امسال تابستانی بسیار سینمایی را داشتیم و آن هم به شکلی غیرمنتظره و خوبی تمام شد،رکورد بددستآمده در ماه اوت کمک کرد مجموع فروش فیلمها در آمریکای شمالی در اکران تابستانی به حدود ۴٫۵ میلیارد دلار برسد که دومین فروش برتر تابستانی بعد از سال ۲۰۱۳ محسوب می شود.این یک خبر خوب و غیرمنتظره، با توجه به کاهش ۱۰ درصدی فروش بلیت فیلمها در ماه ژانویه است و اکران چند فیلم پرهزینه ناموفق مانند «آلیس آن سوی آینه» (Alice Through the Looking Glass) و «وارکرافت» (هنر نبرد / Warcraft) در این ماه نیز خوب عرضه شده اند.
شاید نتایج حاصل از فروش فیلمها بهتر از آنچه باشد که انتظارش میرفت، اما همچنان دلایلی هست که باعث نگرانی دستاندرکاران هالیوود شود. افزایش رکوردشکنِ قیمت بلیت های سینما باعث شد که تعدادی از مصرفکنندگانِ آنچه هالیوود میفروشد، علاقه خود را به دیدن فیلمها از دست بدهند !
مجموع تعداد بلیتهای فروخته از ۵۳۱ میلیون در سال گذشته به حدود ۵۰۰ میلیون از ابتدای سال تاکنون رسیده که این دومین نتیجه بد از این لحاظ در حدود ۲۰ سال گذشته است.
در مقابل، درآمد حاصل از فروش فیلمها در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲٫۷ درصد بیشتر از موعد سال قبل بود، در سه ماه دوم ۹٫۲۵ درصد کاهش پیدا کرد و در سه ماه سوم ۱۶٫۲۵ درصد بیشتر شد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون فیلمها در بازار داخلی درمجموع ۷٫۹۴ میلیارد دلار فروخته شده است که در مقایسه با سال گذشته ۴٫۶۸ درصد بیشتر است. اگر این افزایش تا پایان سال ادامه داشته باشد سال ۲۰۱۶ میتواند به لحاظ فروش به یک رکورد تاریخی دست پیدا کند !!
شکافی بین موفقیتهای خیرهکننده و موفقیتهای متوسط هم بیشتر شده است. "دیو هالیس" رئیس بخش توزیع شرکت دیزنی به این نکته اشاره میکند که تابستان امسال دهها فیلم فروش متوسطی داشتند.
دیزنی با دو فیلم با بیش از ۴۰۰ میلیون دلار فروش یعنی انیمیشن «پیدا کردن دوری» با ۴۸۰ میلیون دلار و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» با ۴۰۷ میلیون دلار – پیشتاز اکران تابستانی در ایالات متحده و کانادا بود. «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (The Secret Life of Pets) از شرکتهای یونیورسال و ایلومینیشن اینترتینمنت با ۳۵۳ میلیون دلار و «جوخه خودکشی» (Suicide Squad) از برادران وارنر با ۲۸۷٫۴ میلیون دلار، دو فیلم پرفروش دیگر تابستان بودند. «افراد ایکس: آپوکالیپس» از شرکت فاکس با ۱۵۵ میلیون دلار با اختلاف در رده بعدی است.
هالیس به این نکته اشاره میکند که به جز چهار فیلم پرفروش تابستان امسال، مجموع درآمد ۱۰ فیلم پرفروش تابستان امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار کمتر از سال قبل خواهد بود که «دنیای ژوراسیک» با ۶۵۲ میلیون دلار در رده نخست قرار گرفت.
در این بین، دیزنی با در اختیار داشتن ۲۶٫۵ درصد از سهم حاصل از فروش فیلمها، در بازار پیشتاز است و بعد از آن برادران وارنر با ۱۹٫۵ درصد قرار دارد. با توجه به اینکه دیزنی در مقایسه با برادران وارنر امسال ۱۵ فیلم کمتر روانه سینماها کرده است، اما این یک دستاورد چشمگیر است.
این نشان میدهد دیزنی بعد از تخصیص میلیاردها دلار برای خرید شرکتهای پیکسار، لوکاس فیلم و مارول و کسب حقوق سینمایی مجموعههای سینمایی موفق مانند «انتقامجویان» و «جنگهای ستارهای»، چقدر باابهت شده است، البته این بدان معنی نیست که دیزنی دست روی هر چیز گذاشت به طلا تبدیل شد. این شرکت تابستان امسال با فیلمهایی چون «آلیس آن سوی آینه» (۷۷ میلیون دلار)، «اژدهای پیت» (Pete’s Dragon) (57 میلیون دلار) و «بیافجی» (۵۴ میلیون دلار)، شاهد نتایج ناامیدکنندهای هم بود.
دو انیمیشن در تابستان امسال خود را پرقدرت نشان دادند، «پیدا کردن دوری» که ادامه انیمیشن «در جستجوی نمو» (۲۰۰۴) است، بیشترین فروش داخلی سال را به نام خود ثبت کرده و جزو موارد نادری است که یک دنباله از فیلم اول خود، بهتر عمل کرده است. «زندگی مخفی حیوانات خانگی» هم آنقدر موفق بود که آغازگر یک مجموعه سینمایی جدید شد.
از این چشمگیرتر، تقریباً تمام فیلمهای ترسناک مهمی که روانه سینماها شدند، موفق عمل کردند. مانند «عملیات پاکسازی: سال انتخابات» (The Purge: Election Year)، «احضار روح ۲» (The Conjuring 2)، “Lights Out”، “The Shallows” و :نفس نکش» (Don’t Breathe)، جزو سودآورترین فیلمهای سال هستند. در واقع، آخرین فیلم ترسناکی که در گیشه ناموفق بود «ویکتور فرانکنشتاین» بود که نوامبر سال پیش اکران شد.
در تابستان امسال معلوم شد خیلی از دنبالهها و مجموعههای سینمایی مهم دیگر توان سابق را ندارند.
«جیسن بورن» (Jason Bourne)، «لاکپشتهای نینجا جهشیافته ها» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows)، «آن سوی سفر ستارهای» (Star Trek Beyond)، «افراد ایکس: آپوکالیپس»، «روز استقلال: بازگشت» (Independence Day: Resurgence)، «شکارچیان روح»، «همسایهها 2» (Neighbors 2: Sorority Rising)، «عصر یخبندان: مسیر تصادف» (Ice Age: Collision Course) و «آلیس آن سوی آینه» عناوینی هستند که در گیشه شکست خوردند یا نتوانستند به اندازه فیلمهای قبلی خود سودآور باشند. در بیشتر موارد منتقدان سینما تاکید کردند که این فیلمها نتوانستهاند به استاندارد فیلمهای قبلی برسند!
در همین حال، هالیوود روز به روز به بازارهای خارجی مانند چین، روسیه و مکزیک بیشتر تکیه میکند. آن تماشاگران میتوانند کمک کنند تا فیلمی مانند «عصر یخبندان: مسیر تصادف» خیلی ضرر نکند یا «وارکرافت» یک فاجعه کامل نشود!
«وارکرافت» در چین ۲۲۰ میلیون دلار فروخت که تقریباً پنج برابر فروش ۴۷ میلیون دلاری آن در آمریکای شمالی بود، اما این مسائل مرتبط به پول نیست و به این معنی ست که بعضی بازارها مانند سابق خیلی نمیتوانند تاثیرگذار باشند.
با وجود فروش کمتر بسیاری از دنبالهها و ریبوتها، "آدام فوگلسون" مدیر کمپانی"استیایکس پیکچر" میگوید بعید میداند این مسئله تأثیر قابل ملاحظهای روی برنامههای کاری استودیوها داشته باشد.
او میگوید: بار اول نیست که تماشاگران به دنبالهها روی خوش نشان نمیدهند و بار ها شاهد این مورد بوده ایم.
چند فیلم برتر امسال بسیار خوب عمل کردند، مانند «اطلاعات مرکزی» (Central Intelligence) با بازی دواین جانسن و کوین هارت ، «مهمانی سوسیس» (Sausage Party) و فیلم کمدی «مامانهای بد»، در مقایسه با فیلمهای ابرقهرمانی با هزینه خیلی کمتر تولید شدند، اما با تماشاگران بسیار عالی ارتباط برقرار کردند. (تماشای آنلاین فیلمهای خارجی)
برخی تحلیلگران باور دارند این رویه ادامه پیدا خواهد کرد و استودیوها تولید فیلمهای کمهزینه بیشتری را در دستور کار قرار میدهند. مردم هم از این رویه استقبال میکنند. به هر حال در هالیوود هیچ ایده جدیدی معطل نمیماند ...
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید