news-background
news-background

مهندسین با کمک انیمیشن Frozen معمای یک پرونده ۶۲ ساله را حل کردند

 

«رخداد گذرگاه دیتلوف» در سال ۱۹۵۹ جان نه کوهنورد را گرفته بود اما حالا به لطف فیلم انیمیشن «یخ‌زده» معمای آن حل شد.

 

«رخداد گذرگاه دیتلوف» که زمستان سال ۱۹۵۹ جان نه کوهنورد روس را در کوهستان اورال گرفت، موجب شکل‌گیری نظریه‌های بی‌شماری در طول شصت و دو سال گذشته شده بود. اما بنا بر گزارش «نشنال جئوگرافیک»، مهندسین اخیراً با کمک انیمیشن پرفروش «یخ‌زده» (Frozen) موفق شده‌اند ثابت کنند که یک بهمن به مرگ کوهنوردان انجامیده است. هرچند در سال ۲۰۱۹ محققین به این نتیجه رسیده بودند که عامل وقوع این حادثه بهمن بوده، اما گمانه‌زنی‌ها همچنان ادامه داشت.

«نشنال جئوگرافیک» می‌نویسد: «بسیاری معتقد بودند نظریه‌ی بهمن که اولین بار در سال ۱۹۵۹ ارائه شد، هنوز قابل پذیرش نیست: چادر محل اقامت گروه روی شیبی که بیش از حد برای وقوع بهمن کم به نظر می‌رسید دیده شده بود. در شب اول فوریه آن سال برفی نباریده بود تا وزن برف را افزایش و سبب سقوط بهمن شود. بیشتر [آسیب‌های جسمانی] ترومای غیرنافذ و بعضی از جراحات سطحی در مورد قربانیان بهمن غیرعادی است و آن‌ها معمولاً دچار اختناق می‌شوند.»

نظریه‌ی بهمن حالا به کمک انیمیشن «یخ‌زده» دیزنی و با کوشش «یوهان گوم» مدیر مؤسسه‌ی فدرال «لابراتوار شبیه‌سازی بهمن» به اثبات رسیده است. گوم تحت تأثیر نحوه‌ی نمایش حرکت طبیعی برف در این فیلم قرار می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد از انیماتورهایی که با استودیو همکاری کرده بودند کد آن را بخواهد.

«نشنال جئوگرافیک» گزارش می‌دهد: «گوم به دنبال سفر به هالیوود و ملاقات با کارشناسان جلوه‌های ویژه‌ی حرکت برف در انیمیشن «یخ‌زده»، کد انیمیشن برف را برای مدل‌های شبیه‌سازی خودش ویرایش می‌کند، البته بدون آنکه هدفش سرگرمی باشد: تا تأثیر بهمن بر بدن انسان را شبیه‌سازی کند.»

پژوهشگران با استفاده از کدهای به کار رفته در انیمیشن «یخ‌زده»، موفق شدند بهمن «کوهستان مرده» (Kholat Syakhl) را شبیه‌سازی کنند. گوم در این پروژه با «الکساندر پوزرین» مهندس جئوتکنیکال زوریخ همکاری کرد.  این شبیه‌سازی نشان داد که بهمن می‌تواند دنده و جمجمه‌ی افراد که در مسیرش قرار داشته باشند را به راحتی بشکند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۰۰:۱۳

فیلم گذرگاه شیطانی محصول سال 2013 به کارگردانی رنی هارلین درباره همین اتفاق است. دیدن آن خالی از لطف نیست.

نمایش اسپویل