news-background
news-background

ادل انل از بازیگری کناره‌گیری کرد: صنعت فیلمسازی ارتجاعی، نژادستیزانه و مردسالارانه است

انل می‌گوید از صنعت فیلمسازی «نژادستیز» و «مردسالار» کناره‌گیری می‌کند.

«ادل انل» بازیگر فرانسوی فیلم‌هایی چون «پرتره بانویی در آتش» (Portrait of a Lady on Fire) و «قهرمانان نمی‌میرند» (Heroes Don’t Die) از بازیگری کناره‌گیری کرد. انل قرار بود در فیلم علمی-تخیلی «برونو دومون» نقش‌آفرینی کند اما در مصاحبه با مجله آلمانی FAQ می‌گوید هم از این پروژه و هم از بازیگری کناره‌ می‌گیرد.

انل می‌گوید: «دیگر فیلم بازی نمی‌کنم. به خاطر دلایل سیاسی. به خاطر اینکه صنعت فیلمسازی یکسره ارتجاعی، نژادستیزانه و مردسالارانه است. اشتباه کرده‌ایم اگر بگوییم افرادی که در رأس قدرت قرار دارند خیرخواهند، و دنیا تحت مدیریت ناشیانه آن‌ها در مسیر درستی است. به‌هیچ‌وجه. تنها چیزی که روی ساختار جامعه تأثیر می‌گذارد کشمکش‌های اجتماعی است. و به نظر می‌رسد که در مورد من، جدا شدن یعنی مبارزه. با جدا شدن از این صنعت برای همیشه، می‌خواهم در دنیایی دیگر سهیم شوم، در سینمایی دیگر.»

انل اضافه می‌کند: «برای مثال، نحوه نمایش زنان در فیلم‌ها. سعی کردم چیزی را از درون تغیر دهم. وقتی بحث جنبش «من هم» (MeToo)، مشکلات زنان و نژادستیزی پیش بیاید، صنعت فیلمسازی به‌شدت به مشکل برخورد می‌کند. دیگر نمی‌خواهم بخشی از این صنعت باشم.»

این بازیگر مشخصاً در مورد کناره‌گیری از فیلم دومون توضیح می‌دهد: «در ابتدا، فکر کردم که بسیار لذت‌بخش خواهد بود: یک نوع لوک اسکای‌واکر در فضا. مشکل این است که پشت این ظاهر لذت‌بخش، دنیایی سیاه، جنسیت‌ستیز و نژادستیز وجود داشت. فیلمنامه پر بود از شوخی‌هایی با فرهنگ تحریم و خشونت جنسی. سعی کردم با دومون در این رابطه حرف بزنم، چون فکر کردم که برقراری دیالوگ ممکن است. به دفعات می‌خواستم باور کنم که تعمدی نیست. اما تعمدی است. این بی‌ملاحظگی عمدی است. همان‌گونه که قربانیان، و افرادی که در موضع ضعف قرار دارند را مسخره می‌کنند. هدف این بود که فیلمی علمی-تخیلی با بازیگرانی تماماً سفیدپوست بسازند – و از این رو روایتی نژادستیزانه داشت. نمی‌خواستم از این فیلم حمایت کرده باشم.»

انل که پس از اهدای جایزه «سزار» بهترین کارگردانی به «رومن پولانسکی» در سال ۲۰۲۰ به نشانه اعتراض سالن را ترک کرد، در حال حاضر بر روی تئاتر تمرکز کرده اما احتمال تولید فیلم با همکاران کنش‌گرش از جمله «سلین سیاما» را رد نمی‌کند: «می‌خواهم در دنیای دیگری مشارکت کنم. اگر امروز در این صنعت فیلمسازی بمانم، یک نوع ضمانت فمینیستی از این صنعت مردسالار خواهد بود. رؤیای من این است که تأکید کنم: این صنعت از یک نابرابری ساختاری کاپیتالیستی، مردسالارانه، نژادستیزانه، و جنسیت‌ستیزانه دفاع می‌کند. به این معنا که این صنعت دست در دست نظام اقتصادی جهانی دارد که همه حقوق برابری ندارند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۸:۰۴

مشکل اینجاست که کل این صدهاسال یا خیلی خیلی بیشتر حاکمیت مردسالانه و نژاد پرستی و میخوان یهویی از بین ببرنش و از اون وره بوم میوفتند همشون . نه آروم آروم پیش میرن و نه باز عادلانه رفتار و فکر میکنن ، نمونشم کاری که با جانی دپ شد و زندگیش بخاطر همین جنبش و البته اون عفریته نابود شد

نمایش اسپویل
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۳۵

این حرکت ایشون هم یه ژست نژاد پرستانس، البته بسمت زن سالاری

نمایش اسپویل
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۰۷

اگه سینما به اون مقداری که این میگه جنسیت‌ستیز بود فیلمی مثل Portrait of a Lady on Fire ساخته نمیشد که انحرافات اخلاقی و جنسی رو بنام گرایش جنسی ای که باید باهاش کنار اومد به تماشاچی قالب میکنه

نمایش اسپویل
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۴:۱۶

دقت کنید که منظورش سینمایی فرانسه ست که شاید بدلایلی نمیتونست مستقیم بگه (وگرنه سینمایی امریکا اینطور نیست) و واقعا وضعیت اونجا تعریفی چندانی نداره بویژه از نظر اجتماعی و سیاسی بعنوان مثال همین رومن پولانسکی سالهاست بجرم تجاوز به کودکان تحت تعقیب و حتی برای گرفتن اسکارش هم از فرانسه خارج نشد و نرفت امریکا که دستگیرش نکنن. ایشون هم توی مراسم سزار در اعتراض به جایزه که به پولانسکی دادن صحنه رو ترک کرد اما در کمال پررویی پولانسکی ایشون مسخره کرد و شعار براوو (ایول به) بچه بازا میداده. و بماند میزان اذیت و ازار جنسی بازیگرایی کم و سن سال دختر توی فرانسه زیاده که خود ادل انل هم یکی از قربانیش و خیلی چیزای دیگه بهرحال جای بسی تاسفه. بازیگریش بویژه توی «پرتره بانویی در آتش» خیلی خوب بود و امیدوارم بازم شاهد هنرنمایش باشیم

نمایش اسپویل
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۰۸

چه جالب این جمع بستن ها اصلا نشان از عقلانیت نیست

نمایش اسپویل
بیشتر