news-background
news-background

تاریخ پخش بهترین فیلم‌های دسامبر ۲۰۲۲

در واپسین ماه سال ۲۰۲۲، چند فیلم مدعی اسکار و چند بلاک‌باستر از سالن‌های سینما یا پلتفرم‌های استریم پخش می‌شوند. آثار جدید «برندن فریزر»، دنباله «آواتار»، فیلم جدید‌ «جوانا هاگ» و «دیمین شزل» و دنباله «چاقوکشی»، برخی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های چند هفته آینده خواهند بود.

   

شب خشن (Violent Night)

تاریخ پخش: ۲ دسامبر در سالن‌های سینما

این فیلم به کارگردانی «تامی ویرکولا» نروژی و بازی «دیوید هاربر» نشان خواهد داد که چگونه بابا نوئل در شب کریسمس یک خانواده ثروتمند را از چنگ مزدوران رها می‌کند. «جان لگیزامو» در نقش رهبر مزدوران، بورلی دیانجلو»، «الکس هاسل»، «الکسیس لودر»، «ادی پترسون»، «کم گیگاندت» و «آندره اریکسون» دیگر بازیگران فیلم خواهند بود.

 

آزادی (Emancipation)

تاریخ پخش: ۲ دسامبر در سالن‌های سینما و ۹ دسامبر در اپل تی‌وی+

اسمیت پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول برای «شاه ریچارد»‌ (King Richard) در مراسم اسکار پیش از زدن سیلی به «کریس راک» روی صحنه، حالا با فیلم جدید «آنتوان فوکوا» به فصل اهدای جوایز بازگشته است. داستان فیلم در مورد شخصیتی تاریخی به نام پیتر است، برده‌ای که در سال ۱۸۶۳ از ایالت‌های جنوبی گریخت و خود را به ارتش اتحادیه‌ی شمال رساند. او در آنجا آثار وحشتناک شکنجه‌هایش را به عکسان نشان می‌دهد. این تصاویر در نهایت به روزنامه‌های سراسر دنیا راه پیدا می‌کند و راه را برای منسوخ شدن برده‌داری هموار می‌کند. بیش از دو سال قبل در رقابتی تنگاتنگ با قراردادی ۱۲۰ میلیون دلاری امتیاز پخش «آزادی» را خریداری کرده بود.

 

سینیور (Sr)

تاریخ پخش: ۲ دسامبر در نتفلیکس

«رابرت داونی جونیور» بازیگر نقش «مرد آهنی» در دنیای سینمایی مارول، در این مستند که از نتفلیکس پخش خواهد شد، به رابطه خود با پدرش پرداخته که فیلمسازی آوانگارد و تجربی بود. زندگی این مرد تا سال‌های آخر عمر را «کریس اسمیت» در مقام کارگردان روایت کرده است.

 

دختر ابدی (The Eternal Daughter)

تاریخ پخش: ۲ دسامبر در سالن‌های سینما

این فیلم نیمه-اتوبیوگرافیکال به کارگردانی «جوانا هاگ» و بازی «تیلدا سویینتون» داستان یک هنرمند میانسال و مادر سالخورده‌اش را روایت می‌کند که هنگام بازگشت به خانه قدیمی‌شان اسراری که مدت‌ها نفهته بوده را برملا می‌بینند. این خانه اکنون یک هتل تقریباً با ارزش است که گذشته‌ای مرموز روحش را تسخیر کرده. «جوزف میدل» و «کارلی سوفیا دیویس» دیگر بازیگران این فیلم خواهند بود. سویینتون نقش مادر و دختری به نام‌های «رزالیند» و «جولی» را در «دختر ابدی» بازی می‌کند. این فیلم اولین بار در جشنواره ونیز اکران شد.

 

پینوکیوی گی‌یرمو دل تورو (Guillermo Del Toro’s Pinocchio)

تاریخ پخش: ۹ دسامبر از نتفلیکس

داستان «پینوکیو» دل تورو در ایتالیا و بین سال‌های وقوع جنگ جهانی اول و دوم و ظهور فاشیسم در این کشور روی می‌دهد. دل تورو در کارگردانی فیلم با «مارک گوستاوسن» همکاری می‌کند که پیش‌تر سابقه مشارکت در تولید «آقای فاکس شگفت‌انگیز» (Fantastic Mr. Fox) به کارگردانی «وس اندرسون» را دارد. «دیوید بردلی» در نقش «پدر ژپتو»، به «تیلدا سوئینتون»، «کریستف والتس»، «فین وولفهارد»، «کیت بلانشت»، «جان تورتورو»، «ران پرلمن»، «تیم بلیک نلسون»، و «برن گورمان» دیگر صداپیشگان فیلم خواهند بود. «گرگوری مان» نیز در نقش عروسکی که رؤیای تبدیل شدن به یک پسر را دارد صداپیشگی خواهد کرد.

نهنگ (The Whale)

تاریخ پخش: ۹ دسامبر در سالن‌های سینما

فریزر در این فیلم که اقتباسی از نمایشنامه «ساموئل دی. هانتر» است، گریمی ۱۳۶ کیلوگرمی را تحمل می‌کرده تا نقش شخصیتی را بازی کند که از چاقی شدید رنج می‌برد. «سیدی سینک»، «هونگ چائو»، «سامانتا مورتون» و «تای سیمپکینز» دیگر بازیگران «نهنگ» خواهند بود. منتقدین از نمایش فریزر در جشنواره‌های پاییز به‌شدت ستایش کردند. فریزر در جشنواره ونیز با شش دقیقه تشویق ایستاده روبرو شد و این اتفاق او را احساساتی کرد. اکران فیلم در جشنواره‌های لندن و تورنتو واکنش‌های مشابهی در پی داشت تا فریزر حالا مدعی اسکار بهترین بازیگر مرد باشد.

 

بنشی‌های اینیشرین (The Banshees of Inisherin)

تاریخ پخش: ۱۳ دسامبر در اچ‌بی‌او مکس

«کالین فارل» و «برندن گلیسون» در فیلم «بنشی‌های اینیشرین» به کارگردانی «مارتین مک‌دونا» نقش دو دوستی را بازی کرده‌اند که از یکدیگر دل‌آزرده می‌شوند اما جدایی آن‌ها پیامدهای غیرمنتظره‌ای دارد. فارل و گلیسون در فیلم «در بروژ» (In Bruges) با مک‌دونا همکاری کرده بودند. «بری کیوگن»، «کری کاندن» دیگر بازیگران فیلم و «کارتر برول» آهنگساز فیلم بوده است. مک‌دونا در مورد این فیلم به «ونیتی فر» می‌گوید: «می‌خواستم اثری بسازم که دوست‌داران «در بروژ» بپذیرند، اما فراتر از آن باشد، دست کم از آغاز عجیب و غریب‌تر باشد – و متفاوت.»

 

آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)

تاریخ پخش: ۱۶ دسامبر در سالن‌های سینما

دنباله «آواتار» پس از سیزده سال انتظار سرانجام تا چند هفته آینده در سراسر دنیا اکران خواهد شد. «سم ورثینگتون» در نقش «جیک سالی»، «زویی سالدانا» در نقش «ناوی نیتیری»، «سیگورنی ویور» در نقش «دکتر گریس آگستینن»، «استیون لنگ» در نقش «سرهنگ مایلز کواریچ» در «آواتار ۲» نقش‌های قبلی خود را تکرار می‌کنند در حالی که «کیت وینسلت»، «ادی فالکو» و «وین دیزل» بازیگران جدید این دنباله به کارگردانی «جیمز کامرون» خواهند بود. کامرون پیش‌تر گفته بود که «راه آب» به فروش ۲ میلیارد دلاری نیازمند است تا زیان مالی در پی نداشته باشد. این کارگردان می‌گوید اکران «آواتار ۳» به فروش قسمت دوم بستگی ندارد: «احتمالاً قسمت سوم را صرف نظر از هر اتفاقی تمام می‌کنیم چون تمامش را فیلمبرداری کرده‌ایم.» او اضافه می‌کند: «امیدوارمی که تمام داستان را بتوانیم روایت کنیم، چون قسمت پنجم بهتر از قسمت چهارم، قسمت چهارم بهتر از سوم و سوم بهتر از دوم است.»

 

باردو (Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths)

تاریخ پخش: ۱۶ دسامبر در نتفلیکس

داستان فیلم در مورد مستندساز و ژورنالیست معروفی است که پس از دریافت یک جایزه معتبر به وطنش مکزیک برمی‌گردد. «باردو» که اولین بار در جشنواره ونیز اکران شد از ۳۱ نقد امتیاز ۵۵ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده است. کات جدید «باردو» که اولین بار در جشنواره سن سباستین این هفته اکران خواهد شد، ۲۲ دقیقه کوتاه‌تر از نسخه‌ای است که در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و به دو ساعت و ۳۲ دقیقه می‌رسد. اینیاریتو در مصاحبه با «لس آنجلس تایمز» از «باردو» در مقابل نقدهای منفی دفاع کرده بود: «فکر می‌کنم حق دارم هویت را بررسی کنم چون حس بیرون‌رانده‌شدگی را تجربه کرده‌ام و فکر می‌کنم حق دارم در موردش حرف بزنم. حق دارم در مورد هویت جمعی کشور خودم حرف بزنم. این فیلم نامه عاشقانه‌ای است به کشورم، افتخار می‌کنم که می‌توانم از جایگاهم استفاده کنم و نه تنها از مردم مکزیک بلکه همه تبعیدشدگان حرف بزنم.»

بابل (Babylon)

تاریخ پخش: ۲۳ دسامبر در سالن‌های سینما

تازه‌ترین ساخته کارگردان «شلاق» (Whiplash) و «لا لا لند» (La La Land) فیلمی بیش از سه ساعته است یک فیلم درام تاریخی با رده سنی بزرگسال (R) است و گذر هالیوود از فیلم‌های صامت و رسیدن به صنعت فیلم‌های ناطق را روایت می‌کند. «برد پیت» در نقش «جان گیلبرت» ستاره سینمای صامت، «مارگو رابی» را در نقش بازیگری جویای نام، و «توبی مگوایر» در نقش «چارلی چاپلین» ظاهر خواهند شد، در حالی که «مکس مینگلا» ایفاگر نقش «اروینگ تالبرگ» است. «اسپایک جونز»، «جین اسمارت»، «سامارا ویوینگ» و «الیویا وایلد» دیگر بازیگران فیلم خواهند بود.

 

می‌خواهم با یک نفر برقصم (I Wanna Dance with Somebody)

تاریخ پخش: ۲۳ دسامبر در سالن‌های سینما

این فیلم به کارگردانی «کاسی لمونز» و نویسندگی «آنتونی مک‌کارتن» و بازی «نایومی اکی» در نقش «ویتنی هیوستون» نگاهی می‌اندازد به زندگی شخصی و حرفه‌ای هیوستون به عنوان یک خواننده که از کلیسا آغاز کرد و به شهرت جهانی رسید. او در سال ۱۹۹۱ اجرایی به‌یادماندنی از سرود ملی آمریکا در مسابقه سوپر بول به جا گذاشت.

حرف زنان (Women Talking)

تاریخ پخش: ۲۳ دسامبر در سالن‌های سینما

این فیلم به کارگردانی «سارا پولی» داستانی در مورد گروهی از زنان در یک جامعه مذهبی روایت می‌کند که پس از چند تجاوز جنسی در عقاید خود تجدید نظر می‌کنند. «رونی مارا»، «کلر فوی»، «جسی باکلی»، «فرانسیس مک‌دورمند» و «بن ویشا» در این اقتباس از رمانی به همین نام نقش‌آفرینی کرده‌اند. دیگر بازیگران فیلم «شیلا مک‌کارتی»، «آگست وینتر»، «جودیث آیوی»، «میشل مک‌لود»، و «ویل بوز» خواهند بود. مک‌دورمند که سال گذشته با «تراژدی مکبث» (The Tragedy of Macbeth) در فصل اهدای جوایز حضور داشت، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم به همراه «برد پیت» از کمپانی «پلن بی» است. «هیلدور گودنادوتیر» آهنگساز برنده اسکار «جوکر» (Joker) موسیقی متن این فیلم را خلق کرده است.

