news-background
news-background

«کیم کی-دوک» کارگردان کره‌ای بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت

«کیم کی-دوک» کارگردان اهل کره جنوبی در حین سفر به لاتویا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. مرگ کیم را منابع نزدیک به کارگردان در استونی، محل فیلمبردرای پروژه‌ی جدیدش به تأیید رسانده‌اند. این کارگردان در سن ۵۹ سالگی در بیمارستانی در کشور لاتویا درگذشته است. سفارت لاتویا در سئول نیز درگذشت کارگردان را تأیید کرده است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«کیم سون-مو» همکار تهیه‌کننده این فیلمساز در مصاحبه با رسانه‌های محلی می‌گوید خانواده‌ی کیم از طریق مترجمش از درگذشت کارگردان آگاه شده‌اند. مطبوعات لاتویا می‌نویسند کیم یک ماه قبل به این کشور رسیده و قصد خریداری مسکن را داشته است.

کیم یکی از اولین کارگردانان کره‌ای بود که شهرتی جهانی به دست آورد و با درام‌هایی بهت‌آور چون «بهار، تابستان، پاییز، زمستان... و بهار» (Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring) در سال ۲۰۰۳ و «جزیره» (The Isle) در سال ۲۰۰۰ خلق کرد.

هرچند چندین فیلم او در فستیوال‌های سینمایی جوایز کسب کرد، اما بعضی از آثارش به علت نمایش خشونت علیه حیوانات و انسان‌ها با انتقاد مواجه می‌شدند. علی‌رغم شهرت جهانی، این کارگردان با صنعت فیلمسازی کرده رابطه‌ی چندان مساعدی نداشت. کیم اغلب نویسندگی، کارگردانی، تدوین و فیلمبرداری را خودش انجام می‌داد و پروژه‌ها را با بودجه‌ی پایین به اتمام می‌رساند.

کیم با این حال در سال ۲۰۱۵ برای تولید فیلم چینی «خدا کیست» (Who Is God) با بودجه‌ی ۳۷ میلیون دلاری قرارداد بست. این رقم نزدیک به سه برابر بودجه‌ی تمامی فیلم‌های پیشین او بود. آگست ۲۰۱۶ به دنبال تنش‌های سیاسی میان چین و کره، کیم ویزای کار دریافت نکرد.

در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کیم توسط یک بازیگر زن به آزار جنسی متهم شد. این پرونده به علت عدم وجود مدرک کافی پیشرفت نکرد. او به فاصله‌ی کوتاهی پس از آن فیلم «انسان، مکان، زمان و انسان» (Human, Space, Time and Human) را ساخت و به جشنواره‌ی برلین برد. در همین سال مدارک بیشتری از اعمال خشونت او علیه زنان پدیدار شد و سه بازیگر زن او را متهم کردند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۱ آذر ۱۳۹۹ ۲۱:۱۴

آه خدا

نمایش اسپویل
۲۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۹:۵۸

فکر کنم اولین هنرمندیه که از مرگش ناراحت شدم، روحش شاد.

نمایش اسپویل
۲۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۹:۴۹

ادمین لاتویا چیه لتونیه اون?‍♂️

نمایش اسپویل