در ادامهی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، ساعاتی پیش نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و به تهیه کنندگی جلیل شعبانی، محصول سازمان هنری رسانهای اوج، با حضور عوامل فیلم برگزار شد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.
سینمایی «منصور» با نگاهی به قسمتهایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید نخستین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده است.
در ابتدای نشست سیاوش سرمدی درباره روند ساخت فیلمش گفت: این فیلم ابتدا یک فیلم مستند بود که درباره شهید ستاری هم نبود قهرمان فیلم هم مهندس ثنایی بود. ولی منابع تصویری نداشتیم. برای من جالب بود که اینها سال ۶۵ توانسته بودند یک f۵ را کپی کنند. دوست داشتم این فیلم را بسازم. در مرحله بعد میخواستم یک داکیودرام بسازم و در مرحله بعد تصمیم گرفتم فیلم سینمایی بسازم. در مرحله بعد هم باز شهید ستاری قهرمان قصه نبود و روند هواپیماسازی مساله بود. ولی من شهید ستاری را قهرمان کردم تا فیلم به روز شود و نقطه نگاه قصه عوض شد. ما از کارگاه بیرون آمدیم مسائل را به تصویر کشیدیم.
در ادامه محسن قصابیان، بازیگر نقش شهید ستاری درباره نزدیک شدنش به این نقش گفت: وقتی در قالب یک قهرمان فیلم میسازید، بازی در آن هم پیچیدگی خود را دارد. چون قهرمانان معاصر به گونهای هستند که با مخاطب نزدیکی دارند.
و اما لیندا کیانی بازیگر نقش همسر شهید ستاری هم صحبتهایی را داشت: اتفاقات اخیر را تسلیت میگویم که همه ما را رنجانده است. من عضو کوچکی از این فیلم بودم با راهنماییهای آقای سرمدی تصمیم گرفتیم شخصیت زن ستاری را متفاوت بازی کنیم تا زن شهید کلیشه شده را حذف کنیم تلاش کردیم یک زن معمولی باشد نه آن کلیشهای که تا حالا دیدهایم.
علیرضا زمانی نسب بازیگر دیگر این فیلم در ادامه گفت: ما بیست سال تلاش کردیم بازی کنیم یک بار بازی نکردیم بیشتر دیده شد. این سبکی که آقای سرمدی از من خواست مشکلتر بود قبلا وقتی میخواستم نقشی را بازی کنم مطالعه میکردم در اینجا فقط میخواستیم دوستی بین ستاری و غلامپور باشد که اتفاق افتاد.
در ادامه جواد هاشمی دیگر بازیگر فیلم هم صحبتهایی را داشت: زمانی که در معرض فیلمبرداری قرار گرفتم سادگی و نزدیک بودن به اسناد این شخصیت برایم جذاب بود و فکر میکردم وارد یک پروژه سینمایی معمول میشوم ولی این سادگی یک جذابیت ایجاد کرده بود. شاید برخی از اهالی فن بگویند نگاه ویژه مستندی به این فیلم شده ولی این نگاه نه تنها ضربه نزده بلکه کمک کرده است. شخصیتی که بازی کرده بودم استناد تاریخی داشت، نقش من هم خیلی جذاب بود و دوست داشتم.
مجید گرجیان مدیر فیلمبرداری «منصور» اشاره کرد: ما این فیلم را با دو دوربین فیلمبرداری کردهایم. فیلم کلا روی دست فیلمبرداری شده است. ما نمیخواستیم کار لزوما مستندگونه شود ولی در نهایت سلیقهای که برای به تصویر کشیدن لحاظ شده بود این گونه بود شاید به خاطر اینکه با موضوع روانتر برخورد شود این سلیقه اعمال شد.
برادران مدیر جلوههای ویژه رایانهای فیلم هم به نکات جالبی اشاره کرد: بخش زیادی از هواپیماهایی که میبینید جلوههای ویژه است. حجم زیادی شبیهسازی سه بعدی در فیلم داشتیم و سه ماهی از ما انرژی گرفت. متاسفانه سال ۶۵ که این هواپیما را میسازند عکسی از آن تهیه نمیکنند. تنها دو تصویر از این اتفاق بزرگ وجود داشت که همانها رفرنس ما شد. هر کجا که آخر قصه هواپیمای آذرخش را میبینید که سه رنگ است، آن تصاویر سه بعدی و به صورت رایانهای طراحی شده است.
بابک کریمی طاری طراح صحنه این کار عنوان کرد: کار طراح صحنه فقط تغییر تصاویر به شکل آن روزها نیست بلکه بخشی از کار فضاسازی هنری مهم است که به ساختار فیلم کمک کند.
و اما محسن قصابیان دربارهی واکنش خانواده شهید ستاری نکاتی را مطرح کرد: من فیلم را با خانواده آقای ستاری ندیدهام اما پسر او دو بار به صحنه آمد و ارتباط خوبی داشتیم. من باید شاکر باشم که یک گروه حرفهای داشتیم بازیگر به تنهایی نمیتواند کاری کند. این محیط آرامی که به وجود میآید از سوی کسانی است که هر کدام کار خود را بلدند.
در نهایت سرمدی درباره فضای مستند گونه فیلم هم نکاتی را کرد: تجربه مستندسازی به من کمک کرد تا فضای مستندی در روایت داشته باشیم. نخواستم مخاطب را احساساتی کنم. فیلم خیلی پر کات است. اما اکشنهای ما در لانگ شات است چون نمیخواستم مخاطب را احساساتی کنم. درباره شخصیت شهید ستاری میخواستم انسانی کنشمندی خلق کنم که همیشه هم موفق نمیشود. گاهی شکست میخورد. او گاهی فحش میدهد و اصلا شبیه شهیدانی که تا امروز در سینما خلق شده نیست، من تلاش نکردم مخاطب را احساساتی کنم و از عناصری مثل موسیقی و دیالوگهای شعاری استفاده کنم، میخواستم شخصیت باورپذیر باشد. کار ما یک کار گروهی بود.
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید