news-background
news-background

واکنش‌‌ها به بیانیه بیش از ۳۰۰ زن سینماگر ایران در اعتراض به خشونت و آزار جنسی سیستمی

بیش از ۳۰۰ بازیگر زن سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای به آزارهای جنسی سیستمی گسترده معترض شدند. «سمیه میرشمسی» دستیار کارگردان، اوایل فروردین ماه امسال در صفحه توییترش «فرهاد اصلانی» را به «قلدری و رفتار بد با افراد پشت صحنه» و «آزار جنسی» از جمله ادرار کردن در مقابل عوامل متهم کرد و در پی آن چندین بازیگر و فیلمساز زن خواستار برخورد قانونی و جدی با خاطیان شدند.

«ترانه علیدوستی» در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» می‌گوید: «راویانی آمدند و به خودشان جرأت دادند، در پلتفرم‌های مختلف، با اسم و بی‌اسم، و اگر در یکی دو روز اول ملاحظاتی باعث می‌شد که ما واکنش سریعی به آن‌ها نداشته باشیم، تعداد بی‌شمار این روایت‌ها و اینکه تکرار شونده هستند، وضعیت خیلی وحشتناکی را از نظر من بوجود آورده و به دنبال آن سکوت هولناک همکاران عزیز من در سینمای‌مان خیلی ما را شگفت‌زده کرده است.»

بازیگر «درباره الی» (About Elly) اضافه می‌کند: «واقعاً سوال‌ ما این است که چه اتفاقی باید برای زنانی که کنار شما کار می‌کنند بیفتد که واکنش شما را هم برانگیزد. برای همین دیدیم خودمان باید کاری بکنیم و نیاز به یک همت و حرکت جمعی هست.» این بازیگر در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید: «هیج راهی نیست، این یک بن‌بست مطلق است که در آن هیچکس نمی‌خواهد این روایت‌ها بلند گفته شود و چهره سینمای ما مخدوش شود.»

«خانه سینما» این هفته سرانجام بیاینه‌ای منتشر کرد و گفت: «خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران هرگونه خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه‌های گوناگون آن در فرآیند فعالیت‌های هنری – فرهنگی را محکوم می‌کند و شورای صیانت به استناد وظایف و اختیارات خود مندرج در اساسنامه خانه سینما، مسئولیت رسیدگی به هرگونه رفتاری مغایر با شئون فرهنگی و اخلاق حرفه‌ای اهالی سینما را بر عهده دارد.» در بخشی دیگر از بیانیه آمده است: «تمامی فعالان سینمایی ایران باید توجه داشته باشند که حرمت این خانه بر عهده تک‌تک اعضای آن است و نباید اجازه دهیم قلیلی رفتارهای ناپسند احتمالی برخی سینماگران، به پای کثیری از دست‌اندرکاران سینما نوشته شود.»

«رضا کیانیان» در اینستاگرام از این بیانیه حمایت کرد اما نوشت: «این بیانیه زن را بیشتر ضعیف و کمتر قدرتمند نشان داده که باید تصحیح شود و نکته مهم! باید تصریح کند که اکثریت مردان سینما از این دسته نیستند و همچنین اکثریت زنان سینما.»

«چیستا یثربی» نویسنده تئاتر و سینما از سوی دیگر واکنشی تند به این بیانیه نشان داد و نوشت: « یک مشت دروغگوی ترسوی موقعیت طلب؛ چطور اکنون، جرات پیدا کرده‌اید ولی آن موقع به من گفتید: خفه شو! و آن مرحومه خانه سینما گفت: حرف بزنی؛ خودم ساکتت می‌کنم! پانزده سال با وحشت، پنیک و استرس؛ زندگی کردم. و شما صیغه شدید! معشوقه یک‌روزه و یک‌ساعته شدید! جایزه فجر گرفتید. به عنوان خانم باوقار، متین و خوش حجاب سینما از شما یاد شد! روحتان و جسمتان را فروختید و مرا مجنون جلوه دادید و پولدار شدید! پانزده سال در وحشت، زیستم. با OCD حاد. فرزندم را بزرگ کردم، و همکاران روانپزشکم با دارو و صحبت؛ کمکم کردند که فراموش کنم و به زندگی برگردم. اما کدام زندگی؟ همه؛ همه چیز را می‌دانند. حالا بیانیه می‌دهید و لیدر و رهبر جنبش خشونت علیه زنان هم شده‌اید؟ شما که اول از همه؛ مرا بایکوت و تهدید کردید خانم‌ها! پیش کسوتتان فرمود: «ساکت شو چیستا! در هر صنفی پیش می‌آید. برای ما هم پیش آمده، جایی نگفتیم و رشد کردیم.» من اما خفه نشدم! نوشتم... رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، مصاحبه کردم و شما ویرانم کردید! همه جا، رد پای این وحشت بود. فکر کردید حرفهایتان یادم رفته است؟ مگر پانزده سال پیش به من نگفتید: «چیستا خفه شو! در هر شغلی پیش می‌آید. ممنوع الکارت می‌کند! او وصل است. قدرت دارد تو نه!» من یکجا گفتم. مصاحبه کردم و جواب دادم. بعد در اوج ناباوری؛ ممنوع‌الکار شدم! و شما فیلم ساختید؛ فیلم بازی کردید؛ جایزه فجر گرفتید! به عنوان خانم‌های با وقار و متین سینما از شما یاد شد. در حالی که صیغه بودید! تن فروشی؛ روح فروشی؛ و بایکوت یک زن تنهای مظلوم که بخاطر بی پناهی و آینده فرزندش؛ مجبور به سکوت شد و پنیک تنفسی گرفت! من یک بار مُرده‌ام. مُرده دیگر از هیچ چیز نمی‌ترسد! فراموش نکنید! پانزده سال با وحشت، پنیک؛ ممنوع الکاری و فشار مالی و روحی زندگی کردم. یک تنه با همه آنها که وصل بودند جنگیدم؛ اما جسم و روحم را نفروختم! از شرفم دفاع کردم. فقط خدا به شما رحم کند با آن سکوت عمدی‌تان! مشارکت در ظلم، یا انکار آن؛ خود ظلم است. شما که می‌دانید؛ همه شریک جرمید. می‌خندم. فقط به شما باید خندید! تاریخ به شما رحم کند...»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۶:۳۳

خدا بیامرزه مرحوم سلحشور رو که وقتی همین حرفا رو زد سردسته های اصلی انتشار این بیانیه چنان بهش حمله کردن که بنده خدا رو تا لحظه مرگش منزوی کردن . بازم دم چیستا یثربی گرم که داره رفتار قبلی جونورایی مثل ترانه علیدوستی و باران کوثری رو به بقیه یاداور میشه

نمایش اسپویل
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۲۲:۰۵

سلحشور خودش بیمار جنسی بود

نمایش اسپویل
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴:۱۷

کاش حداقل اسم میورد

نمایش اسپویل
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴:۱۷

تا دیروز برای هالییوود نسخه میپیچیدن وضعیت سینمای داخلی افتضاحتره البته همه میدونستن اینا خودشون به اون راه میزدن

نمایش اسپویل
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۳:۵۴

یه مشت بازیگر نون به نرخ روزخور که زیرآب هم دیگه رو میزنن تا کار بگیرن ،حالا بیانیه هم میدن .کم خوردین آخه ،یه مشت بازیگر که همه چیزو مال خودتون کردین ،یه عالمه بلزیگر خونه نشین و بوی تعفنتون همه جارو برداشته .هرچی فیلم و سریال سینما و نمایش خانگی ومسابقه و تلویزیونه کنتورات برداشتین.ژاله صامتی ...امین حیایی..پژمان جمشیدی.....نازنین بیاتی??..سام درخشانی...مجیدصالحی...امیر جدیدی...مهران رجبی ...هادی حجازی ‌فر...جواد عزتی...مهران مدیری...تو عیدنوروزم همینا از این شبکه میرفتن اون شبکه تازه داورم شدن.مخصوصا علی استادی .جدیدا هم آناهیتا درگاهی و بهرام افشاری و حسن معجونی هم تونستن به مافبا راه پیدا کنن.لعنت بر مافیا.و چندتای دیگه.

نمایش اسپویل
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۳:۰۰

فرهاد اصلانی مریض بی شخصیت

نمایش اسپویل
بیشتر