news-background
news-background

ژان-مارک ولی کارگردان سریال Big Little Lies در سن ۵۸ سالگی درگذشت

«ژان-مارک ولی» کارگردان برنده امی سریال «دروغ‌های بزرگ کوچک» (Big Little Lies) در سن ۵۸ سالگی درگذشت. این فیلمساز، نویسنده و تدوین‌گر کانادایی با فیلم «باشگاه خریداران دالاس» (Dallas Buyers Club) نامزد اسکار شده و «جرد لتو» و «متیو مک‌کانهی» را به جایزه اسکار رسانده بود.

ولی فیلمسازی را از سال ۱۹۹۵ در کبک آغاز کرد و «لیست سیاه» (Black List) را ساخت. او سپس فیلم «دیوانه» (C.R.A.Z.Y) را ساخت و برنده چهار جایزه«جنی» در کانادا شد. ولی پس از کارگردانی چند پروژه دیگر با «باشگاه خریداران دالاس» به شهرت رسید. لتو و مک‌کانهی برای این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب و سپس اسکار شدند و فیلم موفق به کسب نامزدی اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین شد. ولی نامزدی اسکار بهترین تدوین را با نام مستعار «جان مک مک‌مورفی» به دست آورد.

ولی به دنبال این فیلم «وحشی» (Wild) با بازی «ریس ویترسپون» و «لورا درن» را در سال ۲۰۱۴ کارگردانی کرد و نامزد سه اسکار شد. این فیلمساز سپس به تلویزیون روی آورد و به موفقیت‌های چشمگیری رسید. در سال ۲۰۱۷، ولی برای سریال «دروغ‌های بزرگ کوچک» برنده جوایز امی و اتحادیه کارگردانان شد. او که تهیه‌کننده این عنوان نیز بود در مجموع هشت امی و چهار گلدن گلوب را به خانه برد. ولی با سریال «اشیای تیز» (Sharp Objects) با بازی «ایمی آدامز» نیز نامزد هشت امی شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید