news-background
news-background

شوخی‌های تراجنسیتی ریکی جرویز در استند-آپ SuperNature با اعتراض مواجه شد

استند-آپ «فوق طبیعت» (SuperNature) نتفلیکس با اجرای «ریکی جرویز» به سبب چند شوخی تراجنسیتی با انتقاد مواجه شده است. در دقیقه چهارم این اجرا، کمدین بریتانیایی به جامعه افراد تراجنسیتی ورود می‌کند.

جرویز می‌گوید: «آه، از دست زن‌ها! همه زن‌ها نه، یعنی زن‌های قدیم. زن‌های قدیم، همان‌هایی که رحم داشتند. آن دایناسورهای لعنتی. عاشق این زنان جدیدم. عالی هستند، نه؟ زنان جدیدی که این اواخر می‌بینیم. آن‌هایی که هم ریش دارند و هم آلت مردانه. مثل طلا با ارزشند، دوستشان دارم. اما حالا زنان قدیم می‌گویند «وای، این [مردهای تراجنسیتی] می‌خواهند از سرویس بهداشتی ما استفاده کنند.»، «چرا از مال شما [زنان] استفاده نکنند؟»، «چون سرویس بهداشتی [ما زنان] مخصوص زنان است.»، «این‌ها هم زن هستند! به ضمیرشان نگاه کنید! چه چیزی باعث می‌شود این فرد زن نباشد؟»، «خوب، آلت مردانه این مرد.»، «آلت مردانه آن زن، احمق لعنتی!»، «اگر این مرد به من تجاوز کند چطور؟»، «اگر این زن تجاوز کند چه می‌شود، هرزه «ترف»؟»

اصطلاح «ترف» (TERF) یا «فمینیست رادیکال محروم‌سازی-ترانجسیتی» به افراطی اطلاق می‌شود که مفهوم زن بودن زنان تراجنسیتی را نمی‌پذیرند.

جرویز چند دقیقه بعد، وقتی کناره‌گیری «کوین هارت» از اجرای اسکار ۲۰۱۸ به دنبال کشف چند توییت هم‌جنس‌گراستیزانه، به شوخی‌هایش با افراد تراجنسیتی ادامه می‌دهد و می‌گوید: «نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که در آینده چه چیزی توهین‌آمیز خواهد بود. نمی‌دانید که جمعیت غالب چه کسانی خواهند بود. مثلاً، بدترین چیزی که می‌توان امروز گفت، در توییتر تحریم شد، و به مرگ تهدید شد، بدترین چیزی که می‌توان امروز گفت این است که «زنان آلت مردانه ندارند» درست است؟ خوب، هیچ‌کس انتظار چنین وضعیتی را نداشت. نمی‌توانید توییتی ده ساله را پیدا کنید که یک نفر با آن گفته باشد: «زنان آلت مردانه ندارند.» می‌دانید چرا؟ چون نمی‌دانستیم که باید یک آلت مردانه لعنتی داشته باشند!»

این کمدین در بخش‌های پایانی استند-آپ می‌گوید: «در زندگی واقعی البته از حقوق افراد تراجنسیتی حمایت می‌کنم. از حقوق تمامی انسان‌ها حمایت می‌کنم، و حقوق افراد تراجنسیتی حقوق انسان است. به بهترین شکل زندگی کنید. از ضمیر دلخواهتان استفاده کنید. جنسیتی باشید که احساس می‌کنید باید باشید. اما با درخواست من موافقت کنید، خانم‌ها: آلت مردانه را از بین ببرید. این تمام حرف من است.»

نتفلیکس سال گذشته به دنبال انتشار استند-آپ «نزدیک‌تر» (The Closer) «دیو شپل» که مملو از شوخی‌های تراجنسیتی بود، با اعتصاب کارمندانش روبرو شد.

جرویس هفته گذشته در مصاحبه با برنامه «استیون کولبر» (The Late Show With Stephen Colbert) توضیح داده بود که چرا به مسائل و موضوعات حساسی مانند «قحطی، ایدز، سرطان، هیتلر» ورود می‌کند: «با موضوعات تابو می‌پردازم چون می‌خواهم مخاطب را به جایی برسانم که قبلاً نبوده‌اند. به نظر من مردم وقتی ناراحت می‌شوند که موضوع شوخی را با هدف واقعی اشتباه می‌گیرند اما آدم‌های باهوش می‌دانند که می‌توان به هر موضوعی پرداخت.»

جرویس اضافه می‌کند: «طنز باعث غلبه ما بر اتفاقات بد می‌شود. به همین دلیل است که به اتفاقات بد و وحشتناک می‌خندم. به همین علت است که کمدین‌ها روی مرگ حساس شده‌اند...»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۲۲

شما حتی اگه بخوای یه تیشرت بخری که روش نوشته باشه: \"هیچ جنسیتی وجود نداره\"، تهش برای اتمام خرید باید جنسیتتو از بین گزینه‌های مرد یا زن انتخاب کنی که برات بفرستنش :))) آدما یا مرد هستن یا زن. ممکنه به خاطر مشکلات هورمونی یا عوامل محیطی به جنس مخالف شبیه بشن ولی چه دوست داشته باشن چه نه با آلتی که باهاش به دنیا اومدن شناخته میشن

نمایش اسپویل