news-background
news-background

«جوزپه روتونو» فیلمبردار ایتالیایی فیلم‌های «فدریکو فلینی» درگذشت

«جوزپه روتونو» فیلمبردار ایتالیایی فیلم‌های کلاسیک «یوزپلنگ» (The Leopard) «لوکینو ویسکونتی» و «امارکورد» (Amarcord) «فدریکو فلینی» که با «چنین چیزهایی» (All That Jazz) نامزد اسکار شده بود، در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

روتونو که با نام مستعار پپینو شناخته می‌شد یکشنبه در شهر رم درگذشته اما خانواده‌ی او علت درگذشت را اعلام نکرده‌اند. این فیلمبردار در سال ۱۹۲۳ در شهر رم متولد شد و شش دهه فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۹۴۰ در استودیوهای سینه‌سیتا آغاز کرد.

در سال ۱۹۴۳ وقتی ۲۰ سال داشت و جنگ جهانی دوم هنوز در جریان بود، روتونو در فیلم «مردی با یک صلیب» (L’Uomo dalla croce) «روبرتو روسلینی» به عنوان دستیار فیلمبردار استخدام شد. او پس از جنگ فیلمبردار فیلم کمدی «رسوایی در سورنتو» (Scandal in Sorrento) «دینو ریسی» بود و سپس در فیلم‌های «روکو و برادرهایش» (Rocco and his Brothers)، «شب‌های سفید» (White Nights) و «یوزپلنگ» همکاری خود را با «لوکینو ویسکونتی» که استاد خود می‌دانستش آغاز کرد.

همکاری روتونو با فلینی با «ساتریکون» (Satyricon) در سال ۱۹۶۹ آغاز شد و تا هشت فیلم از جمله «رم» (Roma)، «امارکورد»، «شهر زنان» (City of Women) در سال ۱۹۸۰ و «و کشتی به راهش ادامه می‌دهد» (And The Ship Sails On) در سال ۱۹۸۳ ادامه پیدا کرد.

«لورا دلی کولی» که یکی از خویشاوندان «تونینو دلی کولی» ایتالیایی است می‌گوید: «و حالا او هم ما را ترک کرد، آخرین بازمانده روزهای لوکینو ویسکونتی و فدریکو فلینی.»

روتونو جدا از همکاری با فیلمسازان برجسته ایتالیایی، بر روی فیلم‌های هالیوودی «مایا برهنه» (The Naked Maja) در سال ۱۹۶۶ و «انجیل» (The Bible) به کارگردانی «جان هیوستون» در سال ۱۹۷۱ نیز کار کرده و در سال ۱۹۸۰ برای «چنین چیزهایی» نامزد اسکار و بفتا شده بود. او در سال ۱۹۹۵ در بازسازی «سابرینا» (Sabrina) با «سیدنی پولاک» نیز همکاری کرد.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید