news-background
news-background

۱۰ فیلم برتر کلکسیون کرایتریون به انتخاب کارگردان Drive My Car

«ریوسکه هاماگوچی» فیلم‌هایی از «ژان رنوار» و «داگلاس سیرک» را انتخاب کرده است.

«ریوسکه هاماگوچی» کارگردان مدعی اسکار «ماشین من را بران» (Drive My Car) و «چرخ بخت و خیال» (Wheel of Fortune and Fantasy) فهرست ۱۰ فیلم محبوبش در کلکسیون کرایتریون را منتشر کرده است.

این کارگردان ژاپنی در مصاحبه با  کرایتریون فاش می‌کند که تحت تأثیر فیلمسازانی چون «ژان رنوار»، «ربرتو روسلینی» و «داگلاس سیرک» است اما فیلم‌های محبوب او به این بستگی دارد که در روزهای جوانی چه فیلمی در دسترس بوده است.

هاماگوچی می‌گوید: «هنوز چند فیلم از «ژاک بکر» وجود دارد که در ژاپن در دسترس نیستند، اما عاشق آن‌هایی شده‌ام که توانسته‌ام ببینم – انتخاب میان «حفره» (Le trou) و «کلاه طلایی» (Casque d’Or) برای من دشوار بود.» این فیلمساز عاقبت «کلاه طلایی» را انتخاب می‌کند و می‌گوید: «برای ارتباط برقرار کردن با قصه نیازی به کات دادن نیست، چون تنها عمل نگاه کردن دو انسان به یکدیگر برای خلق لحظه‌ای احساسی و قابل درک کافی است.»

این کارگردان از فیلم «استرومبولی» (Stromboli) و میزانسن روسلینی ستایش می‌کند و در مورد همکاری «اینگرید برگمان» و فیلمساز ایتالیایی می‌گوید: «فیلم نماینده دو قلمرو ناسازگار است که یک اتحاد بی‌نقص تشکیل می‌دهند. این همکاری مانند پیوند میان هالیوود به عنوان یک دنیای داستانی اصیل و نئورئالیسم است.»

هاماگوچی فیلم «هرچه خدا می‌خواهد» (All That Heaven Allows) را در رتبه پنجم قرار داده و می‌نویسد: «دوربین، برای سیرک نوعی پرتو ایکس است که روح یک شخصیت را نشان می‌دهد. ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد، اما من حس می‌کنم که این با تجارب فیلمسازی من واقعاً گره خورده.»

هاماگوچی در مورد فیلم «گل‌های شانگهای» (Flowers of Shanghai) به کارگردانی «هو شیائو شین» می‌نویسد:‌ «با اینکه خودم فیلمسازم، به‌سختی درک کردم که چرا فیلم به این خوبی جواب می‌دهد.»

فیلم «چرخ بخت و خیال» هاماگوچی خرس نقره‌ای جشنواره برلین را کسب کرده و «ماشین من را بران» برنده جوایز بسیاری از جمله بهترین فیلمنامه از جشنواره کن شده است.

 

۱۰ فیلم برتر کلکسیون کرایتریون به انتخاب ریوسکه هاماگوچی:

  ۱. صحنه و نمایش: سه فیلم از ژان رنوار (Stage and Spectacle: Three Films by Jean Renoir) ۲. کسوف سری ۳۴: ژان گریمییون در حین اشغال (Eclipse Series 34: Jean Grémillon During the Occupation) ۳. کلاه طلایی (Casque d’or) ۴. استرومبولی (Stromboli) ۵. هرچه خدا می‌خواهد (All That Heaven Allows) ۶. زنان شب (Women of the Night) ۷. کسوف سری ۲۶: ناروسه صامت (Eclipse Series 26: Silent Naruse) ۸. ۳ فیلم صامت کلاسیک اثر «جوزف فون اشترنبرگ» (3 Silent Classics by Josef von Sternberg) ۹. عید (Holiday) ۱۰. گل‌های شانگهای (Flowers of Shanghai)  

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳

اون اولی ژان رنواره، نه ژان رنو!

نمایش اسپویل
۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸

اصلاح شد. سپاس.

نمایش اسپویل