استریم مکس پخش خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید