news-background
news-background

سرگذشت تراژیک مرل اوبرون اولین بازیگر زن آسیایی تبار نامزد اسکار تاریخ

اوبرون در سال ۱۹۳۵ با درام «فرشته تاریکی» نامزد اسکار شد.

«میشل یئو» امسال با فیلم «همه‌چیز همه‌جا همزمان» (Everything Everywhere All at Once) نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول است، و میراث‌دار «مرل اوبرون» به عنوان اولین بازیگر آسیایی تبار نامزد اسکار تاریخ در سال ۱۹۳۵. یئو اولین بازیگری است که پس از ۸۵ سال در این شاخه نامزد اسکار می‌شود. اوبرون با فیلم درام «فرشته تاریکی» (The Dark Angel) نامزد اسکار شده بود اما هویت آسیایی تبارش را پنهان می‌کرد.

«هالی باندی» پژوهشگر و راوی پادکست «باید این را به یاد بیاورید» (You Must Remember This) می‌گوید: «مرل در هالیوود بسیار متفاوتی حضور داشت. او در هالیوودی بود که باید برای پذیرفته شدن، بردن جوایز، و به دست آوردن نقش‌های بزرگ سفیدپوست می‌بود. دیدن نامزدی میشل بسیار خوشایند است. ما در هالیوودی جدید به سر می‌بریم، جایی که از سینمای آسیا تجلیل می‌شود، و بازیگران آسیایی گرامی داشته می‌شوند. دیگر نیازی نیست آدم‌ها خودشان را پنهان کنند.»

یئو در فیلم «دنیل‌ها»‌ نقش زنی آسیایی تبار را بازی کرده است اما اوبرون در فیلم «فرشته تاریکی» نقش یک زن بریتانیایی از طبقه اشراف به نام «کیتی وین» را بازی کرد که در عشقی مثلثی با دو دوست صمیمی‌اش گرفتار می‌شود و ردی از تبار آسیایی او به چشم نمی‌خورد.

هرچند اوبرون همیشه ادعا می‌کرد که اهل تاسمانی، استرالیا است، اما در واقع از مادری سریلانکایی و پدری آنگلو-ایرلندی در هند زاده شده بود و نیاکان او از قوم مائوری بودند. مسئله وقتی پیچیده‌تر می‌شد که شارلوت، زنی که اوبرون مادر خود می‌نامید، در واقع مادربزرگش بود. اوبرون در واقع فرزند ناخواهری ۱۲ ساله‌اش کنستانس بوده است.

اوبرون در فقر و تنگدستی رشد کرد و در مدرسه طعم تلخ تبعیض نژادی را چشید. باندی می‌گوید: «او با لهجه شیک بریتانیایی حرف می‌زد و سعی می‌کرد از استعمارگران بریتانیا تقلید کند. اما به هیچ‌یک از این دو دنیا تعلق نداشت. او نه متعلق به طبقه الیت بود و نه کشور سنتی هند.»

اوبرون در ۱۷ سالگی راهی بریتانیا می‌شود و به کمک «الکساندر کوردا» تهیه‌کننده و همسر آینده‌اش، هویت نژادی سفید پیدا می‌کند. او که با نام «استلا مرل اوبراین تامپسون» متولد شد و «کویینی» لقب گرفت، توسط کوردا «مرل اوبرون» نامیده شد و به فیلم «زندگی خصوصی هنری هشتم» (The Private Life of Henry VIII) پیوست تا نقش «آن بولن» را در سال ۱۹۳۳ بازی کند.

از آن پس «ساموئل گلدوین» تهیه‌کننده هالیوود و کوردا او را به یک ستاره بدل کردند. اما برای ستاره شدن، تهیه‌کنندگان چهره اوبرون را به مواد سمی سفید‌کننده آلوده می‌کردند. باندی می‌گوید: «نامش را اوبرون گذاشتند تا مبهم و نامفهوم به نظر برسد. او به جایی تعلق نداشت. کوردا به خلق آن هویت و آن ظاهر کمک کرد. اما نمی‌دانم که آیا گریم را اعمال می‌کرد یا نه. نمی‌دانم که آیا کوردا کسی بوده که می‌گفته: «باید سفیدتر به نظر برسی» یا نه. اما باید فرض کنم که با توجه به قدرت و نفوذی که روی این زن در اوایل دوران بازیگری‌اش داشته، احتمالاً نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده است.»

خود اوبرون در حفظ توهم سفیدپوست بودن بی‌تأثیر نبوده و حتی پرتره‌ای داشته از مادرش شارلوت با رنگ‌های روشن. برای ستارگان سینما در آن دهه‌ها، تغییرات فیزیکی غیرمرسوم نبوده و اغلب با هدف محو کردن پیشینه نژادی بازیگران صورت می‌گرفته است. «ریتا هی‌ورث» یکی از معروف‌ترین نمونه این بازیگران است که کوشید تبار اسپانیایی خود را پنهان کند. اما اوبرون از این دست اقدامات فراتر رفت و حقیقت را در مورد محل تولدش نگفت.

باندی می‌گوید: «به عنوان یک بازیگر عجیب معرفی شد، و آن‌ها برای بنا کردن تصویر این زن به آن خصوصیت تکیه کردند. عجیب بودن پذیرفته‌شده بود، اما ارائه دادنش به عنوان بازیگری نیمه-مائوری و سری لانکایی می‌توانست بیش از حد باشد. همه آن‌ها از تصویر مبهم او راضی بودند.»

باندی ادعا می‌کند که اوبرون در فیلم «فرشته تاریکی» نسبت به پروژه‌های قبلی‌اش سفیدپوست‌تر به نظر می‌رسد. این بازیگر در سال ۱۹۳۹ در اقتباس از «بلندی‌های بادگیر» (Wuthering Heights) «امیلی برونته» مقابل «لورنس الیویه» ظاهر شد. اما در آن زمان این شایعه شنیده می‌شد که او یک فاحشه گران‌قیمت است و چون لهجه بریتانیایی او گاهی نادرست از آب درمی‌آمد، بسیاری به هویت او تردید کردند.

سانحه رانندگی اوبرون در سال ۱۹۳۷ و تأثیر مواد آرایشی به چهره او صدماتی وارد کرد. این صدمات به حدی بود که «لوسین بالارد» فیلمبردار «بلندی‌های بادگیر» نور ویژه‌ای برای پنهان کردن زخم‌های چهره بازیگر طراحی کرد. این نور را تا امروز «اوبی» (Obie) می‌نامند.

اوبرون با سالخورده‌تر شدن رابطه پیچیده‌ای با هویتش پیدا کرد. آخرین فیلم او «فاصله»‌ (Interval) در سال ۱۹۷۳ با تهیه‌کنندگی خودش ساخته شد و داستانی در مورد زنی روایت کرد که حقیقت را در مورد خاستگاهش نمی‌دانست. اوبرون در سال ۱۹۷۸ به تاسمانی دعوت شد تا در مراسم نامگذاری یک سالن نمایش به نام او حضور پیدا کند. او در این مراسم حاضر شد اما تأکید کرد که در تاسمانی متولد نشده است.

اوبرون در سال ۱۹۷۹ و در ۶۸ سالگی درگذشت اما حقیقت در مورد هویت نژادی او تا سال ۱۹۸۳ وقتی کتاب بیوگرافی «شاهدخت مرل: زندگی رمانتیک مرل اوبرون» (Princess Merle: The Romantic Life of Merle Oberon) منتشر شد، برملا نگشت. نویسندگان در این کتاب فاش کردند که اوبرون متولد هند در سال ۱۹۱۱ بوده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۱۵

این بدبخت هم قربانی نژادپرستی هالیووددی ها و *** بوده

نمایش اسپویل