 

گلس آنین: معمای چاقوکشی (Glass Onion: A Knives Out Mystery)

تاریخ پخش: ‌۲۳ دسامبر در نتفلیکس

کارآگاه «بنوا بلان» با بازی «دنیل کریگ» در «گلس آنین» به یونان سفر می‌کند تا لایه‌های یک معما با مظنونین جدید را کنار بزند. در این دنباله به نویسندگی و کارگردانی «رایان جانسون»، بازیگرانی چون «کاترین هان»، «ایتان هاک»، «ادوارد نورتون»، «کیت هادسون»، «جنل مونی»، «دیو باتیستا»، «لزلی اودوم جونیور»، «جسیکا هنویک» و «مدلین کلاین» نقش‌آفرینی کرده‌اند. قسمت اول «چاقوکشی» با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شد اما در سراسر دنیا ۳۱۱ میلیون دلار فروخت. آن فیلم برای جانسون نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اریجینال را به ارمغان آورد. نتفلیکس در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که برای تولید و پخش دو دنباله برای این فیلم معمایی و پرستاره قراردادی ۴۵۰ میلیون دلاری منعقد کرده است.

 

چشمان آبی روشن (The Pale Blue Eye)

تاریخ پخش: ۲۳ دسامبر در سالن‌های سینما و ۶ ژانویه در نتفلیکس

«چشم آبی روشن» به کارگردانی «اسکات کوپر» پیش از انتشار دیجیتال، دو هفته به صورت محدود در سالن‌های سینما اکران خواهد شد. «کریستین بیل» در این فیلم که اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته «لوییس بیارد» نقش یک کارآگاه کارکشته را بازی می‌کند و از جوانی کمک می‌گیرد که بعدها قرار است «ادگار آلن پو» معروف شود. این فیلم داستانی در مورد تلاش برای حل معمای قتل‌هایی روایت می‌کند که در سال ۱۸۳۰ و آکادمی ارتش ایالات متحده روی می‌دهند. دیگر بازیگران فیلم «هنری ملینگ»‌ در نقش «ادگار آلن پو»، «جیلین اندرسون»، «توبی جونز»، «لوسی بوینتون»، «شارلوت گینزبورگ» «هری لاتی»، «سایمون مک‌برنی»، «تیموتی اسپال»، «هدلی رابینسون»، «جویی بروکس»، «برنان کیل کوک»، «گیدین گلیک»، «مت هلم»، «استیون مایر»، «چارلی تاهان» و «رابرت دووال» خواهند بود.

 

موزیکال ماتیلدا (Matilda the Musical)

تاریخ پخش: ۲۵ دسامبر در نتفلیکس

«آلیشا ویر» در این اقتباس از کتاب «رولد دال» نقش «ماتیلدا وورم‌وود» و «اما تامپسون» نقش «خانم ترانچ‌بول» بازی کرده‌اند. «متیو وارچس» که نمایش برنده تونی «ماتیلدا» را در لندن و برادوی روی صحنه برده، کارگردانی این فیلم، «دنی کلی» نویسنده و «تیم مینچین» آهنگساز فیلم خواهند بود. داستان فیلم «موزیکال ماتیلدا» در مورد دختری با توانایی‌های ویژه است که سرنوشتش را به دست خود رقم می‌زند در حالی که به دیگران کمک می‌کند زندگی‌شان را تغییر دهند. دیگر بازیگران فیلم «استیون گراهام»، «آندریا رایزبرو»، «لاشانا لینچ» و «سیندو وی» خواهند بود.

 

برفک (White Noise)

تاریخ پخش: ۳۰ دسامبر در سالن‌های سینما

«برفک» با بازی «آدام درایور» و «گرتا گرویگ» جشنواره ونیز هفتاد و نهم را افتتاح کرد و با تشویق ایستاده ۱۵۰ ثانیه‌ای مواجه شد. داستانی در مورد یک استاد دانشگاه به نام «جک گلدنی» روایت می‌کند که در زمینه پژوهش بر روی «آدولف هیتلر» پیش‌رو است. او پنج مرتبه با چهار زن ازدواج کرده و فرزندان زیادی دارد. جک و همسر فعلی‌اش به‌شدت از مرگ می‌ترسند و اغلب به این فکر می‌کنند که کدام یک از آن‌ها زودتر از دنیا می‌رود. دیگر بازیگران فیلم «رافی کسیدی»، «سم نیوولا»، «می نیوولا»، «جودی ترنر-اسمیت»، «آنره ال. بنجامین» و «لارس ادینجر» خواهند بود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید