news-background
news-background

ریوئیچی ساکاموتو آهنگساز ژاپنی فیلم The Revenant درگذشت

ساکاموتو در ۷۱ سالگی درگذشت.

«ریوئیچی ساکاموتو» آهنگساز ژاپنی که بعضی از محبوب‌ترین موسیقی‌های متن سینما در قرن بیستم را خلق کرده بود، سه‌شنبه هفته پیش پس از مبارزه با سرطان در ۷۱ سالگی درگذشت.

ساکاموتو در سال ۱۹۵۲ در توکیو دیده به جهان گشود و اواسط دهه ۱۹۷۰ به شهرت رسید. او پس از سال‌ها فعالیت هنری به عنوان نوازنده پاره-وقت، گروه پاپ الکترونیک «یلو مجیک ارکسترا» (Yellow Magic Orchestra) را در سال ۱۹۷۷ پایه‌گذاری کرد. آثاری تجربی این گروه با سینتیسایزرها به یک فرم هنری جهانی تبدیل شد.

ساکاموتو که علاقه زیادی به سینما داشت، موسیقی متن چندین عنوان سینمایی از جمله «آخرین امپراتور» (The Last Emperor) «برناردو برتولوچی» و فیلم‌های دیگری از «برایان دی پالما»، «لوکا گوادانینو» و «آپیچاتپونگ ویراستاکول» را خلق کرد.

این آهنگساز در سال ۲۰۱۴ به سرطان گلو مبتلا شد و از فعالیت‌های هنری موقتاً فاصله گرفت اما پس از بهبودی به سرعت بازگشت. تلاش او برای خلق اثر هنری در حین بیماری در مستند «ریوئیچی ساکاموتو: کودا» (Ryuichi Sakamoto: Coda) به تصویر کشیده شده است. ساکاموتو در سال ۲۰۱۵ آهنسگازی برای فیلم «از گور برخاسته» (The Revenant) ساخته «الخاندرو گنزالس اینیاریتو» را پذیرفت.

او در سال ۲۰۱۸ در مورد نبرد با سرطان به «ایندی‌وایر» گفته بود: «پیش‌تر مسائل را به شکل عقلانی درک می‌کردم، اما حالا آن‌ها را حس می‌کنم. حالا حس می‌کنم که بدنم بخشی از طبیعت است، بنابراین بیمار بودن و مرگ و زایش دوباره از خاک مرحله‌ای از طبیعت است.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ ۲۳:۲۷

RIP

نمایش اسپویل