news-background
news-background

انتقاد فیسبوک از مستند Social Dilemma: «شما محصول نیستید»

فیسبوک در مورد ادعاهای مطرح شده در مستند «جف اورلوفسکی» می‌گوید: «شما محصول نیستید.»

 

مستند «معضل اجتماعی» (دانلود مستند The Social Dilemma با لینک مستقیم) به کارگردانی «جف اورلوفسکی» که ماه گذشته از نت‌فلیکس پخش شد، شبکه‌های اجتماعی را به استفاده غیرمسئولانه از قدرت، ایجاد تفرقه در جوامع با ارائه‌ی اطلاعات نادرست، و ترویج همه‌چیز از نسل‌کشی گرفته تا خودکشی متهم کرده است. فیسبوک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی به این مستند واکنش نشان داده و می‌گوید این فیلم مشکلاتی را به فیسبوک نسبت می‌دهد که از قبل در جامعه وجود داشته و برای ثابت کردن ادعایش بر احساس‌افروزی تکیه می‌کند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

در بیانیه‌ی فیسبوک آمده است: «فیلم به جای ارائه‌ی نگاهی دقیق به تکنولوژی، در مورد چگونگی عملکرد پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی دیدی تحریف‌شده به معرض نمایش می‌گذارد تا برای مشکلات پیچیده و دشوار اجتماعی مقصری دم‌دستی خلق کند. سازندگان فیلم نظر کسانی که در این کمپانی‌ها فعالیت می‌کنند یا کارشناسانی که نگاهی متفاوت دارند را در روایت نگنجانده‌اند.»

فیسبوک جمعه گذشته به انتشار این مستند واکنش نشان داده و بر روی هفت موضوعی که در فیلم اورلوفسکی مطرح می‌شود تمرکز کرده است: اعتیاد، «شما محصول نیستید»، الگوریتم‌ها، داده، ایجاد تفرقه، انتخابات، و اطلاعات نادرست. «معضل اجتماعی» ژانویه گذشته در جشنواره‌ی فیلم ساندنس اکران شد. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

یکی از نکاتی که در فیلم اورلوفسکی در مصاحبه با مدیران سابق کمپانی‌های تکنولوژی مطرح می‌شود این است که مدل تجارت پلتفرم‌های شبکه اجتماعی بر این اساس طراحی شده که توجه کاربر را تا زمان بیشتری به خود جلب کند و این توجه را به تبلیغات بفروشد.

«جارون لنیر» مهندس کامپیوتر در این خصوص می‌گوید: «محصول تغییر تدریجی، اندک و غیرمحسوس رفتار و درک شماست. گزینه‌ی دیگری که بتوان آن را محصول نامید روی میز نیست. این تنها چیزی است که می‌توانند به پول تبدیلش کنند. تغییر در عمل شما، چگونگی اندیشیدن شما، و هویت شما.»

فیسبوک در واکنش به این ادعا می‌گوید: «فیسبوک یک پلتفرم پشتیبانی شده با تبلیغات است و این یعنی فروش تبلیغات به ما این امکان را می‌دهد که ارتباط همه با هم به صورت رایگان فراهم شود. این مدل با یافتن آسان مشتری جدید، به کسب‌وکار‌های کوچک امکان رشد و رقابت با برند‌های بزرگ‌تر را می‌دهد. اما حتی وقتی کسب‌وکارها در فیسبوک سفارش تبلیغات می‌دهند نمی‌دانند که شما چه کسی هستید.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۴ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۷

حالا که انقدر بهشون برخورده بیشتر از گذشته حرفای این مستند رو باور میکنم. پنبه دزد دست به ریشش میکشد! توضیحی که فیسبوک درمورد تبلیغات داده هیچ فرقی با اینکه کاربران محصول هستن، نداره. پس چه کسی اون تبلیغات رو میبینه؟ چجوری مشخص میشه که کدوم تبلیغات، چه مدت به چه کاربری نشون داده بشن؟ درسته که کسب و کارهایی که سفارش تبلیغات رو میدن ما رو نمیشناسن ولی هر تبلیغ بر اساس داده های مبتنی بر فعالیت خود ما راهش رو به سمتمون پیدا میکنه.

نمایش اسپویل
۱۶ آذر ۱۴۰۱ ۱۷:۳۳

فیسبوک درمورد تبلیغات داده هیچ فرقی با اینکه کاربران محصول هستن، نداره. درسته. و سوالی که ذهن منو مشغول کرده اینه که چرا شبکه های اجتماعی باید هزینه های گزاف بکنند برای اینکه ما توی شبکشون بمونیم؟

نمایش اسپویل