news-background
news-background

مارتین اسکورسیزی: حساسیت روی فروش فیلم‌ها توهین‌آمیز است

اسکورسیزی حساسیت روی فروش فیلم‌ها در گیشه را توهین‌آمیز و زننده می‌داند.

«مارتین اسکورسیزی» در جشنواره فیلم نیویورک می‌گوید حساسیت موجود روی فروش فیلم‌ها در گیشه و آمار و ارقام «توهین‌آمیز» است.

این فیلمساز برنده اسکار از جشنواره نیویورک به خاطر حمایتش از فیلمسازان در زمانه‌ای که «از ارزش و معنای سینما کاسته و از تمامی جنبه‌ها و نه لزوماً جنبه تجاری بلکه قطعاً هنری ناچیز شمرده می‌شود» قدردانی می‌کند.

اسکورسیزی می‌گوید: «از دهه ۱۹۸۰، روی ارقام تمرکز شد. به نحوی توهین‌آمیز است. هزینه تولید فیلم یک جنبه مسئله است. با دانستن اینکه هزینه تولید فیلم چه میزانی است انتظار دارند دست کم آن هزینه برگردد... تأکید امروز روی ارقام، هزینه، فروش افتتاحیه، میزان فروش آن در ایالات متحده، میزان فروش آن در انگلستان، میزان فروش آن در آسیا، میزان فروش آن در سراسر دنیا، و میزان بیننده است. به عنوان یک فیلمساز، و فردی که زندگی را بدون سینما نمی‌تواند تصور کند، همیشه این حساسیت را واقعاً توهین‌آمیز می‌دانستم.»

اسکورسیزی اضافه می‌کند: «همیشه می‌دانستم که چنین ملاحظاتی در جشنواره فیلم نیویورک جایی ندارد، و نکته کلیدی در این جشنواره این است: اینجا جایزه‌ای اهدا نمی‌شود. نیازی نیست رقابت کنید. اینجا فقط باید عاشق سینما باشید.»

«ادگار رایت» که یکی از دوستداران اسکورسیزی است، چند هفته پیش اظهارات مشابهی مطرح کرده بود. رایت به یاد آورد که چگونه فیلم کالت کلاسیک «اسکات پیلگریم علیه دنیا» (Scott Pilgrim vs. the World) در گیشه شکست خورد اما پس از گذشت چندین سال یک شکست هنری شمرده نمی‌شود.

رایت گفته بود: «این را به فیلمسازان دیگر گفته‌ام که شاید واکنش اولیه مشابهی مانند فیلم «اسکات پیلگریم» دریافت کنند، اینکه آخر هفته سه روزه پایان داستان هیچ فیلمی نیست. مردم نباید این تصور را قبول کنند. رده‌بندی فیلم‌ها بر اساس فروش آن‌ها مثل برابر دانستن هر هواداران فوتبال با یک فیلم است. بیشتر فیلم‌های مورد علاقه‌ام که امروز کلاسیک به حساب می‌آیند، در زمان خودشان موفق دانسته نمی‌شدند.»

رایت اضافه می‌کند:‌ «می‌توان صدها فیلم کلاسیک را نام برد، چه «همشهری کین» باشد چه «بلید رانر» یا «لبوفسکی بزرگ». بنابراین اینکه چگونه یک فیلم در سه روز اول اکران می‌شود، هرگز پایان داستان نیست، و هر چه از این گفتمان که اعداد و ارقام باکس آفیس کلیت یک فیلم است دور شوید، بهتر است.»

اسکورسیزی مراحل پس از تولید فیلم وسترن ۲۰۰ میلیون دلاری «قاتلین ماه گل» (Killers of the Flower Moon) با بازی «لئوناردو دی‌کاپریو»، «رابرت دنیرو» و «برندن فریزر» را سپری می‌کند. این فیلم در سال ۲۰۲۳ اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید