news-background
news-background

باکس آفیس: فروش کمتر از انتظار Raya and the Last Dragon؛ واژگونی فیلم Chaos Walking «تام هالند» در افتتاحیه

فیلم انیمیشن «رایا و آخرین اژدها» (Raya and the Last Dragon) دیزنی آخر هفته‌ی گذشته در ایالات متحده در ۲۰۴۵ سالن سینما افتتاح شد و ۸.۶ میلیون دلار فروخت. این فروش آخر هفته بسیاری از پخش‌کنندگان و استودیوها را نگران و مضطرب کرد.

افتتاحیه‌ی «رایا» ۴۱ درصد پایین‌تر از فروش ۱۴.۱ میلیون دلاری لایو-اکشن/کارتون «تام و جری» (Tom & Jerry) برادران وارنر در اولین هفته‌ی اکران است، در حالی که مشترکین HBO Max برای دیدن «تام و جری» نیازی به پرداخت هزینه‌ی اضافه نداشتند، اما کاربران دیزنی+ باید ۳۰ دلار برای دسترسی به «رایا و آخرین اژدها» می‌پرداختند. دلیل عملکرد نامطلوب «رایا» در آمریکا تا حد زیادی پخش نشدن انیمیشن در سالن‌های زنجیره‌ای سینه‌مارک، هارکینز و سینه‌پلکس کانادا بود که با عرضه‌ی فیلم در دیزنی+ موافق نبودند. فروش این انیمیشن علاوه بر این کمتر از افتتاحیه‌ی ۳ روزه «کرودها: عصر جدید» (The Croods: A New Age) یونیورسال و دریم‌ورکس نیز بود.

دیزنی تا یکشنبه این هفته گزارشی از عملکرد «رایا و آخرین اژدها» در شبکه‌ی دیزنی+ منتشر نکرده و هیچ‌یک از مدیران استودیو توضیح در این خصوص ارائه نکرده‌اند. اما «رایا» تاکنون در بیش از ۲۰ بازار خارجی از جمله چین روی پرده رفته و ۲۶.۲ میلیون دلار فروخته است.

علی‌رغم بازگشایی سینماهای نیویورک با ظرفیت ۲۵ درصدی پس از نزدیک به یکسال تعطیلی به دلیل شیوع کووید-۱۹، «رایا و آخرین اژدها» آن فیلمی نبود که این شهر را مانند عناوین ابرقهرمانی مارول به آتش بکشد. با این حال، بازگشایی سینماها سبب شده که فروش این منطقه نسبت به هفته‌ی قبل تا ۵۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

ناکامی «رایا» در آمریکا بسیاری از پخش‌کنندگان و استودیوهای بزرگ هالیوود را نگران ساخت. «باب چاپک» مدیر عامل دیزنی اخیراً گفته بود که مخاطبین برای بازگشت به سالن‌های سینما بی‌تاب‌تر از هر زمان دیگری شده‌اند، اما با توجه به اینکه پاندمی موجب پخش فیلم‌ها در پلتفرم‌های دیجیتال شده، تردید دارد که آن‌ها به سالن‌ها بازگردند. ادعای چاپک باعث شد که بسیاری پیش‌بینی کنند دیزنی فیلم «بیوه سیاه» (Black Widow) را همزمان با اکران در سالن‌های سینما در دیزنی+ هم با قیمت ۳۰ دلار پخش کند.

باید در نظر داشت که حتی اگر بازار لس‌آنجلس به صورت کامل در دسترس باشد، دیزنی برای اکران موفقیت‌آمیز «بیوه سیاه» و رسیدن به فروش‌ ۱ میلیارد دلاری نیازمند بازارهای سایر نقاط جهان است. در آن صورت چنین فیلمی مانند سال‌های گذشته تنها در سالن‌های سینما اکران خواهد شد.

مسئله‌ای که بسیاری را در مورد «رایا» به وحشت انداخته این است که دیزنی ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از پخش انیمیشن در دیزنی+ را به دست می‌آورد و نیازی به تقسیم درآمد با پلتفرم‌های دیجیتال نخواهد داشت. منابع نزدیک به استودیو ادعا می‌کنند که قیمت ۳۰ دلاری «رایا و آخرین اژدها» معادل فروش شش بلیت سینما است. برادران وارنر با پخش‌کنندگان همکاری می‌کند و در مورد پخش همزمان فیلم‌ها از HBO Max به توافق رسیده، اما دیزنی به خود زحمت مذاکره نداده است.

شرط دیزنی برای اکران «رایا» این بود که فیلم را دست کم دو هفته اکران کند و در صورتی که فروشی میان صفر تا ۳۷.۵ میلیون دلار داشته باشد، ۵۰ درصد درآمد را دریافت کند. اگر درآمد فیلم بین ۳۷.۵ میلیون دلار تا ۵۰ میلیون دلار برسد، دیزنی ۵۱ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. هرچند این شرایط در حالت عادی سخت‌گیرانه نیست، اما پاندمی همچنان ادامه دارد و فیلم‌ها با فروش زیادی مواجه نمی‌شوند. از این گذشته، سالن‌داران باید با دیزنی+ رقابت کنند و این به نظر منصفانه نمی‌رسد.

باید دید آیا دیزنی فیلم «بیوه سیاه» را نیز با مدل «رایا» پخش کند یا نه دسامبر سال گذشته، چاپک تأکید کرد که موفقیت دیزنی+ بدون سالن‌های سینما و چندگانه‌هایی که ابتدا در آن‌ها روی پرده رفتند ممکن نمی‌بود. چاپک فردی است که در سال ۲۰۱۰ و با فیلم «آیس در سرزمین عجایب» (Alice in Wonderland) محدودیت انتشار دیسک‌های دی‌وی‌دی را کاهش داد و با این حال به فروش بیش از ۱ میلیارد دلاری رسید.

دیزنی در آن زمان سودجویانه رفتار نکرد و به نظر نمی‌رسد که امروز هم چنین اقداماتی از استودیو سر بزند. آن‌ها تأکید می‌کنند که «بیوه سیاه» را از ۷ می آینده در سالن‌های سینما اکران خواهند کرد، اما سینماداران تنها به این علت بدبین شده‌اند که تریلرهای این فیلم آخر هفته‌ی گذشته پیش از «رایا» به نمایش درنیامد و فقط تریلر «کروئلا» (Cruella) که ۲۸ به اکران درمی‌آید پخش شد.

«رایا و آخرین اژدها» از مخاطبین نمره‌ی A «سینمااسکور»، امتیاز ۹۵ درصد «راتن تومیتوز» و ۹۲ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده است. بنابراین تنها دیزنی پاسخ این پرسش را می‌داند که چرا تریلرهای «بیوه سیاه» پیش از اکران چنین فیلمی به نمایش در نیامده. انیمیشن «رایا» جمعه گذشته ۲.۵ میلیون و شنبه ۳.۶ میلیون دلار فروخته است. حدود ۵۷ درصد مخاطبین فیلم زن و ۴۳ درصد مرد بوده‌اند. سی و هفت درصد خریداران بلیت این فیلم نیز اروپایی تبار، ۲۲ درصد آفریقایی تبار، ۲۱ درصد آسیایی تبار و ۲۰ درصد اسپانیایی تبار بودند. «رایا» بهترین عملکرد را در سالت لیک سیتی به جا گذاشته اما در نیویورک، شیکاگو، دالاس و واشینگتن دی‌سی هم فروش قابل قبولی در حین پاندمی داشته است. دیزنی گزارش می‌دهد که ۵۷ درصد مخاطبین زن، ۴۸ درصد مخاطبین عمومی، ۲۷ درصد والدین و ۲۵ درصد کودکان بوده‌اند.

بازخوردهای «رایا و آخرین اژدها» در شبکه‌های اجتماعی متمایل به مثبت بودند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که بازاریابی فیلم تأثیر مثبتی از ۹.۶ میلیون دنبال‌کننده/بازدید صفحات دیزنی+، ۲۵.۱ میلیون دیزنی انیمیشن و ۷۹.۴ میلیون والت دیزنی پذیرفته است. تریلر سوپر بول «رایا» در یوتیوب نزدیک به ۸۱ میلیون بیننده داشته، در حالی که ۲۵ ویدیوی دیگر مرتبط با این عنوان در فیسبوک ۱۴.۸ میلیون بازدید را ثبت کرده است. مجموع بازدیدها و دنبال‌کنندگان «رایا» در شبکه‌های اجتماعی به ۲۵۹.۱ میلیون می‌رسد که ۱۶ درصد پایین‌تر از میانگین یک فیلم انیمیشن خانوادگی است.

این هفته فیلم «تام و جری» برادران وارنر به فروش سه روزه ۶.۶ میلیون دلاری رسید و فروش داخلی خود را پس از دو هفته اکران و کاهش فروش ۵۳ درصدی نسبت به افتتاحیه، تا ۲۲.۹۵ میلیون دلار افزایش داد. با توجه به اکران نشدن «رایا» در سینماهای سینه‌مارک، حتی پیش‌بینی می‌شد که «تام و جری» صدر جدول را از انیمیشن دیزنی برباید. نکته‌ی حائذ اهمیت در مورد «تام و جری» این است که کاهش فروش فیلم‌های وارنر و HBO Max در هفته‌ی دوم بیش از حد انتظار است. «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در دومین هفته‌ی اکران سقوط ۶۷ درصدی فروش را ثبت کرده بود در حالی که در تعطیلات سال نو روی پرده رفت.

فیلم جدید دیگری که این هفته افتتاح شد «آشوب روان» (Chaos Walking) با بازی «تام هالند» و «دیزی ریدلی» بود. با بسته بودن ۵۰ درصد سینماهای آمریکای شمالی، نمی‌توان انتظار زیادی از فروش فیلم‌ها داشت، اما با شرایط رو به بهبود سالن‌ها، تصور می‌شد که این فیلم پرستاره به کارگردانی «داگ لایمن» به تأخیر افتد. «آشوب روان» لاینزگیت این هفته در ۱۹۸۰ سینما اکران شد و ۳.۸ میلیون دلار فروخت، در حالی که ۲۱۷ سالن نمایش آیمکس را در اختیار داشت.

منابع نزدیک به پروژه می‌گویند «آشوب روان» یکی از تلفات تغییر مدیریت استودیو در سال ۲۰۱۸ است. اولین کات فیلم پس از جدایی «اریک فیگ» برچسب میراث مدیریت پیشین را خورد و استودیو انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی آن نداشت. لاینزگیت سابقه‌ی تولید چندگانه‌های نوجوانانه‌ای چون «هانگر گیمز» (Hunger Games) را دارد، اما فرصت خلق دنیای سینمایی دیگری به نظر از دست رفته می‌رسد. این فیلم ستاره‌ای چون هالند را در اختیار داشت که در شبکه‌های اجتماعی دارای ۴۸ میلیون دنبال‌کننده است و «نیک‌ جوناس» که شمار دنبال‌کنندگانش به ۵۸.۳ میلیون می‌رسد. این دو بازیگر در کنار هم ۷۵ درصد بازدیدها و دنبال‌کنندگان ۱۳۹.۵ میلیونی فیلم را تشکیل می‌دادند.

«آشوب روان» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی B و از «راتن تومیتوز» امتیاز ضعیف ۲۴ درصد را دریافت کرده است. مخاطبین «پست‌ترک» نیز به فیلم امتیاز ۷۰ درصد دادند و ۴۳ درصد از آن‌ها دیدنش را توصیه کردند. با این امتیازات روشن می‌شود که لاینزگیت از کیفیت فیلم آگاه بوده و ترجیح داده اکرانش را به زمان دیگری موکول نکند و برای بازاریابی آن هزینه‌های سنگینی متحمل نشود. حدود ۵۴ درصد مخاطبین این فیلم علمی-تخیلی مرد، ۵۸ درصد بالاتر از ۲۵ ساله و ۵۳ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ سال داشته‌اند. حدود ۵۵ درصد خریداران بلیت فیلم نیز اروپایی تبار، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱۵ درصد آفریقایی تبار، و ۹ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. پرفروش‌ترین بازارهای فیلم در آمریکا نیویورک، سالت لیک سیتی، فینیکس، دالاس، شیکاگو، هیوستن و دنور بودند.

این هفته فیلم «بوگی» (Boogie) فکوس فیوچرز با فروش ۱.۲ میلیون دلاری در افتتاحیه رتبه‌ی چهارم را کسب کرده است. این فیلم از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی C+ و از «پست‌ترک» امتیاز ۴۴ درصد دریافت کرد. حدود ۵۳ درصد از خریداران بلیت فیلم آفریقایی تبار، ۲۰ درصد اسپانیایی تبار، ۱۸ درصد آسیایی تبار و ۱۸ درصد اروپایی تبار بوده‌اند. پرفروش‌ترین بازارهای فیلم نیویورک، فیلادلفیا، بوستون، شیکاگو و میامی بودند.

انیمیشن «کرودها: عصر جدید» یونیورسال در پانزدهمین هفته‌ی اکران در ۱۶۰۴ سالن سینما به فروش سه روزه ۷۸۰ هزار دلاری رسید. این فیلم فروش داخلی خود را تا ۵۳.۶ میلیون دلار افزایش داده است.

این هفته در مجموع فیلم‌های اکران شده در آمریکای شمالی با رشد ۱۴ درصدی نسبت به هفته‌ی پیش‌تر مواجه شدند و ۲۵.۲ میلیون دلار فروختند.

در بازارهای جهانی این هفته فیلم «میناری» (Minari) استودیوی A24 پس از کسب نامزدی گلدن گلوب در کره جنوبی با فروش ۲.۲ میلیون دلاری صدرنشین شد و بالاتر از «رایا و آخرین اژدها» قرار گرفت. «رایا و آخرین اژدها» در چین ۸.۴ میلیون دلار فروخت و عملکردی تا ۵۱ درصد بهتر از «روح» (Soul) ثبت کرد. این فیلم از «دوبان» امتیاز ۹.۱ دریافت کرد در حالی که «روح» امتیاز ۷.۴ را از مخاطبین گرفته بود. پرفروش‌ترین بازار بین‌المللی «رایا» پس از چین کشور روسیه با ۲.۸ میلیون دلار و سپس استرالیا با ۱.۲ و کره با ۱ میلیون دلار بودند.

«آشوب روان» لاینزگیت نیز در بازارهای خارجی ۲.۶ میلیون دلار فروخته است. استرالیا با ۹۱۵ هزار دلار در رتبه‌ی اول است و سپس مکزیک با ۲۶۰ هزار دلار  در تعقیت آن است. این فیلم از هفته‌ی آینده در ۱۵ بازار خارجی جدید روی پرده خواهد رفت.

«تام و جری» برادران وارنر در ۳۴ بازار خارجی به فروش کلی ۳۴.۳ میلیون دلاری رسیده و فروش جهانی خود را تا ۵۷.۳ میلیون دلار افزایش داده است. روسیه با فروش آخر هفته‌ ۱.۶ میلیون دلاری و سپس چین با ۱.۴ میلیون دلار پرفروش‌ترین بازارهای بین‌المللی «تام و جری» بودند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید