news-background
news-background

زیان ۱۰۰ میلیون دلاری فیلم Amsterdam دیوید او. راسل

برای فیلم ۸۰ میلیون دلاری «آمستردام» زیان ۱۰ میلیون دلاری پیش‌بینی شده است.

«دیوید او. راسل» کارگردان فیلم پرستاره «آمستردام» (Amsterdam) شکستی سخت در گیشه متحمل شده و ممکن است تولید پروژه‌های اریجینال با بودجه متوسط را به خطر انداخته باشد.

تابستان گذشته فیلم‌هایی چون «تاپ گان:‌ ماوریک» (Top Gun: Maverick) موفق به رکوردشکنی و بازگرداندن مخاطبین بزرگسال‌تر به سالن‌های سینما شد. اما «آمستردام» با بازی «کریستین بیل»، «مارگو رابی»، «جان دیوید واشینگتن»، «رامی مالک»، «آنیا تیلور-جوی»، «تیلور سوییفت»، «مایکل شنان»، «رابرت دنیرو» و بسیاری دیگر دست کم باید ۱۲ میلیون دلار دلار در افتتاحیه فروش می‌کرد.

با این حال اکران «آمستردام» در ۳۰۰۵ سالن سینما در آمریکای شمالی به فروش ۶.۵ میلیون دلاری و نهایتاً افتتاحیه جهانی ۱۰ میلیون دلاری انجامید. راسل در تلاش بود افتتاحیه داخلی ۱۹ میلیون دلاری «کلاهبرداری آمریکایی» (American Hustle) که ۱۰ نامزدی اسکار دریافت کرد را تکرار کند. آن فیمل در پایان اکران ۱۵۰ میلیون دلار در بازارهای داخلی و ۲۵۱ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت.

بودجه «آمستردام» را به صورت کامل استودیوی نیو ریجنسی طبق قراردادی با دیزنی و قرن بیستم تأمین کرده بود. پیش‌تر ادعا شده بود که این فیلم با بودجه ۸۲ میلیون دلاری تولید شده، اما «ددلاین» گزارش می‌دهد که بودجه این پروژه با امتیاز ۳۴ درصد «راتن تومیتوز» دو برابر این رقم بوده است. در این گزارش آمده است که نزدیک به ۷۰ میلیون دلار برای بازاریابی «آمستردام» هزینه شده که برای چنین فیلمی مرسوم است و به این ترتیب پس از پخش فیلم در تمامی بازارها از جمله شبکه نمایش خانگی، نیو ریجنسی نزدیک به ۹۷ میلیون دلار از دست می‌دهد.

فیلم مشابه «هتل بزرگ بوداپست» (The Grand Budapest Hotel) به کارگردانی «وس اندرسون» در سال ۲۰۱۴ در ۹۷۷ سالن سینما اکران شد و ۸.۵ میلیون دلار فروخت. «فرنچ دیسپچ» (The French Dispatch) اندرسون نیز اخیراً در دومین هفته اکران در ۷۸۸ سالن سینما به فروش ۲.۶ میلیون دلاری رسیده است.

در گزارش «ددلاین»‌ تغییر لوکیشین فیلم از بوستون به لس‌آنجلس در حین پاندمی علت بالا رفتن هزینه فیلمبرداری ذکر شده است. تولید پروژه قرار بود مارس ۲۰۲۰ آغاز شود اما با آغاز پاندمی به ژانویه ۲۰۲۱ موکول شد. هیچ‌یک از بازیگران تمایلی نداشتند در آن زمان به بوستون سفر کنند و لس‌آنجلس را ترجیح می‌دادند. شبیه کردن لس‌آنجلس به بوستون باعث شد که هزینه فیلمبرداری از ۵۰ میلیون دلار به ۸۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

بنابراین تعدد ستارگان بودجه فیلم را افزایش نداده و اغلب بازیگران برای همکاری با راسل به پروژه ملحق شدند. بیل دستمزد همیشگی ۵ میلیون دلاری خود را دریافت کرد و مالک قراردادی شش رقمی به امضاء رساند. نهایتاً، هیچ‌یک از بازیگران دستمزد عجیب و غریبی درخواست نکردند و درصدی از فروش فیلم را نخواستند.

ریجنسی فیلم «شمالی» (The Northman) «رابرت اگرز» که بیش از ۷۰ میلیون دلار فروش کرد و به تازگی «بربر» (Barbarian) که با بودجه ۴ میلیون دلاری ساخته شد و ۳۸ میلیون دلار تا امروز فروخته را تولید کرده است.

دیزنی و قرن بیستم با توجه به نقدهای منفی منتشر شده نمی‌توانستند «آمستردام» را مانند فیلم‌های «وس اندرسون» به صورت گسترده اکران کنند. «آی‌اسپات» گزارش داده است که این استودیوها برای تیزرهای تلویزیونی فیلم ۱۵.۲ میلیون دلار هزینه کرده در حالی که سونی برای فیلم تازه اکران شده «لایل، لایل، کروکودیل» (Lyle, Lyle, Crocodile) ۹ میلیون دلار و برادران وارنر برای «بلک آدام» (Black Adam) که ۲۱ اکتبر اکران خواهد شد ۱۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

پرسشی که با شکست تجاری «آمستردام» باقی می‌ماند این است که آیا تولید فیلم‌های پرهزینه برای مخاطبین بزرگسال ادامه پیدا می‌کند یا نه؟

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید