news-background
news-background

انتقاد مگان مارکل از «کلیشه‌های سمی» زنان آسیایی تبار در فیلم‌های Kill Bill و Full Metal Jacket

«مگان مارکل» پس از مرگ «ملکه الیزابت دوم» انگلستان به پادکست «کهن‌الگوها» (Archetypes) اسپاتیفای بازگشت و از کلیشه‌های «سمی» زنان آسیایی تبار در فیلم‌هایی چون «بیل را بکش» (Kill Bill) و «آستین پاورز» (Austin Powers) گفت. «لوسی لیو» آسیایی تبار در «بیل را بکش» به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» نقش «او-رن ایشی» را بازی کرده است.

مارکل می‌گوید: «فیلم‌هایی مانند «آستین پاورز» و «بیل را بکش» – کاریکاتورهایی از زنان آسیایی به عنوان افرادی پرخاشگر یا فراسکشوالیزه ارائه می‌دهند.» او یادآوری می‌کند که چنین شخصیت‌هایی به سال ۱۹۲۴ برمی‌گردند وقتی که «آنا می وونگ» در فیلم «دزد بغداد» (The Thief of Bagdad) مقابل «داگلاس فربنکس» نقش یک برده را بازی کرد.

مارکل اضافه می‌کند: «این کلیشه‌های سمی برای زنان آسیایی تبار... با پخش تیتراژ فیلم‌ها تمام نمی‌شوند.» او سپس «نانسی وانگ یئون» جامعه‌شناس را معرفی می‌کند که در کتابش (Reel Inequality: Hollywood Actors and Racism) از کلیشه «زن اژدهایی» (Dragon Lady) گفته است.

یئون به یاد می‌آورد که مردی با یکی از جملات معروف فیلم «غلاف تمام فلزی» (Full Metal Jacket) به او آزار کلامی رسانده است: «خود من در فرودگاه آتلانتا توسط یک غریبه که فریاد زد: «من خیلی شهوانی هست» هدف قرار گرفته‌ام.»

یئون توضیح می‌دهد: «علتش را می‌دانستم چون نگاهی به اطراف انداختم و دیدم که تنها آسیایی تبار آن فضا هستم. می‌دانستم که آن مرد با من حرف می‌زند، هرچند نمی‌دانستم واقعاً فیلم «غلاف تمام فلزی» را دیده است یا نه.»

او در ادامه از تأثیر ماندگار این جمله و ارجاع به آن در سریال‌هایی چون «سوث پارک» (South Park) و فیلم‌هایی چون «مجرد ۴۰ ساله» (The 40 Year Old Virgin) می‌گوید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید