news-background
news-background

توییتر صفحه جردن پیترسون روان‌شناس را به خاطر اظهار نظر در مورد الیوت پیج مسدود کرد

اظهار نظر «جردن پیترسون» منتقد فرهنگی و روان‌شناس بالینی کانادایی در مورد «الیوت پیج» بازیگر تراجنسیتی باعث بسته شدن صفحه توییتر او شد.

در تصاویری که از صفحه توییتر پیترسون ضبط شده، روان‌شناس به مقاله‌ای در «نیویورک پست» واکنش نشان می‌دهد که در آن پیج از معرفی شخصیت تراجنسیتی‌اش در سریال «آکادمی آمبرلا» (The Umbrella Academy) اظهار افتخار می‌کند: «به یاد می‌آورید زمانی را که افتخار [به دگرباشی] یک گناه بود؟ و [حالا] الیوت پیج با کمک یک پزشک جنایتکار پستان‌هایش را برداشته.»

بازیگر فیلم «تلقین» (Inception) در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که یک مرد تراجنسیتی است و نام خود را از الن به الویت تغییر داد.

پیترسون در مصاحبه با «نشنال پست» می‌گوید ترجیح می‌دهد بمیرد تا اینکه آن توییت را حذف کند: «یک توییت ناخوشایند در واکنش به یکی از آخرین اتفاقات جبهه فرهنگی که در حال طاقت‌فرساتر شدن است ارسال کردم.»

او اضافه می‌کند: «هیچ قانونی در توییتر وجود ندارد جز «کاری که امروز دوست نداریم را انجام ندهید.» آن‌ها همیشه با الگوریتم‌هایشان هشدارهایی درج می‌کنند و نادان‌ها زیر بار برتری‌جویی «بیدارشده» آن‌ها می‌روند.»

پیترسون ۶۰ ساله که با پادکست نشریه محافظه‌کار «دیلی وایر» همکاری می‌کند، با اظهارات «تراجنسیت‌ستیزانه‌» شناخته می‌شود. او در پادکست «جو روگان» گفته بود که تراجنسیت یک «مرض مسری» است و قابل‌مقایسه با «بدرفتاری‌های آیین‌های شیطانی.»

«میکایلا پیترسون» دختر این روان‌شناس نیز تصاویری دیگر از توییت‌های پدرش به اشتراک گذاشته و از توییتر و «ایلان ماسک» که برای خریداری این پلتفرم شبکه اجتماعی تلاش می‌کند انتقاد کرده است: «بدون شک در حال حاضر آزادی بیان در این پلتفرم وجود ندارد.»

پیترسون در ماه مه گذشته به دنبال تمسخر تصویر «یومی نو» مدل آمریکایی روی مجله «اسپورتس ایلستریتد» اعلام کرد که از توییتر «کناره‌گیری» می‌کند. این روان‌شناس در سال ۲۰۱۶ با ویدیوهایی به شهرت رسید که در یوتیوب منتشر شدند. او در آن ویدیوها از ملاحظات سیاسی و «لایحه سی-۱۶» کانادا که حقوق افراد تراجنسیتی به رسمیت می‌شناخت انتقاد می‌کرد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۶:۵۵

آزادی بیان تا جایی که به نفعشون باشه یکی خلاف بگه سریع ساکتش میکنن

نمایش اسپویل
۲۶ تیر ۱۴۰۱ ۰۲:۰۴

حالا اگر مثلا گفته بود که ایرانی ها همه احمق هستن که همچی واکنشی نشون نمیدادی ??

نمایش اسپویل
۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۲۶

اگه تا الآن دید خنثی ای داشتم و سعی میکردم درک کنم یا کاری نداشته باشم یا چشامو ببندم، دیگه ازین به بعد نمیتونم واقعا تظاهر به حماقت کنم...به زودی میفهمن چه گندی زدن و این کارا نه تنها دید مردم رو عوض نکرد بلکه نفرت و تفرقه رو هم بیشتر کرد..(شایدم هدفشون همین بود نمیدونم)

نمایش اسپویل
۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۴:۳۴

تو ملت متمدن ما که به ظاهر برعکسه، از کامنت ها هم مشخصه اگه کسی الان بیاد طرفداری کنه از این گرایشات و هویت های جنسی ، یا بهش میگن ضد طبیعت الهی یا شیطان پرست و ... فلذا تو این سایت و اکثر سایت ها(ایرانی) توپ میدان در دست جردن پیترسون و طرفداراشه... حرف بعضی از دوستان واقعا به جا و درسته که میگن فرصت و فضا باید برای بحث علمی و نقد راجب این موضوعات باشه ، ولی مشکل ماجرا از دوطرف و تعصبات بی خود نشعت میگیره،

نمایش اسپویل
۱۶ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۱۵

کاملا درسته حرفتون. متاسفانه جامعه کاربری 30نما در طی چند سال اخیر بشدت از ادم های بی منطقی پر شده که حتی کوچکترین بحث علمی و بر اساس شواهد و منطق رو نمیشه باهاشون داشت.(شاید بخاطر قیمت های بسیار بالاتر سرویس های مشابه داخلی و اومدن کاربران سانسور پسند و کوتاه فکرشون به این سرویس) به شخصه خیلی وقته که فقط برای عناوین کامنت میزارم و از بحث در زیر تیتر های اخبار سایت خودداری میکنم. و در اخر هم ملت ما توهم تمدن دارن و نه خودش رو و متاسفانه تا زمانی هم که حرفی که از دهنشون خارج میشه، حاصل کارکرد مغزشون نباشه، وضعیت به همین شکل خواهد ماند.

نمایش اسپویل
۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۰۳

حرف اینه این جریال WOKE به شکل خیلی غیر طبیعی رشد میکنه و هر کسی کوچکترین حرفی بزنه هزار تا برچسب میخوره و سعی میکنن کنار بذارنش! کسایی هم که به جردن پیترسون بر چسب \"ضد تراجنسیتی\" میزنن فقط چند تا کلیپ منقطع شده دیدن ازش! اگر اینقدر این جریان فکری به حق و خوبه و در مورد برابری هست چرا هیچ وقت به هیچ کس اجازه کوچکترین حرف و نقدی نمیدن ؟؟؟؟

نمایش اسپویل
۲۶ تیر ۱۴۰۱ ۰۲:۰۸

حریم شخصی افراد محیط نقد عمومی نیست. این منطقارو از کجا میارید. دیکتاتور درون بد هوش و حواس رو ازتون گرفته

نمایش اسپویل
۲۶ تیر ۱۴۰۱ ۰۲:۰۷

ووک کجا بوده بابا ۷مین پیترسون سوداگر با چارتا کیلید واژه شستشوتون داده طرف به خودش اجازه داده راجع قه حریم شخصی یه شهروند دیگه دخالت بی جا کنه٬ باید پای عواقبش هم وایسه

نمایش اسپویل
۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۰۱

عجیب اینجاست که وقتی در تخصص خودتم حرف بزنی بهت برچسب نفرت پراکنی میزنن به جای اینکه فکر کنن این هم مثل صد ها موضوع علمی دیگه که درش اختلاف نظر هست میتونه توش اختلاف نظر باشه و نیازی به این مسدود کردنا نیست

نمایش اسپویل
۲۶ تیر ۱۴۰۱ ۰۲:۱۰

کدوم تخصص. ایشون همونقدر روانشناس هس که جواد خیابانی گوینده ????

نمایش اسپویل
۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۴۰

اونا مثل شما به این موضوع از جنبه علمی نگاه نمیکنن، بلکه اونو صرفاً یک جنبش و حرکت انقلابی میدونن که مخالفانش رو با اضافه کردن پسوند \"فوبیک\" از همه جا و به صورت کورکورانه طرد و بیرون میکنن

نمایش اسپویل
بیشتر