news-background
news-background

«مایه سربلندی فینچر»؛ «کیفرخواستی فمینیستی از جامعه ایران»؛ یادآور Joker و Zodiac؛ واکنش منتقدین به فیلم Holy Spider در جشنواره کن

فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته «علی عباسی» حاوی صحنه‌هایی زننده و خشونت‌آمیز است.

«عنکبوت مقدس» (Holy Spider) «علی عباسی» یکشنبه این هفته (۲۲ مه) در جشنواره کن اکران شد و پس از هفت دقیقه تشویق ایستاده، نقدهای عموماً مثبتی دریافت کرد. داستان فیلم در مورد قاتلی زنجیره‌ای در شهر مشهد است که در طول یک سال ۱۶ زن فاحشه را به قتل می‌رساند. «زهرا امیرابراهیمی» در این فیلم نقش ژورنالیستی را بازی می‌کند که سعی دارد معمای این قتل‌ها را حل کند.

 

«رابی کالین» منتقد «تلگراف» می‌نویسد «عنکبوت مقدس» یادآور نقل قولی از «مارگارت آتوود» است: «مردان می‌ترسند زنان به آن‌ها بخندند، زنان می‌ترسند مردان آن‌ها را بکشند.»

«رامین ستوده» نویسنده «ورایتی» می‌گوید «بهترین فیلم جشنواره کن ۲۰۲۲ تا امروز» را دیده و آن را مدعی نخل طلا می‌داند: «یک فیلم در ژانر قاتل زنجیره‌ای که باعث افتخار و سربلندی [دیوید] فینچر خواهد بود، با پرده پایانی از یک استاد سینما.» ستوده می‌نویسد این فیلم میان پخش‌کنندگان مستقل آمریکایی رقابت تنگاتنگی ایجاد خواهد کرد.

«دیوید جنکینز» نویسنده «لیتل وایت لایز» این فیلم را با «جوکر» (Joker) «تاد فیلیپس» مقایسه می‌کند و می‌نویسد: «فیلم «عنکبوت مقدس» علی عباسی «جوکر: در راه ایران» (Joker: Road to Iran) است. هر برداشتی می‌خواهید از این عبارت داشته باشید.»

«جیسون گوربر» منتقد می‌نویسد عباسی «دقت و ظرافت ایرانی و حس و حال اسکاندیناویایی را  به این دوره تلخ و آزاردهنده از تاریخ ایران بخشیده است.»

«کارل دلوس‌سانتوس» منتقد «اسمش‌کالچر» می‌گوید: ««عنکبوت مقدس» به شکل یک تعلیق نوآر پیچیده شبیه به «زودیاک» (Zodiac) آغاز و به یک کیفرخواستی فمینیستی از جامعه ایران تبدیل می‌شود. نیمه اول بسیار قوی‌تر از نیمه دوم است اما فیلم یکسره جذاب است. مهدی بجستانی مدعی قدرتمند جایزه بهترین بازیگر مرد است.»

دیگر فیلم ایرانی این دوره از جشنواره کن «برادران لیلا» (Leila’s Brothers) به کارگردانی «سعید روستایی» خواهد بود. «اصغر فرهادی» یکی از اعضای هیأت داوران این دوره از جشنواره است.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲ خرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۰۰

بله ما خوبیم آمریکا بد است زیر تمام فیلمهای ایرانی که مشکلات ایران را نمایش میدهد با این استاندارد هانیبال در جهت تخریب مردم آلمان زودیاک در جهت تخریب مردم غیور امریکا و خاطرات قتل درجهت تخریب مردم ستمدیده کره جنوبی بوده جهالت هم حدی داره

نمایش اسپویل
۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲

کاملا مشخص بود غربی ها قراره از این فیلم بت بسازن کل هر فیلمی چه داخلی چه خارجی علیه ایران و اوضاعش چیزی بسازه اون فیلم شاهکار میشه و حتی اسکار هم میگیره و این چیز جدیدی نیست والا تو همون دو سه دقیقه ای از فیلم که پخش کردن و ما دیدیم کلی ایراد فنی داشت

نمایش اسپویل