news-background
news-background

انتقاد از نحوه نمایش یک شخصیت افغان در سریال جدید نویسنده Big Bang Theory؛ واکنش تهیه‌کننده ایرانی تبار

 

از سیت‌کام جدید «چاک لوری» به دلیل نحوه‌ی نمایش یک شخصیت افغان انتقاد شد.

 

سریال میان‌فصلی «ایالات متحده ال» (United States of Al) عنوان جدید سیت‌کام جدید «چاک لوری» نویسنده و تهیه‌کننده‌ی «تئوری بیگ بنگ» (Big Bang Theory) است. از این سریال به دلیل انتخاب یک بازیگر غیر-افغان برای بازی در نقش یک شخصیت افغان، و در حالت کلی نحوه‌ی نمایش این شخصیت انتقاد شده است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

این انتقادات چند هفته قبل با انتشار اولین تریلر سریال شگل گرفت، اما با افزایش اعتراضات نام لوری آخر هفته‌ی گذشته ترند شد. «ایالات متحده ال» یک سریال دلگرم‌کننده توصیف شده در مورد دوستی میان یک عضو سابق نیروی دریایی با بازی «پارکر یانگ» که در تلاش است به زندگی عادی در اوهایو بازگردد و یک مترجم افغان به نام «اولمیر‎» با بازی «آدهیر کالیان» که به‌تازگی زندگی خود در آمریکا را آغاز کرده.

«قاسم راشد» وکیل حقوق بشر و نامزد سابق کنگره آمریکا یکی از منتقدین سریال است و می‌نویسد: «این سریال به قدری مسخره و توهین‌آمیز است که نمی‌دانم چگونه بدی آن را در تمامی سطوح قابل درک توضیح دهم.»

«ریکا شانکار» نویسنده در صفحه‌ی توییترش می‌گوید:‌ «یک نفر به چاک لوری بگوید اینکه «یک فرد سفیدپوست به یک قهوه‌ای پوست علاقه‌مند شود» ایده‌ی خوبی برای یک سریال نیست.»

«سعید تاجی فاروکی» مستندساز فلسطینی می‌نویسد: «این یک سریال تلویزیونی واقعی است. توسط انسان‌های واقعی ساخته شده. روی سیاره زمین. در سال ۲۰۲۱.»

«پیا گلن» بازیگر و خواننده برادوی می‌گوید: «به یاد می‌آورم وقتی که شنیدم این سریال در حال توسعه است فکر کردم که نه... بدون شک یک نفر مانع تولیدش خواهد شد.»

گلن و بسیاری دیگر از انتخاب یک بازیگر متولد آفریقای جنوبی در خانواده‌ای هندی برای بازی در نقش یک شخصیت افغان انتقاد کرده است.

«رضا اصلان» نویسنده و مجری ایرانی تبار و یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال به انتقادات واکنش نشان داده و می‌نویسد: «شاید بهتر باشد کمی در مورد سریال، پدید‌آورندگانش، تهیه‌کنندگانش، چهار نویسنده افغانش، داستانش، و سایر مسائل دیگر تحقیق کنید و سپس نظرتان را اعلام بدارید.» او اضافه کرده است: «از آنجا که سریال من است می‌توانم اطمینان دهم که توسط افغان‌ها و مسلمانان تولید و نوشته شده. اینکه نگاه مردم به این دو گروه را بازبینی می‌کند. اینکه یک شخصیت اول افغان و مسلمان را صادقانه به تصویر می‌کشد.»

این اولین بار نیست که سیت‌کام‌های شبکه‌ی CBS به دلیل نحوه‌ی نمایش اقلیت‌های نژادی در آمریکا با انتقاد مواجه می‌شوند. محتوای سریال «۲ دختر بی‌پول» (2 Broke Girls) از جمله شوخی‌های جنسی و نژادستیزانه‌ با انتقادات گسترده روبرو بود تا اینکه در سال ۲۰۱۷ پس از شش فصل کنسل شد.

«ایالات متحده ال» ۱ آوریل ۲۰۲۱ پخش خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید