news-background
news-background

نقد انیمیشن Luca: در ستایش آزادی

«لوکا» (دانلود انیمیشن Luca با لینک مستقیم) تازه‌ترین انیمیشن دیزنی/پیکسار ساخته‌ی «انریکو کازاروسا»، داستان یک جانور دریایی است که در منطقه ساحلی مدیترانه در ایتالیا، زیر آب با خانواده‌اش زندگی می‌کند. «لوکا» به نوعی معادل یک چوپان زیر دریایی کنجکاو است که گله‌ای از ماهیان را پرورش می‌دهد و زندگی‌اش را می‌گذارند. اما طی همین روزها با دیدن آکسسوار مختلف انسان‌ها که در ته دریا مانده است، کنجکاوی او نسبت به زندگی بر روی خشکی تشدید می‌شود و با هشدارهای مادرش در مورد خطراتی که در خشکی و قلمروی بشر در انتظار است، برطرف نمی‌شود و همین امر نگرانی شدید خانواده‌ی او را به همراه می‌آورد و تلاش می‌کنند تا او را از آرزوی رسیدن به خشکی دور نگه دارند اما در این بین جریانات دیگری رخ می‌دهد و دوستی او با موجود دریایی دیگری به نام آلبرتو، مسیر زندگی‌اش را عوض می‌کند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«لوکا»، این موجود خوش رنگ و لعاب با ریشه‌های فولکلوریک همانند بسیاری از قهرمانان دریایی دیزنی، ماجراجویی است که در راستای رسیدن به حقیقت از اقتدار والدین سرپیچی می‌کند و می‌خواهد تمامی مرزها و موانع را برای رسیدن به آزادی پشت سر بگذارد و در طی کردن این روند اما با آلبرتو مواجه می‌شود و حال آلبرتو، او را به خشکی می‌برد و طعم‌ جهانی دیگر را به او می‌چشاند. (البته که پس از رسیدنشان به روی خشکی، خطرات جدی‌تر و موانع بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند.)

«لوکا» اثری در ستایش آزادی و این مفهوم در سراسر اثر جریان دارد. دوستی بین آلبرتو و لوکا بر محوریت آزادی و رهایی از چهارچوب‌ها شکل می‌گیرد و این دوستی پس از رسیدن به خشکی، حول خیال داشتن موتور وسپا که در فیلم گفته می‌شود: وسپا یعنی آزادی، شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد. آن‌ها به دنبال آزادی‌اند، آزادی که در زیرآب پیدا نکردند و برای رسیدن به آن، هر روز جانشان را به خطر می‌اندازند و پس از به دست آوردن آن و تطبیق با زندگی زمینی، حالا این موانع هستند که شروع می‌کنند به خودی نشان دادن.

«لوکا» زیبایی گرمابخش و سحرآمیزی دارد. گویا پیکسار، مهم‌‌ترین هدف این اثر را جذاب بودن قرار داده است. فی‌الواقع جاه‌طلبی فلسفی و سینمایی را کنار گذاشته و با یک داستان ساده و تا حدودی آشنا در مورد دوستی، عشق، وفاداری، رقابت و زیبایی مخاطب را همراه ساخته است. به عبارتی «لوکا» شبیه به یک تابلوی زیبا، دوست داشتنی و ظریف است که درخشش نارنجی غروب خورشید مدیترانه، خیابان‌های باریک و تپه‌های سنگین جزیره، بستنی ایتالیایی، پاستای ایتالیایی و زندگی ایتالیایی و تاکید بر زیبایی‌ها در آن روح را جلا می‌بخشد.

«لوکا»، با طرح‌های فراوان و شادی‌بخش و روحیه‌ی توریستی تابستانی، اثری تماشایی است که نگاه کردن به آن لذت‌بخش است. نورپردازی درخشان، تصاویر زیبا و جاندار از پورتو روسو، پرداخت دقیق به جزییات، داستانی زیبا و ساده در ستایش آزادی و... رنگ و بوی ایتالیایی فیلم، همه و همه مخاطب هدف را تا انتها همراه می‌سازد. پیکساری که معروف است به مناظر زیبا و جاندار، رنگ‌های روشن، و جزئیات ریز. فی‌الواقع «لوکا» تمامی این عناصر را دارد. فی‌المثل صحنه‌های بدل شدن موجودات دریایی به انسان و یا برعکس فوق‌العاده هستند. و یا صحنه‌های سوار شدن لوکا و آلبرتو بر وسپا و رسیدن به آزادی و گذر از چهارچوب‌ها، شب‌هایی که لوکا و آلبرتو در رویای رسیدن به خواسته‌ها به سر می‌برند، لحظه‌ی ورودشان به خشکی و لمس کردن زندگی زمینی و الخ... .

با این حال این نکته از قلم نیفتد که «لوکا» نمی‌خواهد با مفاهیم استعاری مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد، «لوکا» بین لحظات سبک‌‌ و احساسی نوعی تعادل برقرار می‌کند و بزر‌گ‌ترها را به یاد تابستان‌های دوران کودکی می‌اندازد و کودکان را غرق در شادی. و در این میان یادآوری می‌کند که تابستان‌ها می‌توانند تا چه اندازه عجیب و شادی‌آور باشند. این فیلمی است بسیار لطیف در باب آزادی، میل به رهایی، قدرت دوستی و خانواده که تماشای آن سرشار از لذت‌ است و پیکسار دگربار نشان می‌دهد در خلق لحظات احساسی و پرداختن به دوستی‌ها و کاراکترها، به خوبی عمل کرده و با تصویرسازی زیبا و دقیق، موثر واقع شده است. «لوکا» انیمیشن مناسبی است برای تمامی گروه‌های سنی و شفاف‌ترین پیام این اثر آن است که به زیبایی، از آزادی می‌گوید از بحث یکی بودن انسان‌ها و قضاوت نکردن و مورد داوری قرار ندادن انسان‌ها بر اساس ظاهر، نژاد، طبقه و گروهی که به آن تعلق دارند. فی‌المثل اهالی پورتو روسو از جانوران دریایی در هراس‌اند اما وقتی آن‌ها را می‌بینند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و به شناخت می‌رسند، یاد می‌گیرند که باید آن‌ها را همان‌طور که هستند بپذیرند.

در نهایت می‌توان گفت پیکسار در چنین قصه‌پردازی‌هایی، بارها خود را اثبات کرده و با محوریت قرار دادن تلاش یک نفر برای گذر از محدودیت‌ها و موانع به خوبی عمل کرده است. در این‌جا هم با کاراکترهایی مواجهیم که از پس نگاهشان واقعیت‌های جامعه و در برابرش اراده‌ی فردی را می‌توان یافت. جولیا، دختربچه‌ای جسور و فعال که با پدر تنهای خود زندگی می‌کند و از شکست در مسابقات خسته نمی‌شود و پس از هر شکست آماده‌تر می‌شود. و یا لوکا، پسری است که خانواده‌اش را دوست دارد ولی در عین حال نگرانی بیش از حد آن‌ها و محدود کردن او، موجبات ناراحتی‌اش را پدید می‌آورد و برای رسیدن به آرزوهایش و عبور از موانع، تصمیم می‌گیرد به خشکی بیاید. و یا آلبرتو پسری که در جست و جوی آزادی و سهیم شدن آن با دوستانش است.

همه‌ی این‌ها قهرمان‌های تیپیک و مثبت بسیار آشنایی هستند که تماشاگر از مواجهه با آن‌ها شگفت‌زده نمی‌شود اما تاثیر می‌پذیرد و به لطف قدرت و عظمت انیمیشن‌سازی پیکسار، صداگذاری‌های دقیق و سرشار از احساس و همچنین دیالوگ‌های دل‌نشین، رضایت بیشتر مخاطب را در بردارد. داستان این کاراکترها اگر هم تازگی نداشته باشد، دلنشین است. روابطشان در اوج سادگی، انسانی است و قابل باور و مخاطب را همراه می‌سازد. این انیمیشن اثری است که مقوله‌ی آزادی، دوستی و برابری در داستان‌گویی آن مهم و پررنگ است و تک‌تک جزئیات درام در این راستا حرکت می‌کنند و این مفاهیم در طول داستان، بسط می‌یابد و در کل با اثری دل‌گرم‌کننده و تاثیرگذار مواجه می‌شویم که در این روزهای رنج و بی‌میلی، تماشایش خالی از لطف نیست.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۸ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۱۰

هیچ اشاره ای به مضامین همجنسابازانه فیلم نکردید. بی انصافی است

نمایش اسپویل