news-background
news-background

Lord of the Rings: داستان سه‌گانه و سریال پیش‌درآمد چگونه به هم متصل می‌شوند؟

پیوند زمانی سریال «حلقه‌های قدرت» (Rings of Power) با سرزمین میانه چیست؟

دنیای «ارباب حلقه‌ها» محبوب همگان است. در حقیقت، داستان کلاسیک «جی آر آر تالکین» به قدری محبوب است که وقتی شبکه آمازون تصمیمش را برای ساخت سریال سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» اعلام کرد بسیاری به آن اعتراض کردند و برداشت «پیتر جکسون» را به عنوان تنها اقتباس قابل قبول خواندند. در نهایت، شبکه آمازون اعلام کرد که عنوان این سریال «حلقه‌های قدرت» خواهد بود و داستان آن پیش‌درآمدی برای سه‌گانه‌های «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» است. داستان پیش‌درآمد آمازون، هزاران سال پیش از داستان فیلم‌ها اتفاق می‌افتد. تلاش سازندگان سریال «حلقه‌های قدرت» برای روایت داستانی نو و متفاوت در تریلر به راحتی مشهود است.

چیزهای هیجان‌انگیز زیادی برای دیدن در «حلقه‌های قدرت» وجود دارند. با وجود شخصیت‌های آشنا و ناآشنا، معماهای حل نشده بسیاری برای دیدن و حل کردن وجود دارند. با توجه به انتشار سریال «خاندان اژدها» از شبکه اچ‌بی‌او، برخی نگرانند که جادوی دنیای تالکین تحت شعاع آن قرار گیرد. البته برای طرفداران واقعی تالکین، چنین رقابتی وجود ندارد. اگر هنوز از زمان رخدادهای «حلقه‌های قدرت» در تاریخ سرزمین میانه مطمئن نیستید، با ما در ادامه همراه باشید...

عصر دوم سرزمین میانه

تالکین تاریخچه سرزمین میانه را به سه عصر زمانی، مرسوم به اعصار آردا تقسیم کرد. عصر اول داستان آفرینش جهان «ارو ایلوواتار» توسط قدرت مطلق آردا است. ایلوواتار در ابتدا «آینور» را آفرید که متشکل از قدیسانی از جمله اولین ارباب تاریکی «ملکور» و «اولورین» می‌شد که نهایتاً به تجسم «جادوگر گندالف» در آمدند تا به شکل‌گیری جهان کمک کنند. پس از آنکه «ملکور» یا «مورگوت» علیه ایلوواتار و نیروهایش قیام کرد، او مردان را فاسد کرد و به دلیل خیانتش به پوچی فرستاده شد، اگرچه خدمتکاران او از جمله «سائورون» در سرزمین میانه باقی ماندند.

سریال «حلقه‌های قدرت» ماجرای سرزمین میانه را در عصر دوم پس از تبعید ملکور و تلاش سائورون برای رسیدن به قدرت بازگو می‌کند. در این عصر است که حلقه‌های قدرت، ۳ حلقه برای الف‌ها، ۷ حلقه برای کوتوله‌ها و ۹ حلقه برای انسان‌ها ساخته می‌شوند. سائورون به آهنگران الف راز ساختن حلقه‌ها را آموخت تا  پس از آن حلقه قدرت خود را برای کنترل آن‌ها بسازد. در همین عصر، پادشاهی نومنور، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین پادشاهی انسان‌ها در اوج قدرت و تمدن بود که در نهایت با ساخت حلقه‌های قدرت از بین رفت. این عصر، با اتحاد الف‌ها و انسان‌ها با ارتشی از قهرمانان علیه ارباب تاریکی سائورون به پایان رسید. این اتحاد به تهدید سائورون پایان داد و صلح را برای مدتی به سرزمین میانه بازگرداند.

تالکین داستان‌های عصر دوم سرزمین میانه را با جزئیات در کتاب «سیلماریلیون» شرح داده اما تیم تولید سریال «حلقه‌های قدرت» تنها حق ساخت رمان‌های «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» را دارند که داستان‌های انتهای عصر سوم و ضمیمه‌های پایانی «بازگشت پادشاه» در تاریخ سرزمین میانه را شرح می‌دهد. این بدان معناست که اگرچه اطلاعات زیادی از عصر دوم تالکین در دسترس است، این احتمال وجود دارد که سریال «حلقه‌های قدرت» از همه جزئیات موجود درباره این عصر استفاده نکند و بیشتر به عنوان پیش‌درآمدی مستقیم برای سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» عمل کند.

ارباب تاریکی

بله سائورون مدت‌ها پیش از عصر سوم در سرزمین میانه زندگی می‌کرد. در واقع، سائورون اساساً از ابتدای وجود، زنده بود. سائورون نیز همانند گندالف مایاری به نام مایرون بود. در حقیقت، او در زمان عصر اول به عنوان بزرگ‌ترین خادم ملکور شناخته می‌شد. سائورون، جادوگری خبره و استاد تغییر شکل بود، او حتی زمانی ارباب گرگینه‌ها بود. سائورون در عصر اول از الفی به نام دوشیزه «لوثین» شکست خورد و تا عصر دوم در خفا زندگی کرد.

سائورون به مدت ۵ قرن پنهان ماند و در موردور حکومتی برای خود ایجاد کرد. ارباب تاریکی سرانجام با لباس مبدل به عنوان ارباب هدایا، «آناتار» بازگشت تا به سلبریمور و آهنگران الف ساخت حلقه‌های قدرت را بیاموزد. سائورون امیدوار بود که توسط این حلقه‌ها، به خصوص یک حلقه قدرت خود بتواند بر ساکنان سرزمین میانه حکم فرمانی کند. او همچنین ارتش‌هایی از ارک‌ها و ترول‌ها ساخت و بارها با الف‌ها وارد جنگ شد. در نهایت، سائورون توسط اتحاد الف‌ها و انسان‌ها شکست خورد و «ایسیلدور»، پادشاه گاندور یگانه حلقه قدرت را با انگشت او از بدنش جدا کرد و بدن فیزیکی سائورون را از بین برد تا بار دیگر او به زندگی در خفا بازگردد.

نقش سائورون در عصر دوم بدون شک در سریال «حلقه‌های قدرت» به عنوان پیش‌درآمد داستان «ارباب حلقه‌ها» عمل می‌کند. عاقبت سائورون برای همه روشن است اما داستان دستیابی اولیه او به قدرت، ساخت حلقه‌های قدرت و حلقه یگانه و تلاش‌های متعدد او برای حکومت بر سرزمین میانه، بدون شک موضوع اصلی سریال شبکه آمازون خواهد بود.

قهرمان الف‌ها

به خاطر ماهیت زیستی الف‌ها، بسیاری از قهرمانان الفی که در حلقه‌های قدرت حضور دارند، همان الف‌هایی هستند که در ارباب حلقه‌ها می‌شناسیم و دوستشان داریم. یکی از این الف‌ها، «بانو گالادریل» است که «کیت بلانشت» در سه‌گانه «پیتر جکسون» و «مورفید کلارک» در سریال «حلقه‌های قدرت» نقش او را بازی کرده‌اند. بانوی لورین و جنگ جوی الف‌ها مدت‌ها قبل از اینکه مشخص شود آناتار همان سائورون است به او مشکوک بود. گالادریل همچنین یکی از صاحبان حلقه‌های قدرت است، اگرچه در زمانی که سائورون حلقه یگانه را در دست داشت از استفاده از حلقه خود خودداری می‌کرد. او در نهایت در عصر سوم سرزمین میانی به یاران حلقه در سفرشان برای نابودی حلقه یگانه در کوه نابودی کمک شایانی کرد.

در کنار گالادریل که هزاران سال از عمرش در عصر دوم می‌گذرد، حاکم الف‌ها و تاسیس کننده ریوندل «الروند» حضور دارد. نقش الروند را «هوگو ویوینگ» در فیلم «ارباب حلقه‌ها» و «رابرت آرمایو» در سریال «حلقه‌های قدرت» بر عهده دارد. الروند در خانه‌اش، اولین شورای سفید میان الف‌ها و جادوگران را برای مقابله با افزایش روزافزون خطر سائورون برگزار می‌کند. هنگانی که قدرت ارباب تاریکی بیش از حد افزایش یافت، الروند ریوندل را ترک کرد تا پادشاه گاندور، ایسیلدور را در شکست سائورون و نابودی حلقه یگانه در آتش کوه نابودی یاری کند. متاسفانه، هشدارهای الروند تاثیری در تصمیم ایسیلدور نداشت و حلقه یگانه نابود نشد تا در عصر بعدی سرزمین میانه بار دیگر موجب جنگ و نابودی شود.

گالادریل و الروند جزو مشهورترین الف‌ها در تاریخ سرزمین میانه هستند و نقش پررنگ آن‌ها در سه‌گانه‌های «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» با استقبال طرفداران و منتقدان داستان‌های تالکین روبه‌رو شده است. «حلقه‌های قدرت» دوران جوانی و نقش این قهرمانان را در عصر دوم سرزمین میانه در شکست ارباب تاریکی به بیننده نشان می‌دهد. اگرچه پیروزی این قهرمانان همیشگی نیست و پایان داستان برای ما آشکار است اما مسیر پر پیچ‌وخم آن‌ها، سفر هیجان‌انگیزی است که بیننده سریال با اشتیاق با آن همراه خواهد شد.

نوادگان گذشته

شخصیت «آراگون» با بازی «ویگو مورتنسن» در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»، مطمئناً یکی از مشهورترین شخصیت‌های سرزمین میانه به شمار می‌رفت اما شهرت اجداد او به دلیل دیگری بود. او نواده‌ای از برادر نیمه الف الروند، «الروس» است. در زمان‌های خیلی دور، به الروند و برادرش الروس حق انتخابی داده شد که زندگی الف‌ها را انتخاب کنند و یا زندگی خود را به انسان‌ها پیوند بزنند. همان‌طور که مشخص است الروند زندگی الف‌ها را انتخاب کرد اما الروس، انسان‌ها را برگزید و به این ترتیب، او اولین پادشاه نومنور، قدرتمندترین تمدن انسان‌ها شد. اگرچه، ساکنان نومنور با گذر زمان از فناناپذیری الروس ناراضی شدند و تصمیم گرفتند به رابطه خود با الف‌ها و خدای ارو ایلوواتار پشت کنند.

این مسئله منجر به پیدایش گروهی از انسان‌ها مشهور به مومنان شد که هنوز ارو ایلوواتار را می‌پرستیدند، به والار احترام می‌گذاشتند و به دنبال ادامه پیمان خود با الف‌ها بودند. پس از نابودی نومنور، رهبر این گروه «الندیل»، مردمش را به سرزمین میانه آورد و امپراتوری‌های گاندور و آرنور را تاسیس و بر هر دو حکومت کرد. پسر اول الندیل، ایسیلدور با بازی «مکسیم بالدری» تاج‌وتخت را از پدرش به ارث برد و نقش بزرگی در شکست سائورون در پایان عصر دوم ایفا کرد. اگرچه ایسیلدور موفق به شکست ارباب تاریکی شد اما با قدرت حلقه یگانه وسوسه شد و به جای نابودی، حلقه را نگه داشت که در نهایت موجب مرگش شد. در عصر سوم، وارث ایسیلدور و آخرین نواده او، آراگون، رهبری جنگجویان را علیه سائورون در جنگ حلقه بر عهده گرفت و میراث خود را که پادشاهی گاندور و آرنور بود مطالبه کرد.

از سریال «حلقه‌های قدرت» انتظار نمی‌رود که تمام رویدادها را با جزئیات نشان دهد اما انتظار می‌رود که بخشی از داستان نومنور و ایسیلدور در سریال بازگو شود و کمی از پیش‌زمینه آراگون به بینندگان نشان داده شود. بینندگان این سریال می‌توانند انتظار دیدن نارسیل، شمشیر مشهور ایسیلدور را پیش از تکه‌تکه شدن به دست سائورون و در اوج قدرتش ببینند. آراگون این شمشیر را در عصر سوم دوباره می‌سازد تا از آن در جنگ علیه سائورون استفاده کند. همان‌طور که داستان‌های «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» برای بسیاری آشنا است، انتظار می‌رود که در این سریال شامل داستان‌هایی از گذشته سرزمین میانه و بخش‌های ناشناخته آن شود. به امید اینکه شبکه آمازون در تلاش خود برای نمایش داستان‌های سرزمین میانه موفق شود.

سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» در تاریخ ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) از شبکه آمازون پرایم پخش می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۱:۱۹

داستان این سریال رو میتونید از کتابهای سیلماریلیون و قصه های ناتمام بخوانید در ضمن برای علاقه مندان انتشارات روزنه بلاخره نسخه کامل قصه های ناتمام رو منتشر کرد

نمایش اسپویل