news-background
news-background

بررسی صحنه پس از تیتراژ The Batman

[حاوی اسپویلر از فیلم «بتمن»]

در پایان فیلم «بتمن» (The Batman) تیزری مرتبط با شخصیت شرور «ریدلر» «معماگو» با بازی «پل دینو» وجود دارد که با صحنه‌های تیتراژ فیلم‌های مارول کمی متفاوت است.

پس از پایان فیلم، برخلاف عناوین «دنیای سینمایی مارول»، تنها عبارت «خداحافظ» (Good Bye) با علامت سؤال نمادین شخصیت «ریدلر» (<?>) و سپس آدرس وبسایت «راتاالادا» (www.rataalada.com) به نمایش درمی‌آید که عبارتی اسپانیایی به معنای «موش بالدار» است. «ریدلر» در فیلم با این آدرس که برای سینماروها کنجکاوی‌برانگیز شده پیام‌های طعنه‌آمیزی به «بروس وین» با بازی «رابرت پتینسون» می‌فرستد.

این وبسایت از اولین نمایش فیلم برای منتقدین راه‌اندازی شده و بعضی از اسرار و معماهای فساد در میان الیت‌های شهر گاتهام را افشا کرده است. در تاریخ ۲ مارس، «ریدلر» سه معمای جدید مطرح می‌کند: «فراتر از یک بازی است. از آن بترس که پشتش پنهان است.» پاسخ: ماسک (mask). «من فریبم یا یک حقه، یا شاید ترکیبی از هر دو. به سوءبرداشت شما بستگی دارد.» پاسخ: گیجی (confusion). «آنچه نو بود، باز هم نو است. تولد دوباره. ترمیم. اصلاح.» پاسخ: نوسازی (renewal).

وقتی کاربران پاسخ درست به آن‌ها بدهند به یک فایل فشرده تحت عنوان «من چه هستم» (What_Am_I) دسترسی پیدا می‌کنند که رمز عبور آن «وعده» (promise) است.

درون این فایل فشرده، ویدیویی با نام «توماس وین دروغ می‌گوید» (Thomas_Wayne_Lies) وجود دارد که به سخنرانی «توماس وین» در انتخابات سال ۲۰۰۱ گاتهام مرتبط است. با بازدید دوباره از وبسایت «راتاالادا» پس از تماشای ویدیو، «ریدلر» می‌پرسد: «آیا فکر می‌کنید «توماس وین» مرد خوبی است؟» با انتخاب پاسخ منفی، پیام دیگری ارسال می‌شود:‌ «در بی‌اعتمادی به افراد ثروتمند و قدرتمند حق دارید. همه کسانی که فکر می‌کنند آن‌ها انسان‌های خوبی‌اند اسراری را مخفی می‌کنند.» پاداش جدید به کاربران وبسایت یک فایل عکس (06.jpg) از پیام‌های رمزنگاری‌شده «ریدلر» است که برگردان آن «هزارتویی از معماها» (A MAZE OF RIDDLES) خواهد بود. سپس پیام آخر «ریدلر» به نمایش درمی‌آید: «شما با موفقیت هزارتوی معماهای من را حل کردید. برای بازگشت من گوش به زنگ باشید.»

«بروس وین» در فیلم «بتمن» کشف می‌کند که پدرش برای محافظت از همسرش مارتا و سابقه بیماری روانی او با «کارماین فالکن» با بازی «جان تورتورو» همکاری کرده تا یک ژورنالیست را ساکت کند. اما فالکن این ژورنالیست را می‌کشد تا روی توماس و مارتا نفوذ پیدا کند. وقتی والدین «بروس وین» تصمیم می‌گیرند به سراغ پلیس بروند، به قتل می‌رسند اما «آلفرد پنی‌ورث» با بازی «اندی سرکیس» نمی‌داند که آیا فالکن آن‌ها را کشته یا قاتلی دیگر.

فالکن یا «راتاالاتا» تحت حمایت مقامات شهر است چرا که همه این مقامات میلیاردها دلار مبالغ اهدایی «توماس وین» را به یتیم‌خانه‌های گاتهام را بالا کشیده‌اند. یکی از یتیمان مظلوم «ادوارد نشتون» یا «ریدلر» است که علیه این مقامات فاسد دست به کشتار می‌زند.

در بخش‌های پایانی فیلم، «ادوارد نشتون» در سلول خودش به سر می‌برد و ناگهان صدایی از سلول مجاور به گوشش می‌رسد. این صدا متعلق به «بری کیوگن» است که اگرچه «زندانی دیده‌نشده آرکهام» نامیده شده اما با توجه به جملاتی که به زبان می‌آورد، به نظر می‌رسد که نقش «جوکر» را بازی می‌کند.

کیوگن می‌گوید: «وحشتناک نیست؟ اینکه او به این شکل ضیافت تو را خراب کند؟ در این مواقع چه می‌گویند؟ «یک روز در اوجی، و یک روز دلقک.» بگذار خیالت را راحت کنم، از این هم بدتر می‌شود. هی، هی! ناراحت نباش. کارت خوب بود. می‌دانی، گاتهام عاشق حکایت بازگشت است.» نشتون می‌پرسد: «تو کیستی؟» شخصیت کیوگن می‌گوید: «سؤال همین است، مگر نه؟» این معما را حل کن... «هرچه کمتر از آن داشته باشی، بیشتر ارزش پیدا می‌کند.» نشتون پاسخ می‌دهد: «یک دوست.» و سپس هر دو دیوانه‌وار می‌خندند.

ارجاع شخصیت کیوگن به «دلقک» و خنده‌هایش به روشنی نشان می‌دهد که او «جوکر» دنیای فیلم «مت ریوز» است. ریوز ماه گذشته در مصاحبه با «اینسایدر» گفته بود: «او همان کسی است که فکر می‌کنید.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید