news-background
news-background

گراهام نورتن اکراین را «جنوب غربی روسیه» نامید، BBC حاضر به عذرخواهی نشد

شبکه بی‌بی‌سی از «گراهام نورتن» کمدین که در برنامه‌اش (The Graham Norton Show) اکراین را «جنوب غربی روسیه» نامیده بود حمایت کرد. این کمدین و مجری ۵۸ ساله در مورد سفر «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا به کیف، پایتخت اکراین اظهار نظر می‌کرد.

نورتن به شوخی گفته بود:‌ «این هفته، او به اکراین سفر کرد – یا اگر نسخه ضبط شده برنامه را می‌بییند، به جنوب غربی روسیه سفر کرد.» بسیاری از بینندگان این اپیزود اظهارات نورتن را توهین‌آمیز و نسبت به مردم اکراین که در آستانه جنگ با روسیه هستند غیرمسؤلانه دانستند و خواستار عذرخواهی مجری شدند.

بی‌بی‌سی در واکنش به این انتقادات توضیح داد که به اهمیت و جدی بودن آنچه در حال وقوع است واقف است و «قصد» توهین به هیچ‌کس نداشته است. سخنگوی شبکه می‌گوید: «کمدی یکی از سوبژکتیو‌ترین حوزه‌های برنامه‌سازی است و اگرچه ورود به هیچ سوژه‌ای غیرمجاز نیست، ولی ما درک می‌کنیم که بعضی از شوخی‌ها ممکن است برای آن‌هایی که تجاربی شخصی از یک وضعیت داشته باشند به‌شکل متفاوتی دریافت شود.»

«لیز تراس» وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در مصاحبه با رادیوی ال‌بی‌سی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر او بی‌بی‌سی باید عذرخواهی کند یا نه می‌گوید: «من به آزادی بیان اعتقاد دارم. لزوماً باور ندارم که همه شوخی‌های بی‌بی‌سی دلنشین است، اما قطعاً از سانسور کمدین‌ها و شوخی‌هایشان حمایت نمی‌کنم.» تراس اضافه می‌کند که شوخی نورتن «مشخصاً خنده‌دار» نبوده است اما بی‌بی‌سی حق داشته است که عذرخواهی نکند.

جانسون با «ولادیمیر پوتین» دیدار کرد تا در فاصله چند روز مانده به صدر فرمان حمله به اکراین، او را «از لبه پرتگاه» دور کند و مانع از وقوع درگیری‌هایی خونین که ممکن است آغازگر جنگ جهانی سوم باشد شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید