news-background
news-background

«ژان کلود کریر» نویسنده افسانه‌ای برنده اسکار درگذشت

«ژان کلود کریر» فیلمنامه‌نویس و رمان‌نویس فرانسوی نامزد اسکار برای «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» (The Unbearable Lightness of Being)، «میل مبهم هوس» (That Obscure Object of Desire) و «جذابیت پنهان بورژوازی» (The Discreet Charm of the Bourgeoisie) دوشنبه در سن ۸۹ سالگی در پاریس درگذشت. «نهال تجدد» همسر ایرانی این نویسنده درگذشت او را تأیید کرده است.

کریر فیلمنامه‌ی «خاطرات یک کلفت» (Diary of a Chambermaid)، «زیبای روز» (Belle de Jour)، «راه شیری» (The Milky Way) و «شبح آزادی» (The Phantom of Liberty) را برای «لوئیس بونوئل» نوشته بود.

او در مصاحبه‌ای در مورد رابطه‌ی خود با بونوئل گفته بود: «رابطه‌ی بسیار نزدیکی بود. همیشه در جایی دورافتاده، اغلب در مکزیک یا اسپانیا تنها بودیم و بدون حضور دوست، زن و همسر به فرانسوی و اسپانیایی حرف می‌زدیم. مطلقاً کسی پیرامون ما نبود. فقط ما دو نفر. با هم غذا می‌خوردیم، با هم کار می‌کردیم، با هم می‌نوشیدیم تا کاملاً بر روی فیلمنامه تمرکز کنیم. حساب کرده‌ام که ما بیش از ۲۰۰۰ مرتبه در کنار هم و به تنهایی غذا خوردیم و این بیش از بسیاری از زوج‌هاست.»

دیگر اثر قابل توجه کریر فیلم «طبل حلبی» (Die Blechtrommel) در سال ۱۹۷۹ بود که هم اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و هم نخل طلای کن را تصاحب کرد.

این نویسنده‌ی پرکار تا آخرین سال‌های زندگی‌اش به همکاری در تولید فیلم و سریال ادامه داد و در سال ۲۰۲۰ فیلمنامه‌ی «شوری اشک» (The Salt of Tears) را برای «فیلیپه گارل» به نگارش درآورد.

او در مصاحبه‌ای دیگر گفته بود: «بهترین راه برای فیلمنامه‌نویس شدن این است که فروتنانه در تولید یک فیلم مشارکت کنی. بعد البته لازم است که ایده‌هایی داشته باشی. کار فیلمنامه‌نویس فقط این نیست که متن فیلمی را بنویسد و تمامی جنبه‌های فنی آن از جمله صدا، تصویر و تدوین را بداند. کار او، عملکرد او این است که به دنبال ایده‌های جدید باشد. این بسیار حائز اهمیت است. اینکه بتواند مجموعه‌ای ایده‌های مختلف ارائه کند. نه فقط یک ایده.»

کریر در سال ۱۹۶۳ برای نوشتن فیلم کوتاه «تولدت مبارک» (Happy Birthday) برنده‌ی یک اسکار شده بود. او در سال ۲۰۱۴ نیز اسکاری افتخاری دریافت کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید