news-background
news-background

حمایت «دیو شپل» از «جی.کی. رولینگ» و اظهارات «تراجنسیت‌هراسانه» او در استند-آپ The Closer

«دیو شپل» از اظهارات خود در استند-آپ کمدی جدیدش برای نت‌فلیکس دفاع کرد. این استند-آپ تحت عنوان «نزدیک‌تر» (The Closer)، ۶ اکتبر از نت‌فلیکس پخش و بلافاصله با انتقاداتی روبرو شد. شپل در این استند-آپ از عقاید «جی.کی. رولینگ» در مورد افراد تراجنسیتی حمایت کرده است. رولینگ بر این باور است که زنان تراجنسیتی زن نیستند و نباید با زنان بیولوژیک در یک گروه قرار بگیرند.

اظهارات رولینگ حتی انتقاد «دنیل ردکلیف» ستاره «هری پاتر» را نیز در پی داشت. او تابستان گذشته نوشت: «زنان تراجنسیتی زن هستند. هر گونه ادعای خلاف این هویت و شأن افراد تراجنسیتی را از بین می‌برد و در تضاد است با توصیه‌های اتحادیه‌های حرفه‌ای سلامت که در این زمینه بسیار بیشتر از من یا جو می‌دانند.»

شپل در استند-آپ جدیدش می‌گوید: «جی.کی. رولینگ را تحریم کردند – خدای من. او به شکل قابل استنادی گفته بود که جنسیت یک حقیقت است، جامعه تراجنسیتی از او به‌شدت خشمگین شد، و این زن را تراجنسیت‌هراس نامید.»

شپل ادامه می‌دهد: «من طرفدار تیم تراجنسیت‌هراسی هستم. با آن‌ها موافقم. موافق. جنسیت یک حقیقت است.» این کمدین سپس می‌گوید منظورش این نیست که زنان تراجنسیتی زن نیستند و «افرادی که استند-‌آپ‌های من را می‌بینند می‌دانند که من هیچ مشکلی با افراد تراجنسیتی ندارم.»

کمدین اضافه می‌کند: «همه انسان‌های این مکان، همه انسان‌های روی زمین، از بین دو پای یک زن متولد شده‌اند. این یک حقیقت است. بنابراین، من نمی‌گویم زنان تراجنسیتی زن نیستند، فقط می‌گویم آن واژنی که دارند... متوجه منظورم هستید؟ نمی‌گویم واژن نیست، بلکه «فراتر از واژن» یا «واژن ناممکن» است. طعمش مثل واژن است، اما واقعاً واژن نیست، هست؟ خون نمی‌آید. آب چغندر است.»

شپل در بخش پایانی استند-آپ می‌گوید از این پس با موضوعات تراجنسیتی و دگرباشی شوخی نمی‌کند «مگر اینکه هر دو طرف بدانیم با هم می‌خندیم. باور کنید که تمام است. دیگر در موردش حرف نمی‌زنم.»

این کمدین سابقه‌ای طولانی در شوخی‌های تراجنسیتی دارد و تعهد او برای دوری از این موضوعات باعث نشده پس از انتشار استند-آپ جدید، سازمان‌هایی چون GLAAD از او انتقاد نکنند.

«دیوید جانز» مدیر سازمان «ائتلاف ملی عدالت سیاه» با انتشار بیانیه‌ای از نت‌فلیکس درخواست کرده است که این استند-آپ را فوراً حذف کند: «عمیقاً ناامیدکننده است که نت‌فلیکس به تراجنسیت‌هراسی خصمانه و بی‌اثر «دیو شپل» از پلتفرمش روی ایر برود. با توجه به اینکه سال ۲۰۲۱ در حال تبدیل شدن به مرگبارترین سال برای افراد تراجنسیتی در ایالات متحده است – و اکثریت آن‌ها را افراد تراجنسیتی سیاه تشکیل می‌دهند – نت‌فلیکس بهتر است که تکلیف خودش را بداند. حمایت از تراجنسیت‌هراسی به خشونت می‌انجامد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید