news-background
news-background

کن ۲۰۲۱: انتقاد «اسپایک لی» از ترامپ و پوتین، «گانگسترها دنیا را مدیریت می‌کنند»

«اسپایک لی» رئیس هیأت داوران کن هفتاد و چهارم در اولین روز برگزاری جشنواره و پیش از اکران «آنت» (Annette) به عنوان فیلم افتتاحیه، به وضعیت سیاسی جهان پرداخت و گفت: «دنیا را گانگسترها می‌چرخانند.»

لی در پاسخ به پرسش یک ژورنالیست گرجستانی در مورد فشار روسیه به کشورش گفت: «دنیا را گانگسترها می‌چرخانند - «مأمور نارنجی» [دونالد ترامپ]، آن مرد برزیلی [رئیس جمهور «ژائیر بولسونارو»]، و [ولادیمیر] پوتین [رئیس جمهور روسیه]. این‌ها گانگسترند، و هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند. اصول اخلاق را نمی‌دانند. و ما باید علیه چنین گانگسترهایی اعتراض کنیم.»

دیگر پرسش‌ها از اعضای هیأت داوران شامل «ماتی دیوپ» کارگردان، «مایلین فارمر» خواننده و آهنگساز، «مگی جیلنهال» بازیگر و کارگردان، «جسیکا هاوزنر» نویسنده و کارگردان، «ملانی لوران» بازیگر و کارگردان، «کلبر مندونسا فیلیو» نویسنده و کارگردان، «طاهر رحیم» بازیگر، و «سونگ کانگ-هو» بازیگر فیلم «انگل»، مرتبط با جشنواره، سینما و بازگشت از قرنطینه بود.

فیلم «بلککلنزمن» (Blakkkansman) لی سه سال قبل در کن اکران شد و جایزه‌ گرند پریکس را تصاحب کرد. این فیلم که پس از ۲۲ سال لی را به کن بازگردانده بود، در ادامه اولین اسکار کارنامه‌ی لی را رقم زد. تاکنون هفت فیلم لی از جمله «کار درست را انجام بده» (Do the Right Thing) در کن به نمایش در آمده است.

در بخش دیگری از کنفرانس، لی ادعا کرد که هنوز با افراد سیاه مانند حیوان رفتار می‌کنند. «چز ایبرت» همسر «راجر ایبرت» منتقد سرشناس فیلم در این مصاحبه گفت که همسرش ناراحت شد وقتی «کار درست را انجام بده» ۳۲ سال قبل جایزه‌ای از کن دریافت نکرد و حتی تهدید کرد که جشنواره را تحریم می‌کند. لی در پاسخ گفت که «راجر ایبرت» در قلبش جایگاه ویژه‌ای دارد و «رسانه‌های داخلی در آن زمان تصور می‌کردند که فیلم در سراسر آمریکا شورش به راه می‌اندازد.» لی اضافه می‌کند: «امیدوار بودی که با گذشت سی و چند سال لعنتی سیاهان تعقیب نشوند و با آن‌ها مانند حیوان رفتار نشود.» این اظهار نظر لی با تشویق حضار همراه شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۸:۰۵

سلبریتی ها در هر کشوری میخوان باشن فرق نداره. باید درمورد مسائلی که نمیفهمن نظر ندن. اون تریبون که در اختیارته برای این کار نیست و تو شایستگی سخنرانی در این زمینه ها رو نداری

نمایش اسپویل