news-background
news-background

نامزدهای امی ۲۰۲۲: همه غافلگیری‌ها، غفلت‌ها و واکنش‌ها

رأی‌دهندگان امی از وسترن بیزارند. سه‌شنبه این هفته در فهرست نامزدهای امی هفتاد و چهارم، اثری از سریال‌های وسترن «یلواستون» (Yellowstone) و «۱۸۸۳» (1883) دیده نمی‌شد. اما این تنها غافلگیری امی امسال نبود. امسال «وراثت» (Succession) اچ‌بی‌او با ۲۵ نامزدی پیشتازی می‌کند در حالی که مدعیان دوره‌های قبل از جمله «تاج» (The Crown) نتفلیکس و «سرگذشت ندیمه» (The Handmaid’s Tale) واجد شرایط رقابت نبودند.

در ادامه نگاهی انداخته می‌شود به مهم‌ترین غفلت‌ها و غافلگیری‌های فهرست نامزدهای امی امسال و سپس واکنش بعضی از نامزدها به همراه آمار بیشترین نامزدی‌ها می‌آید.

   

غفلت‌ها و غافلگیری‌ها

 

سریال‌های «یلواستون» و «۱۸۸۳»

شاید تعجب‌آورترین بی‌توجهی رأی‌دهندگان امی به سریال وسترن و پربیننده «یلواستون» پارامونت و پیش‌درآمد آن «۱۸۸۳» باشد. این سریال‌ها به نویسندگی «تیلور شریدان» اغلب در رتبه اول پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون قرار می‌گیرند اما امسال در هیچ بخشی نامزد امی نشدند. نه «کوین کاستنر» و نه «کلی رایلی» و نه حتی شریدان برای نویسندگی سریال به نامزدی امی دست پیدا نکردند، در حالی که در بخش‌های فنی نیز هیچ تقدیری از عوامل فیلم به عمل نیامد. سریال «۱۸۸۳» با این حال در بخش‌های فیلمبرداری و موسیقی نامزد امی شده است.

 

سلنا گومز برای «تنها قتل‌های ساختمان»

سریال پربیننده «تنها قتل‌های ساختمان» (Only Murders in the Building) شبکه هولو امسال ۱۷ نامزدی امی دریافت کرد و بازیگران «استیو مارتین» و «مارتین شورت» در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول مدعی جایزه شناخته شدند، اما «سلنا گومز» جایی در میان نامزدها نداشت.

 

نامزدی جودی کومر و ساندرا او برای فصل پایانی «کشتن ایو»

مخاطبین و منتقدین هم-عقیده بودند که فصل پایانی «کشتن ایو» (Killing Eve) یک فاجعه کامل است. حتی «لوک جنینگز» نویسنده کتاب منبع الهام سریال در «گاردین» به قسمت‌های پایانی این مجموعه تلویزیونی انتقاد کرد. با این وجود، رأی‌دهندگان آکادمی تلویزیون تشخیص دادند که کومر و او مستحق دریافت نامزدی بازیگری‌اند.

 

بی‌توجهی به فصل پایانی «سیاه-گونه» و «ما همینیم» و «مندی مور»

سریال‌های «سیاه-گونه» (Black-ish) ای‌بی‌سی و «ما همینیم» (This Is Us) ان‌بی‌سی که در فصل‌های قبلی حضور پررنگی در میان نامزدهای امی داشتند، امسال نامزدی قابل‌توجهی دریافت نکردند. «مندی مور» یکی از بازیگرانی بود که انتظار می‌رفت امسال نامزد امی بازیگری شود اما سریال «ما همینیم» تنها نامزدی موسیقی و ترانه اریجینال را دریافت کرد.

 

سریال‌های ابرقهرمانی

سال گذشته «وانداویژن» (WandaVision) و «پسران» (The Boys) چندین نامزدی امی دریافت کردند، در حالی که پیش از آن‌ها از «مندلوری» (The Mandalorian) و «واچمن» (Watchmen) تقدیر شده بود. اما امسال در بخش بهترین مینی‌سریال اثری از «شاهین‌چشم» (Hawkeye) و یا «شوالیه ماه» (Moon Knight) دیزنی+ وجود ندارد.

 

تحسین غیرمنتظره از سریال «کبیر»

«ال فنینیگ» در مینی‌سریال «دختری از پلین‌ویل» (The Girl From Plainville) نمایش ستایش‌برانگیزی داشته، اما رأی‌دهندگان امی ظاهراً او را در نقش‌های کمدی بیشتر می‌پسندند. فنینگ اولین نامزدی امی خودش را با سریال «کبیر» (The Great) هولو دریافت کرده در حالی که همبازی او «نیکلاس هولت» نیز در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول نامزد امی است. این سریال نامزدی‌های دیگری در بخش‌های بهترین طراحی صحنه و لباس دریافت کرده است.

 

غافلگیری در بخش‌های بهترین بازیگر زن و مرد نقش مکمل

سنت امی تقدیر سالانه از برنامه «اس‌ان‌ال» (Saturday Night Live) ان‌بی‌سی است. «کیت مک‌کینان» که دو سال متوالی برنده امی شد، سه‌شنبه این هفته نامزدی دیگری دریافت کرد. اما از «ایدی براینت» و «پیت دیویدسون» همبازیان او در این مجموعه غفلت شد.

«سیدنی سویینی» برای سریال‌های «نیلوفر سفید» (The White Lotus) و «سرخوشی» (Euphoria) اچ‌بی‌او اولین نامزدی‌های امی کارنامه‌اش را دریافت کرد در حالی که «جنل جیمز» و «تایلر جیمز ویلیامز» بازیگران «ابتدایی ابت» (Abbott Elementary) نیز برای اولین بار نامزد این جایزه شدند. «پارک های-سو»، «او یونگ-سو» و «جونگ هو-یون» بازیگران «بازی مرکب» (Squid Game) نیز از سوی دیگر برای اولین بار نامزد امی شدند.

 

«کبرا کای» در بخش بهترین کمدی

دو فصل اول سریال پربیننده «کبرا کای» (Cobra Kai) که از یوتیوب پخش شده بود در بخش‌های بدلکاری نامزد امی شد، و پس از انتقال به نتفلیکس از فصل سوم، این مجموعه سال گذشته نامزدی امی دیگری رد بخش بهترین سریال کمدی دریافت کرد. اما فصل چهارم «کبرا کای» جایی در میان نامزدهای بهترین عنوان کمدی نداشت.

«پم و تامی» آری، «خدمتکار» نه

«پم و تامی» (Pam & Tommy) شبکه هولو در مورد رسوایی نوار جنسی «پاملا اندرسون» و «تامی لی» نامزدی‌های پرشماری دریافت کرد. این سریال در مجموع ۱۰ نامزدی امی از جمل هنامزدی «لیلی جیمز» و «سباستین استن» را مقابل نام خود دید اما «خدمتکار» (Maid) نتفلیکس گویا از یاد رأی‌دهندگان امی رفته است. این سریال در بخش مینی‌سریال نامزد امی نشد اما «مارگارت کوالی» نامزدی امی بهترین بازیگر زن در یکی مینی‌سریال را دریافت کرد. «مالی اسمیت متزلر» نویسنده و «جان ولز» کارگردان «خدمتکار» نیز در بخش‌های بهترین نویسندگی و کارگردانی نامزد امی شده‌اند.

 

نامزدی ریس ویترسپون برای «برنامه صبحگاهی» و سارا پولسن برای «استیضاح»

رأی‌دهندگان آکادمی تلویزیون تشخیص دادند که نمایش «ریس ویترسپون» در فصل دوم «برنامه صبحگاهی» (The Morning Show) اپل تی‌وی+ بهتر از «جنیفر انیستون» بوده است. «سارا پولسن» برای نقش «لیندا تریپ» در سریال «استیضاح: داستان جنایی آمریکایی» (Impeachment: American Crime Story) تغییرات ظاهری سنگینی را تحمل کرد و باید لهجه خود را تغییر می‌داد. پولسن در حالی نامزد بهترین بازیگر زن نقش اول در بخش بهترین مینی‌سریال شد که رقبای قدرتمندی را در مقابل داشت.

بی‌توجهی به «سدی سینگ»

سریال «موجودات عجیب» (Stranger Things) نامزد دریافت ۱۳ امی شد اما «سدی سینک» و «میلی بابی براون» شایسته دریافت این جایزه دانسته نشدند. سریال علمی-تخیلی نتفلیکس در هیچ‌یک از بخش‌های بازیگری نامزد امی نشد اما در فهرست نامزدهای امی بهترین سریال درام راه پیدا کرد. این دومین بار است که سریال در هیچ‌یک از بخش‌های بازیگری نامزد امی نمی‌شود. «وینونا رایدر» واجد شرایط نامزدی امی بهترین بازیگر زن در یک سریال درام بود، اما در مقابل «جودی کومر»، «لورا لینی»، «ملانی لینسکی»، «ساندرا او»، «ریس ویترسپون» و «زندیا» بازنده شد.

 

مینی‌سریال «عشای ربانی نیمه‌شب»

سریال‌های «جعل آنا» (Inventing Anna) یا «پم و تامی» در بخش بهترین مینی‌سریال نامزد شده‌اند اما رأی‌دهندگان امی سریال ترسناک «عشای ربانی نیمه‌شب» (Midnight Mass) به نویسندگی «مایک فلنگان» را نامزد نکردند. ژانر وحشت به ندرت با استقبال آکادمی مواجه شده، اما «یلوجکتس» شوتایم امسال نامزد چندین امی شده‌اند.

 

اولین نامزدی امی «اندرو گارفیلد»، «اسکار آیزاک»، «سیدنی سویینی»، «ملانی لینسکی» و «لیلی جیمز»

«اندرو گارفیلد» برای اولین بار با «زیر بیرق آسمان» (Under the Banner of Heaven) شبکه اف‌اکس نامزد یک جایزه امی بازیگری شد. گارفیلد در این سریال نقش کارآگاهی را بازی می‌کند که مأمور تحقیق و رسیدگی به پرونده یک قتل در یک جامعه مورمون است. دیگر بازیگرانی که برای اولین بار نامزد امی شدند «اسکار آیزاک» برای «شوالیه ماه»، «سیدنی سویینی» برای «سرخوشی» و «نیلوفر سفید»، «ملانی لینسکی» برای «یلوجکتس» و «لیلی جیمز» برای «پم و تامی» بودند.

۱۹ نامزدی برای «دنیای سینمایی مارول»

سریال‌های «دنیای سینمایی مارول» امسال ۱۹ نامزدی دریافت کردند. «شوالیه ماه» در هشت بخش، «لوکی» (Loki) در شش بخش، «چه می‌شد اگر» (What If) در سه بخش و «شاهین‌چشم» در دو بخش نامزد امی شدند. «چادویک بوزمن» که آگست سال ۲۰۲۰ درگذشت، برای صداپیشگی در «چه می‌شد اگر» نامزد امی شده است.

 

واکنش‌ها به فهرست نامزدهای امی ۲۰۲۲

«مندی مور» که نامش در میان فهرست نامزدهای امی امسال برای سریال «ما همینیم» دیده نشد، در اینستاگرام نوشت: «آیا آرزو می‌کنم که از سریال ما در آنچه به نظر بهترین حالتش است تقدیر می‌شد؟ بدون تردید. و نویسندگی درخشان «دن فوگلمن» برای فصل ششم؟ کارگردانی بی‌نقص «کن اولین»؟ عوامل و بازیگران به‌شدت بااستعدامان؟ بله... اما هیچ اتفاقی نمی‌تواند از ارزش سریال برای بسیاری از مردم (از جمله خود ما) بکاهد. نقش داشتن در این میراث فوق‌العاده است و من تا ابد قدردانش هستم.»

«باب اودنکرک» که برای فصل پنجم «بهتر است با سال تماس بگیرید» شبکه ای‌ام‌سی نامزد امی دیگری شده، می‌گوید: «فوق‌العاده خوشحالم. می‌توانم بگویم که بیش از هر سال دیگری، انتظارش را نداشتم. می‌دانم که احمقانه است، اما سریال ما از «برکینگ بد» به وجود آمد، بنابراین به شکل غریبی به نظر می‌رسد که ۱۵ سال روی ایر بوده‌ایم، می‌دانید؟ خوشحالم که متوجه شده‌اند که ما هنوز استانداردهایمان را حفظ کرده‌ایم و سریالی بسیار پیچیده و منحصربه‌فرد با نویسندگی دقیق ساخته‌ایم.»

«ری سی‌هورن» دیگر بازیگر «بهتر است با سال تماس بگیرید» که در فصل‌های قبل سریال با بی‌توجهی آکادمی روبرو شده بود امسال سرانجام در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل سریال‌های درام نامزد امی شد. اودنکرک می‌گوید: «انتظار چنین چیزهایی نداریم. احمقانه است که انتظار نامزدی داشته باشید، اما او برای نمایشی که در نقش «کیم وکسلر» به جا گذاشته سزاوار یک نامزدی بود. از همکاری با او برای شش سال لذت برده‌ام و خوشحالم که به او توجه شد. استحقاقش را داشت.»

بخش دوم از فصل ششم و پایانی «بهتر است با سال تماس بگیرید» ۱۵ آگست پخش خواهد شد.

«کتی یان» برای کارگردانی یکی از اپیزودهای فصل سوم «وراثت» نامزد دریافت امی شد. او در واکنش به این نامزدی می‌گوید: «اینکه هوادار سریال بودم بسیار کمک کرد. احساس کردم که واقعاً به این شخصیت‌ها اهمیت می‌دهم و می‌دانستم که چه ویژگی‌هایی دارند. فقط مشتاق بودم که بدانم چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. خواندن فیلمنامه برای اولین بار و دیدن جلسات فیلمنامه‌خوانی که به خاطر کووید از طریق پلتفرم «زوم» انجام شد بسیار هیجان‌انگیز بود.»

«استیو مارتین» در مورد بی‌توجهی آکادمی به «سلنا گومز» می‌گوید: «کمی مأیوس شده‌ایم که سلنا نامزد نشد چون عضوی حیاتی از آن سه شخصیت و سریال است. او به شکلی میان ما توازن ایجاد می‌کند.»  

نامزدهای امی بر اساس آمار

 

بیشترین نامزدی بر اساس شبکه:

اچ‌بی‌او – ۱۰۸ نامزدی

نتفلیکس – ۱۰۵ نامزدی

هولو – ۵۸ نامزدی

اپل – ۵۲ نامزدی

دیزنی+ – ۳۴ نامزدی

آمازون – ۳۰ نامزدی

اچ‌بی‌او مکس – ۳۲ نامزدی

سی‌بی‌اس – ۲۹ نامزدی

ان‌بی‌سی – ۲۸ نامزدی

ای‌بی‌سی – ۲۳ نامزدی

اف‌اکس – ۱۷ نامزدی

شوتایم – ۱۷ نامزدی

پارامونت+ – ۱۱ نامزدی

وی‌اچ‌۱ – ۱۰ نامزدی

   

بیشترین نامزدی امی بر اساس عنوان تلویزیونی:

وراثت (Succession) – ۲۵ نامزدی

تد لسو (Ted Lasso) – ۲۰ نامزدی

نیلوفر سفید (The White Lotus) – ۲۰ نامزدی

قلم‌به‌مزدها (Hacks) – ۱۷ نامزدی

تنها قتل‌های ساختمان (Only Murders in the Building) – ۱۷ نامزدی

سرخوشی (Euphoria) – ۱۶ نامزدی

بری (Barry) – ۱۴ نامزدی

دوپسیک (Dopesick) – ۱۴ نامزدی

جداسازی (Severance) – ۱۴ نامزدی

بازی مرکب (Squid Game) – ۱۴ نامزدی

اوزارک (Ozark) – ۱۳ نامزدی

موجودات عجیب (Stranger Things) – ۱۳ نامزدی

خانم میزل شگفت‌انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel) – ۱۲ نامزدی

پم و تامی (Pam & Tommy) – ۱۰ نامزدی

اس‌ان‌ال (Saturday Night Live) – ۹ نامزدی

شوالیه ماه (Moon Knight) – ۸ نامزدی

درگ ریس روپال (RuPaul's Drag Race) – ۸ نامزدی

ابتدایی ابت (Abbott Elementary) – ۷ نامزدی

بهتر است با سال تماس بگیرید (Better Call Saul) – ۷ نامزدی

ایستگاه یازده (Station Eleven) – ۷ نامزدی

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۵ تیر ۱۴۰۱ ۱۶:۰۷

از سریال «کبیر» بیزارم. ال فنینگ و نیکلاس هولت چندش آور هستن.

نمایش اسپویل