news-background
news-background

نامزدهای اسکار ۲۰۲۲: همه غافلگیری‌ها و بی‌توجهی‌ها

فیلم «قدرت سگ» (The Power of the Dog) «جین کمپیون» در میان نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۲ با ۱۲ نامزدی پیشتازی کرد اما مثل همیشه، این فهرست با غافلگیری‌های خوشایند و ناخوشایندی همراه بود. در ادامه بعضی از مهم‌ترین غفلت‌های اعضای آکادمی و بهترین غافلگیری‌های این دوره می‌آید.

مراسم اهدای جوایز اسکار نود و چهارم ۲۷ مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

 

غافلگیری: کریستن استوارت، اسپنسر (Spencer) – بهترین بازیگر زن نقش اول

رأی‌دهندگان آکادمی برخلاف «بفتا» و «اتحادیه بازیگران» (SAG) «کریستن استوارت» را برای بازی در نقش «پرنسس دایانا» در فیلم «پابلو لارائین» نامزد اسکار کردند. غفلت‌های پیشین فصل اهدای جوایز سبب شده بود نامزدی او تا حد زیادی دور از انتظار باشد و نمایش تکان‌دهنده او در نقش پرنسسی پریشان خیلی زود به دست فراموشی سپرده شود. اما اعضای آکادمی استوارت را به رقابت اسکار برگرداندند.

 

بی‌توجهی: لیدی گاگا، خاندان گوچی (House of Gucci) – بهترین بازیگر زن نقش اول

گاگا در فصل اهدای جوایز امسال با قدرت پیش می‌رفت و چندین نامزدی دریافت کرده بود، اما «خاندان گوچی» تنها یک نامزدی اسکار در بخش گریم کسب کرد و دست گاگا به نامزدی نرسید. این خواننده و بازیگر با این حال به همه نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن نقش اول تبریک گفته است.

 

بی‌توجهی: خاندان گوچی (House of Gucci) – بهترین فیلم

پس از آنکه درام جنایی «ریدلی اسکات» نامزد جایزه بهترین گروه بازیگری از سوی «اتحادیه بازیگران» شد، این گمانه‌زنی به وجود آمد که فیلم دست کم نامزد اسکار بهترین فیلم شود. اما در نهایت «خاندان گوچی» به قدر کافی با استقبال رأی‌دهندگان آکادمی مواجه نشد و از رقابت بازماند.

 

غافلگیری: ماشین من را بران (Drive My Car) – بهترین فیلم

فیلم سه ساعته و ژاپنی «ماشین من را بران» به کارگردانی «ریوسکه هاماگوچی» از طرف منتقدین لس‌آنجلس و نیویورک و نیز «هیأت ملی نقد» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده بود، اما کمتر کسی انتظار داشت که این فیلم غیر-انگلیسی در بخش بهترین فیلم سال نامزد شود، هرچند فیلم کره‌ای زبان «انگل» طلسم این شاخه را شکسته و تاریخ‌سازی کرده بود.

 

بی‌توجهی: دنی ویلنوو، تل‌ماسه (Dune) – بهترین کارگردانی

یکی از عجیب‌ترین بی‌توجهی‌های این دوره نامزد نشدن «دنی ویلنوو» در بخش بهترین کارگردانی بود. پیش از معرفی نامزدها انتظار می‌رفت «استیون اسپیلبرگ» یا «کنت برانا» از رقابت خارج شوند، اما جاه‌طلبی‌های فیلمساز کانادایی برای اعضای آکادمی به اندازه کافی جاه‌طلبانه نبوده است.

 

غافلگیری: جودی دنچ، بلفست (Belfast) – بهترین بازیگر زن نقش مکمل

دنچ برای هشت دقیقه بازی در فیلم «شکسپیر عاشق» (Shakespeare in Love) برنده اسکار شده بود، بنابراین شاید توجه اسکار به نمایش او در «بلفست» چندان جای تعجب نداشته باشد.

 

بی‌توجهی: کاترینا بلف و جیمی دورنان، بلفست (Belfast) – بهترین بازیگر مرد و زن

رأی‌دهندگان اسکار گویا سن را در اولویت قرار می‌دهند، چرا که در مورد «بلفست»، «جودی دنچ» و «کیاران هیندز» را شایسته نامزد اسکار دانستند و از «کاترینا بلف» و «جیمی دورنان» غفلت کردند.

 

غافلگیری: کوچه کابوس (Nightmare Alley) – بهترین فیلم

«گی‌یرمو دل تورو» با «شکل آب» (Shape of Water) یک جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم را در کارنامه دارد، اما انتظار نمی‌رفت برای فیلم جدیدش «کوچه کابوس» علی‌رغم تحسین «مارتین اسکورسیزی» نامزدی اسکار بهترین فیلم دیگری دریافت کند. این فیلم در بخش بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و فیلمبرداری نامزد اسکارهای دیگری شده است.

 

بی‌توجهی: ریکاردو بودن (Being the Ricardos) – بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اریجینال

بسیاری از منتقدین انتظار نداشتند که درام بیوگرافیکال «آرون سورکین» با بازی «خاویر باردم» و «نیکول کیدمن» نامزد شود. مشکل فیلم به عقیده مخالفین این بود که همه شخصیت‌های شبیه به هم از آب درآمده‌اند. سورکین سال گذشته با «دادگاه شیکاگو ۷» چندین نامزدی اسکار کسب کرده بود و شاید همین موفقیت باعث شد که امسال رأی‌دهندگان توجه کمتری به این فیلمساز نشان دهند.

 

بی‌توجهی: تیک تیک بوم (Tick, Tick … Boom) – بهترین فیلم

با وجود اینکه رأی‌دهندگان آکادمی اغلب از عناوین موزیکال استقبال می‌کنند، اما در سال‌های اخیر این اسقبال کاهش محسوسی داشته است. امسال تنها «داستان وست ساید» تحسین اعضا را برانگیخته و به نظر می‌رسد که جایی برای یک عنوان موزیکال دیگر وجود نداشته است. «تیک تیک بوم» با این حال در بخش بهترین تدوین و بهترین بازیگر مرد نقش اول برای «اندرو گارفیلد» نامزد اسکار شد. «لین مانوئل میراندا» کارگردان فیلم نیز با انیمیشن «انکانتو» نامزدی دیگری دریافت کرده و یک گام دیگر به عنوان EGOT نزدیک شده است.

 

بی‌توجهی: تراژدی مکبث (The Tragedy of Macbeth) – بهترین فیلم

اقتباس سیاه و سفید «جول کوئن» از اثر شکسپیر با بی‌توجهی اعضای آکادمی مواجه بود در حالی که دلیل روشنی برای این غفلت وجود ندارد.

 

غافلگیری: بدترین آدم دنیا (The Worst Person in the World) – بهترین فیلمنامه اریجینال

«رناته رینزوه» در بخش بهترین بازیگری نامزد اسکار نشد، اما خود فیلم به فهرست نامزدهای بهترین فیلم بین‌المللی و بهترین فیلمنامه اریجینال راه پیدا کرد.

 

بی‌توجهی: روث نگا، عبور (Passing) – بهترین بازیگر زن نقش مکمل

درام تاریخی «ربکا هال» در مورد هویت و دوستی در فصل اهدای جوایز به افتخارات زیادی نائل نشد، اما بسیاری از منتقدین در مورد نمایش تحسین‌برانگیز «روث نگا» هم-عقیده بودند و آن را یکی از بهترین بازیگران سال نامیدند.

 

غافلگیری: جسی باکلی، دختر گمشده (The Lost Daughter) – بهترین بازیگر زن نقش مکمل

«دختر گمشده» با بازی «الیویا کلمن» و «جسی باکلی» فیلمی برای همه مخاطبین نبود، اما به نظر می‌رسد که اعضای آکادمی هر دوی این بازیگران را می‌ستاید و لایق دریافت نامزدی می‌داند.

 

غافلگیری: جسی پلمانز، قدرت سگ (The Power of the Dog) – بهترین بازیگر مرد نقش مکمل

«جسی پلمانز» در وسترن «جین کمپیون» نمایش قابل‌قبولی به جا گذاشت اما انتظار نمی‌رفت که در کنار «بندیکت کامبربچ»، همسر واقعی‌اش «کریستن دانست» و «کودی اسمیت-مک‌فی» نامزدی چهارمی در بخش بازیگری برای فیلم کسب کند.

 

غافلگیری: جی.کی. سیمونز، ریکاردو بودن (Being the Ricardos) – بهترین بازیگر مرد نقش مکمل

«جی.کی. سیمونز» در «ریکاردو بودن» سورکین نمایش دلپذیری در نقش «ویلیام فرالی» ارائه کرد، و باعث شد رأی‌دهندگان آکادمی توان مقاومت در برابر او را از دست بدهند.

 

بی‌توجهی: قهرمان (A Hero) - بهترین فیلم بین‌المللی

«اصغر فرهادی» که با «جدایی» و «فروشنده» دو جایزه اسکار را در کارنامه دارد، امسال از رقابت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی بازماند. «قهرمان» که در کن برنده جایزه ویژه هیأت داوران شده بود، حتی یکی از نامزدهای احتمالی بهترین فیلمنامه دانسته می‌شد، هرچند اریجینال بودن اثر او حواشی عجیبی به وجود آورده و پرسش‌هایی ایجاد کرده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۱۸

میشه بگید غیر از استوارت کدوم بازیگران زن و مرد نامزد اسکار شدند؟

نمایش اسپویل
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶

ظاهرا همه دچار بی توجهی شدن جز کریستن استوارت (اسپنسر) نابغه بازیگری

نمایش اسپویل
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰:۰۲

«قهرمان» با اون دزدیش از فیلم مستند «دو سر برد دو سر باخت» انتظار هم نمی‌رفت که نامزد بشه.

نمایش اسپویل