news-background
news-background

«میکیس تئودوراکیس» آهنگساز «زوربای یونانی» در سن ۹۶ سالگی درگذشت

«میکیس تئودوراکیس» آهنگساز یونانی که نیم قرن قبل نوشته‌ها و آثار انتقادی‌اش ممنوع شد و او را تبعید کرده بودند، پنجشنبه گذشته در سن ۹۶ سالگی در آتن درگذشت.

تئودوراکیس بیشتر برای آهنگسازی فیلم‌های «زوربای یونانی» (Zorba the Greek) در سال ۱۹۶۴ با بازی «آنتونی کویین»، «زد» (Z) در سال ۱۹۶۹ به کارگردانی «کوستا-گاوراس» و «سرپیکو» (Serpico) در سال ۱۹۷۳ با بازی «ال پاچینو» و کارگردانی «سیدنی لومت» شناخته می‌شد. او در سال ۱۹۷۰ به «نیویورک تایمز» گفته بود: «من همیشه با دو صدا زیسته‌ام – صدای سیاسی و صدای موسیقایی.»

او سرودهایی با لحن سوسیالیستی و مقاومت برای مردم سرکوب‌شده نوشته بود. معروف‌ترین اثر سیاسی او «سه‌گانه ماوتوسن» یا «تصنیف ماوتاوسن» برای اردوگاه کار اجباری نازی در جنگ جهانی دوم بود که زیباترین موسیقی نوشته شده برای هولوکاست نامیده شده است.

تئودوراکیس در جنگ جهانی دوم به گروه جوانان کمونیستی پیوست که با نیروهای فاشیست در یونان جنگیدند. پس از جنگ نام او در فهرست پلیس به عنوان یکی از اعضای جنبش‌های مقاومت آمد و به همراه هزارن کمونیست به جزیره ماکرونیسوس فرستاده شد. تئودوراکیس در آنجا به سل مبتلا و قربانی شکنجه بود.

این آهنگساز به شدت تحت تأثیر ترور «گریگوریس لامبراکیس» در سال ۱۹۶۳ قرار گرفت که یک فعال ضد-جنگ بود. قتل او رویدادی بود سرنوشت‌ساز در تاریخ مدرن یونان که دست‌مایه فیلم کوستا-گاوراس نیز قرار گرفت.

تئودوراکیس که پس از بازگشت از تبعید در سال ۱۹۷۴ وارد سیاست شده بود، چندین کتاب در زمینه موسیقی و سیاست به نگارش درآورد و اتوبیوگرافی خود را در پنج جلد منتشر کرد. او منتقد جنگ آمریکا در عراق و سیاست‌های اسرائیل بود اما در سال ۱۹۸۸ از حزب کمونیست جدا شد و به محافظه‌کاران و سپس سوسیالیت‌ها نزدیک‌تر شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید