news-background
news-background

بهترین فیلم‌هایی که نامزد هیچ جایزه اسکاری نشده‌اند

نامزدی اسکار همیشه ضامن کیفیت فیلم‌ها نبوده است.

در تاریخ برگزاری مراسم اسکار فیلم‌های زیادی بوده‌اند که به اعتقاد بسیاری لایق دریافت جایزه نبوده اما به هر حال برنده شده‌اند. قدمت این رویداد یک قرن نزدیک می‌شود اما سالی نگذشته که رأی‌دهندگان به فیلمی بی‌مهری نکنند یا از یادش ببرند.

از طرف دیگر فیلم‌های زیادی بیش از حد تجلیل شده و گرامی داشته شده‌اند. برای نمونه فیلم‌های ابرقهرمانی در چندین سال اخیر پای ثابت بخش بهترین جلوه‌های ویژه یا گریم بوده‌اند. به این معنا که فیلمی چون «جوخه انتحار» (Suicide Squad) دی‌سی اگرچه مغضوب منتقدین واقع می‌گردد اما همچنان در یکی دو شاخه نامزدی اسکار را دریافت می‌کند و حتی برنده می‌شود.

در این حالت است که نامزد نشدن فیلم‌های کلاسیکی مانند «حالا نگاه نکن» (Don’t Look Now) مضحک می‌نماید. «ایندیپندنت» به تازگی فهرستی از بهترین فیلم‌هایی که نامزد هیچ اسکاری نشده‌اند را گردآوری کرده که در ادامه می‌آیند.

 

۱. عزیز آمریکایی (American Honey)

درام «آندریا آرنولد» در مورد ورود دختر نوجوانی با بازی «ساشا لین» به جمعی که نباید واردش شد، می‌توانست در بخش بهترین کارگردانی نامزد اسکار شود. در سال ۲۰۱۷ فیلم «لا لا لند» (La La Land) به کارگردانی «دیمین شزل» برنده این جایزه شد در حالی که «ظهور» (Arrival) ساخته «دنی ویلنوو»، «سه‌تیغ هکسا» (Hacksaw Ridge)، «مهتاب» (Moonlight) و «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea) نامزدهای دیگر این بخش بودند.

۲. دندان شیری (Babyteeth)

«دندان شیری» که در سال ۲۰۱۹ فیلمبرداری شد اما تا سال ۲۰۲۰ در آمریکا اکران نشد، یکی از بهترین فیلم‌‌های سال بود. «الایزا اسکنلن»، «توبی والاس»، «اسی دیویس» و «بن مندلسون» همگی شایسته دریافت نامزدی اسکار بودند اما به نظر می‌رسید که رأی‌دهندگان این فیلم را ندیده‌اند.

 

۳. پیش از طلوع (Before Sunrise)

دو قسمت پایانی سه‌گانه «پیش از» ساخه «ریچارد لینکلیتر» نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شد، اما اولین فیلم این مجموعه که زوجی به نام جسی (ایتان هاک) و سلین (ژولی دلپی) را در اولین برخوردشان نشان می‌داد نامزد هیچ جایزه اسکاری در سال ۱۹۹۵ نشد.

۴. تعقیب بزرگ (The Big Heat)

فیلم نوآر «فریتس لانگ» با بازی «گلن فورد»، «گلوریا گراهام» و «جاسلین براندو» در سال ۱۹۵۳ نامزد اسکار نشد هرچند که فیلم‌های دیگری از این فیلمساز چون «ام» و «فقط یک بار زندگی می‌کنی» نامزد جوایز بسیاری شده‌اند.

۵. لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)

تقدیر آکادمی از برادران کوئن با غلبه «جایی برای پیرمردها نیست» (No Country for Old Men) بر «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood) «پل توماس اندرسون» در مراسمی که رقابت برای اسکار بهترین فیلم بسیار نزدیک بود به اوج رسید. ب این حال فیلم «لبوفسکی بزرگ» این کارگردانان با بازی «جف بریجز» هیچ جایزه اسکاری در سال ۱۹۹۸ دریافت نکرد.

۶. انفجار (Blow Out)

«برایان دی پالما» به امید دریافت اسکار فیلم نمی‌سازد اما تریلر سیاسی او بر اساس فیلمی به همین نام ساخته «میکلانجلو آنتونیونی» دریافت دست کم یک اسکار بود.

۷. حالا نگاه نکن (Don’t Look Now)

در مراسم اسکار سال ۱۹۷۳ فقط برای یک فیلم در ژانر وحشت جا بود. «جن‌گیر» (The Exorcist) در آن سال برنده دو اسکار شد در حالی که فیلم کلاسیک «نیکلاس روگ» که داستانی در شهر ونیز روایت می‌کند ناجوانمردانه از رقابت کنار گذاشته شد.

۸. فرانسیس ها (Frances Ha)

«فرانسیس ها» یکی از فیلم‌های برجسته دهه ۲۰۱۰ بود و نمایش «گرتا گرویگ» در نقش یک نیویورکی سرگشته حتی اگر در سال ۲۰۱۲ رقابتی تنگاتنگ‌تر جریان داشت، لایق نامزدی اسکار بود. گرویگ در سال ۲۰۱۷ با فیلم «لیدی برد» (Lady Bird) نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد.

۹. نفرت (La Haine)

فیلم سیاه و سفید «متیو کاسوویتس» فرانسوی که داستانی در مورد سه دوست جوان و تقلای آن‌ها برای گذران زندگی در حاشیه شهر پاریس را روایت می‌کند، به راحتی می‌توانست نامزد اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شود.

۱۰. مخمصه (Heat)

فیلم جنایی «مایکل مان» با بازی به یاد ماندنی «رابرت دنیرو» و «ال پاچینو» مدعی دریافت جوایز مختلف بود اما در نهایت رأی‌دهندگان آکادمی در هیچ بخشی این درام را نامزد اسکار نکردند.

۱۱. در حال و هوای عشق (In the Mood for Love)

رمنس «وونگ کار-وای» در مورد زن و مردی با بازی «تونی لئونگ» و «مگی چئونگ» که به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند، در سال ۲۰۰۰ دست کم در بخش‌های بهترین فیلم غیرانگلیسی یا بهترین موسیقی متن شایستگی دریافت نامزدی اسکار را داشت.

۱۲. خداحافظی طولانی (The Long Goodbye)

اقتباس «رابرت آلتمن» از رمان «ریموند چندلر» با بازی «الیوت گولد» در نقش «فیلیپ مارلو» کارآگاه خصوصی، کم از نامزدهای اسکار دیگر آن سال از جمله «نیش» (The Sting) یا «گرافیتی آمریکایی» (American Graffiti) نداشت اما نامزد هیچ جایزه اسکاری نشد.

۱۳. خاطرات قتل (Memories of Murder)

«بونگ جون هو» پیش از رکوردشکنی با «انگل» (Parasite) فیلم تحسین‌شده «خاطرات قتل» را ساخت که اگر از «انگل» فیلم بهتری نباشد قطعاً بدتر از آن نیست. «سونگ کانگ هو» بازیگر «انگل» در این فیلم نقش یک کارآگاه را بازی کرده است.

۱۴. هرگز به‌ندرت گاهی همیشه (Never Rarely Sometimes Always)

«سیدنی فلنگان» در درام «الایزا هیتمن» در مورد دختر جوانی که بارداری غیرمنتظره‌ای تجربه می‌کند، نمایشی به جا گذاشت که مستحق اسکار بود. این فیلم «خرس نقره‌ای» جشنواره برلین را دریافت کرد اما برنده هیچ جایزه اسکاری نشد.

۱۵. حرکات شبانه (Night Moves)

«جین هکمن» چندین فیلم نامزد اسکار مانند «نابخشوده» (Unforgiven) در کارنامه دارد، اما فیلم «حرکات شبانه» او در این فهرست دیده نمی‌شود. این عنوان جنایی پایانی برای یک عصر بود اما در هیچ بخشی نامزد اسکار نشد.

۱۶. میشیما: یک زندگی در چهار بخش (Mishima: A Life in Four Chapters)

درام بیوگرافی «پل شریدر» در مورد «یوکیو میشیما» نویسنده ژاپنی که به اعتقاد «مارتین اسکورسیزی» یک «شاهکار» است، در سال ۱۹۸۵ نامزد حتی یک جایزه اسکار نشد. نویسنده فیلم‌هایی چون «راننده تاکسی» (Taxi Driver) و «گاو خشمگین» (Raging Bull) فقط برای فیلمنامه «اولین اصلاح‌شده» (First Reformed) نامزد اسکار شده است.

۱۷. خواهر کوچک ما (Our Little Sister)

«هیروکازو کور-ایدا» فیلمساز ژاپنی در سال ۲۰۱۹ با «دزدان فروشگاه» (Shoplifters) سرانجام وارد رقابت اسکار شد، اما چهار سال پیش از آن فیلم «خواهر کوچک ما» را ساخت که به اعتقاد بسیاری مستحق دریافت اسکار بود.

۱۸. پرتره بانویی در آتش (Portrait of a Lady on Fire)

غفلت رأی‌دهندگان آکادمی از این فیلم که داستانی در مورد رابطه مخفیانه دو زن در قرن هجدهم روایت می‌کند، اتفاق عجیبی بود. «پرتره بانویی در آتش» به کارگردانی «سلین سیاما» بر اساس ۳۲۲ نقد امتیاز ۹۸ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده اما با وجود دریافت نامزدی «سزار» متعدد، در هیچ بخشی نامزد اسکار نشد.

۱۹. سوارکار (The Rider)

ستایش منتقدین از این فیلم باعث شد که «کلوئی ژائو» با استودیوی مارول همکاری کند. «سوارکار» جایزه گاتهام بهترین فیلم بلند را دریافت کرد و به فهرست ۱۰ فیلم برتر سال «هیأت ملی نقد» راه یافت اما به نامزدی اسکار دست پیدا نکرد.

۲۰. آموزشگاه راک (School of Rock)

یکی از بهترین فیلم‌های کمدی قرن بیست و یکم هیچ نامزدی اسکاری دریافت نکرده است. «جک بلک» در این عنوان درخشان‌تر از همیشه است و نقش معلمی را بازی می‌کند که از کودکان یک گروه راک می‌سازد.

۲۱. درخشش (The Shining)

فیلم دیگری از «استنلی کوبریک» که به کلی مغفول ماند و حتی یک نامزدی اسکار را به دست نیاورد. اما امروز «درخشش» با بازی «جک نیکلسون» را یکی از بهترین آثار کوبریک و یکی از بهترین‌های ژانر وحشت می‌دانند.

۲۲. این انگلستان است (This Is England)

در سالی که «رفتگان» (The Departed) «مارتین اسکورسیزی» بر «میس سانشاین کوچک» (Little Miss Sunshine) و «بابل» (Babel) غلبه کرد و برنده اسکار بهترین فیلم شد، این درام بریتانیایی به کارگردانی «شین مدوز» مجالی برای درخشش نداشت و هیچ نامزدی اسکاری دریافت نکرد.

۲۳. داستان توکیو (Tokyo Story)

«داستان توکیو» را اغلب شاهکار «یاسوجیرو اوزو» می‌دانند. این درام ژاپنی در سال ۲۰۱۲ بهترین فیلم تاریخ از نگاه «سایت اند سوند» نامیده شد اما نامزدی اسکاری به نام این فیلم زده نشده است.

۲۴. تیراناسور (Tyrannosaur)

فیلم بریتانیایی «تیراناسور» به کارگردانی و نویسندگی «پدی کانسیداین» برای «الیویا کولمن» نامزدی اسکاری به ارمغان نیاورد. این فیلم جوایز مختلفی از جمله بفتای بهترین فیلم اول برای کانسیداین را دریافت کرد و نامزد بهترین فیلم بین‌المللی «ایندیپندنت اسپیریت» بود.

۲۵. هرگز اینجا نبوده‌ای (You Were Never Really Here)

«هرگز اینجا نبوده‌ای» به کارگردانی «لین رمزی» در جشنواره‌ها تحسین‌برانگیز بود اما تغییر تاریخ اکران آن و حواشی دیگر سبب شد که این درام با بازی «واکین فینیکس» دیده نشود و در فصل اهدای جوایز اثری از آن نباشد.

فراری (Ferrari)

داستان این فیلم به کارگردانی «مایکل مان» در تابستان سال ۱۹۵۷ روی می‌دهد وقتی که فراری دچار بحران بود و ورشکستگی کمپانی که انزو و همسرش ده سال برای بنا شدنش از صفر کوشیدند را تهدید می‌کرد. انزو تصمیم می‌گیرد که روی یک مسابقه دیگر – رالی ۱۰۰۰ مایلی «میله میلیا» (Mille Miglia) در سراسر ایتالیا – قمار کند. «آدام درایور» در این فیلم نقش «انزو فراری» را بازی می‌کند و «پنه‌لوپه کروز» در نقش «لورا» همسر انزو و «شیلین وودلی» در نقش معشوقه او «لینا لاردی» ظاهر خواهند شد. «گابریل لئون» برزیلی، «جک اودانل»، «سارا گیدون» و «پاتریک دمپسی» دیگر بازیگران فیلم خواهند بود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۳۹

عزیز آمریکایی نامزد جایزه کن بوده اسکار چه معنی داره

نمایش اسپویل
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۲۸

فیلمای هیچکاک هیچوقت جایزه‌ی بهترین فیلم نگرفتن و خودشم هیچوقت جایزه‌ی بهترین کارگردانو نگرفت. این عجیب‌ترین نکته تو مراسم اسکاره.

نمایش اسپویل
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۱۹

وقتی تو این لیست خبری از طعم گیلاس مرحوم عباس کیارستمی نیست نمیشه زیاد به این لیست اهمیت داد

نمایش اسپویل
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۵۸

کیا رستمی غیر از چند تا کار تکنیکال چیز جدیدی وارد سینما نکرد یدونه از فیلماشو نام ببر که بعد 10 دیقه چُرتت نگیره بهترین فیلمش طعم گیلاس که که اصلا نه مفهومی توش داره ن چیز تازه ای یه آدم کاپیتاله که میخاد خاک کنه خودشو وااااای عجب فیلمی

نمایش اسپویل