news-background
news-background

چین به دنبال انتقادات گسترده نسخه سانسورنشده Fight Club را منتشر کرد

ماه گذشته پلتفرم چینی تنسنت پایان فیلم «باشگاه مشت‌زنی» را تغییر داده بود تا پلیس برنده نشان داده شود.

پلتفرم چینی تنسنت نسخه سانسورنشده «باشگاه مشت‌زنی» (Fight Club) «دیوید فینچر» را به دنبال افزایش انتقادات منتشر کرد. این فیلم با بازی «برد پیت»، «ادوارد نورتن»، و «هلنا بونهام کارتر» ماه گذشته از این پلتفرم پخش شده بود.

در نسخه اصلی فیلم، راوی با بازی «ادوارد نورتون» شخصیت ثانویه خودش «تایلر دوردن» با بازی «برد پیت» را می‌کشد در حالی که می‌بیند ساختمان‌ها فرو می‌ریزند و نقشه‌اش برای نابودی تمدن مدرن عملی شده است. در نسخه سانسورشده که از بزرگ‌ترین پلتفرم استریم چین پخش شد، فیلم پیش از انفجار ساختمان‌ها متوقف می‌شود و در عوض پیامی به نمایش درمی‌آید که توضیح می‌دهد این نقشه آنارشیستی توسط مقامات خنثی و پلیس پیروز شده است.

در این پیام آورده شده بود: «پلیس به سرعت تمام نقشه را کشف و همه جنایتکاران را بازداشت می‌کند و موفق می‌شود از انفجار بمب جلوگیری کند. پس از محاکمه، تایلر به بیمارستان روانی فرستاده می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرد. او در سال ۲۰۱۲ از بیمارستان مرخص می‌شود.»

این سانسور در شبکه‌های اجتماعی با اعتراض همراه بود. یکی از کاربران نوشت: «قانون اول «باشگاه مشت‌زنی» در چین؟ حرفی از پایان اصلی نزن. قانون دوم «باشگاه مشت‌زنی» در چین؟» تغییرش بده تا پلیس برنده شود.»

«چاک پالانیک» نویسنده رمان «باشگاه مشت‌زنی» به این سانسور واکنش نشان داد و در مصاحبه با «تی‌ام‌زی» گفته بود: «جالب این است که تغییر چینی‌ها با پایان کتاب دقیقاً هم‌تراز شده است، بر خلاف پایان «دیوید فینچر» که پایانی بصری و تماشایی‌تر بود. بنابراین به شکلی، چینی‌ها فیلم را کمی به کتاب نزدیک کردند. کتاب‌های من در سراسر ایالات متحده ممنوع است. نظام زندان تگزاس اجازه نمی‌دهد کتاب‌های من به کتابخانه‌هایشان راه پیدا کند. بسیاری از مدارس عمومی و بیشتر مدارس خصوصی کتاب‌های من را ممنوع کرده‌اند. اما فقط سانسور پایان فیلم توسط چینی‌ها اهمیت پیدا می‌کند؟ مدت‌هاست که کتاب‌های من ممنوع شده.»

نسخه اصلی «باشگاه مشت‌زنی» وقتی عرضه شد که فیلم‌های «برد پیت» در چین به علت بازی در «هفت سال در تبت» (Seven Years in Tibet) ممنوع شده بود. این ممنوعیت در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید وقتی که چین بخشی از سرمایه فیلم «متفقین» (Allied) را تأمین کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ۲۲:۲۴

اینا البته برای ما خاطرس یاد یه سکانس فیلم جامپر افتادم تو صدا سیما نشون میداد دختر پسره رفته بودن مسافرت یه صدای از کاینات بیرون اومد (من شما را زن شوهر اعلام میدارم) برادرا تو دوبله عقدشون کردن رفت

نمایش اسپویل
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴:۰۹

حتی تو این مدا پایان بندی هم میشه زمختی و بلاهت همیشگی کمونیسم رو دید

نمایش اسپویل