news-background
news-background

واکنش «اسپایک لی» به گاف مراسم اختتامیه کن: «من همان مردی هستم که در پایان مسابقه یک ضربه آزاد را از دست می‌دهد»

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن هفتاد و چهارم به لحظه‌ای باورنکردنی آغاز شد. «اسپایک لی» رئیس هیأت داوران در همان لحظات ابتدایی آخرین برنده شب را معرفی و اعلام کرد که نخل طلا فیلم «تیتان» (Titane) به کارگردانی «ژولیا دوکورنو» خواهد بود.

لی در نشست مطبوعاتی پس از مراسم گفت: «بهانه‌ای ندارم، خراب کردم. من به ورزش علاقه زیادی دارم. همان مردی هستم که در لحظات پایان مسابقه یک ضربه آزاد را از دست می‌دهد. می‌خواستم مشخصاً از کن عذرخواهی کنم اما گفتند «فراموشش کن اسپایک» و این ارزش زیادی برای من داشت.»

در آغاز مراسم «توریا دیلیه» بازیگر فرانسوی از لی خواست نام اولین برنده مراسم را اعلام کند، اما رئیس هیأت داوران نام برنده نخل طلا را فاش کرد. «مگی جیلنهال» یکی از اعضای هیأت داوران اضافه می‌کند که آن لحظه مثل «تزریق انسانیت به مراسم» بوده است. لی می‌گوید انتظار دارد که صبح روز بعد تصویر چهره‌اش را روی صفحه اول «نیویورک پست» ببیند.

دوکورنو دومین زنی است که در تاریخ جشنواره کن برنده نخل طلا می‌شود. «جیم کمپیون» ۲۸ سال قبل با «پیانو» برنده این جایزه شده بود. جشنواره کن با انتخاب یک سیاهپوست به عنوان رئیس هیأت داوران نیز تاریخ‌ساز شد.

«جسیکا هاوسنر» دیگر عضو هیأت داوران می‌گوید برای انتخاب برنده حتی بحثی در مورد جنسیت کارگردان نکردند، اما خوشحالند که برنده یک فیلمساز زن است. لی در مورد فیلم دوکورنو اضافه می‌کند: ««تیتان» اولین فیلمی است که در آن یک کادیلاک زنی را باردار می‌کند. این ایده هوش از سر من پراند. این نبوغ و دیوان‌وار بودن همزمان. این دو خصوصیت معمولاً به خوبی ترکیب می‌شوند.»

در لحظه‌ای از نشست مطبوعاتی نیز لی دوباره سردرگم می‌شود و پرسش ژورنالیست اسرائیلی در مورد «زانوی احد» را برای فیلم «تیتان» تصور می‌کند. وقتی «متی دیوپ» عضو هیأت داوران به لی یادآور می‌شود که پرسش در مورد «زانوی احد» است می‌گوید: «فیلم جسورانه‌ای است. باید دیده شود. چندین فیلم در این دوره از کشورهایی آمدند که اگر شما حرف نابه‌جایی بزنید حبس می‌شوید یا بدتر از آن. این شهامت را باید ستود.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید