news-background
news-background

گلدن گلوب ۲۰۲۳: بی‌توجهی به کارگردانان زن و سریال Lord of the Rings

«جنا اورتگا» و «دیه‌گو لونا» برای اولین بار نامزد گلدن گلوب شدند.

مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب قرار است پس از یک سال بحث‌برانگیز به شبکه ان‌بی‌سی بازگردد و یک بار دیگر از بهترین آثار سینمایی و تلویزیونی تجلیل کند. «اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود» (HFPA) با اینکه وعده داده بود ساختارش را اصلاح می‌کند و چند رأی‌دهنده آفریقایی تبار به اعضایش می‌افزاید، به دنبال معرفی نامزدهای مراسم سال ۲۰۲۳، با بی‌توجهی اغلب سلبریتی‌ها مواجه بود و در حال حاضر معلوم نیست که آن‌ها مانند سال گذشته مراسم را تحریم می‌کنند یا نه.

به هر روی، فهرست امسال نامزدهای گلدن گلوب همچون سال‌های پیش از غافلگیری و بی‌توجهی تهی نبود و رأی‌دهندگان از چند بازیگر و عنوان غفلت کردند و چند بازیگر و عنوان را نامزد کردند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این غافلگیری‌ها می‌آید.

فیلم «بنشی‌های اینیشرین» (The Banshees of Inisherin) «مارتین مک‌دونا» امسال با هشت نامزدی از جمله بهترین موزیکال یا کمدی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه پیشتاز است و «همه‌چیز همه‌جا ناگهان» (Everything Everywhere All at Once) با شش نامزدی در رتبه دوم قرار دارد.

فهرست کامل نامزدهای گلدن گلوب هشتادم.

   

بی‌توجهی‌ها

کارگردانان زن

گلدن گلوب امسال بار دیگر در بخش کارگردانی به فیلمسازان زن توجهی نکرد و به قول «ناتالی پورتمن» کارگردانانی «تماماً مرد» را نامزد کرد. تنها فیلم نامزد دریافت جایزه در تمامی بخش‌های بهترین فیلم انیمیشن «قرمز شدن» (Turning Red) به کارگردانی «دامی شی» است. «وایولا دیویس» برای «زن شاه»، «اما تامپسون» برای «موفق باشی، لئو گرانده» و «کری مولیگان» برای «او گفت» از جمله بازیگران نامزد گلدن گلوب امسال در فیلم‌های کارگردانان زن بودند.

سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت»

گلدن گلوب چهار نامزدی به فیلم «یاران حلقه» (The Fellowship of the Ring) «پیتر جکسون» داد اما به سریال «حلقه‌های قدرت» (Rings of Power) آمازون پرایم ویدیو بی‌توجهی کرد. این در حالی است که سریال «خاندان اژدها» (House of the Dragon) اچ‌بی‌او در بخش بهترین سریال درام و بهترین بازیگر زن سریال‌های درام برای «اما دارسی» نامزد گلدن گلوب است.

بازیگران فیلم «فیبلمن‌ها»

فیلم «فیبلمن‌ها» (The Fabelmans) «استیون اسپیلبرگ» پس از آنکه از جشنواره تورنتو جایزه «انتخاب مردم» را دریافت کرد یکی از مدعیان اسکار دانسته شد. اعضای گلدن گلوب با این حال نه «پل دینو» و نه «جاد هرش» را شایسته دریافت جایزه نمی‌دانند. نامزدهای گلدن گلوب و آکادمی شباهت زیادی به یکدیگر نداشته‌اند بنابراین احتمال درخشش بازیگران این فیلم در مراسم اهدای جوایز اسکار وجود دارد.

سریال‌های «بیمار»، «خواهران بد» و «پاچینکو»

تریلر «بیمار» (The Patient) «جو وایزبرگ» و «جول فیلدز» با بازی «استیو کارل» – که ۹ نامزدی در کارنامه دارد – یکی از نامزدهای احتمالی گلدن گلوب دانسته می‌شد اما این مینی‌سریال به جز در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای «دامنال گلیسون» نامزد جایزه دیگری نشد.

گلدن گلوب از سریال «پاچینکو» (Pachinko) و «خواهران بد» (Bad Sisters) اپل تی‌وی+ نیز رویگردان بود. کمدی تلخ «خواهران بد» با بازی «شارون هورگان» با استقبال منتقدین مواجه شده بود.

 

غافلگیری‌ها

تام کروز و برندن فریزر

رسوایی گلدن گلوب باعث شد که «تام کروز» سه جایزه گلدن گلوب خود را برای اتحادیه پس بفرستد. از طرف دیگر «برندن فریزر» پیش از اعلام نامزدها گفته بود که در مراسم اهدای جوایز امسال حضور پیدا نخواهد کرد. بازیگر «نهنگ» (The Whale) یکی از مدیران اتحادیه را به آزار جنسی متهم کرده بود. با این وجود، فریزر نامزد گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر مرد و کروز نامزد گلدن گلوب در مقام تهیه‌کننده «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) شد.

نامزدی «الویس» در بخش بهترین درام

فیلم حماسی «باز لورمن» برای «سلطان راک اند رول» دربرگیرنده اجراهای موزیکال بسیاری با «آسیتن باتلر» و دیگر بازیگران است، اما گلدن گلوب در راستای گزینش‌های بحث‌برانگیزش در بخش‌های موزیکال و درام، تشخیص داد که «الویس» بیشتر یک درام است تا اثری موزیکال.

برد پیت در «بابل»

در هر سال دیگری نامزدی «برد پیت» از سوی «اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود» که شیفته و شیدای سلبریتی‌هاست غافلگیرکننده نمی‌بود. اما مطرح شدن اتهام خشونت خانگیز علیه بازیگر «بابل» (Babylon) نامزدی او را پس از درخشش در «روزی روزگاری در هالیوود» و وجود مدعیان دیگر دور از انتظار می‌کند.

هیلاری سوانک در «آلاسکا دیلی»

درام ژورنالیسیتی «هیلاری سوانک» در شبکه ای‌بی‌سی رأی‌دهندگان گلدن گلوب را به وجد آورده است. «آلاسکا دیلی» (Alaska Daily) اگرچه سریالی پربیننده است اما نقدهای مثبت زیادی دریافت نکرده و کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که سوانک با این عنوان نامزد گلدن گلوب شود.

کوین کاستنر در «یلواستون»

پس از موفقیت سریال «یلواستون» (Yellowstone) در مراسم اهدای جوایز «اتحادیه بازیگران» و «اتحادیه تهیه‌کنندگان» سال گذشته، انتظار می‌رفت که این مجموعه پربیننده موفقیت‌هایش را پس از چند سال بی‌توجهی در امی تکرار کند. اما چنین نشد و آکادمی تلویزیون سریال «کوین کاستنر» را مستحق دریافت جایزه ندانست. با این حال مسیر پرپیچ‌وخم «یلواستون» در فصل اهدای جوایز ادامه پیدا کرد و کاستنر برای پنجمین بار نامزد گلدن گلوب شد. او آخرین بار در سال ۲۰۱۳ با «هتفیلد‌ها و مک‌کوی‌ها» (Hatfields & McCoys) برنده این جایزه شده بود.

«بهتر است با سال تماس بگیرید»

سریال تحسین‌شده «باب اودنکرک» در عین ناباوری تاکنون موفق به دریافت نامزدی گلدن گلوب در بخش بهترین درام نشده بود. اما امسال اتحادیه سرانجام آخرین فصل این سریال را شایسته نامزدی دانست. «بهتر است با سال تماس بگیرید» در مجموع پنجمین نامزدی گلدن گلوب خود را دریافت کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۴ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۰۲

اهمیت اسکار و گلدن گلوب هر سال کمتر میشه و نقطه پایان این 2 مراسم سال 2024 هست که قراره قوانین جدید اسکار اعمال بشه

نمایش اسپویل