news-background
news-background

یادداشتی بر فیلم «آقای فاکس شگفت‌انگیز»

«آقای فاکس شگفت‌انگیز» (دانلود فیلم Fantastic Mr. Fox با لینک مستقیم) اولین انیمیشن «وس اندرسون»، فیلمساز مطرح و شناخته شده است که فیلمنامه‌ی آن را همراه با نوآ بامبک از رمانی به همین نام نوشته‌ی رولد دال نویسنده‌ی مشهور بریتانیایی اقتباس کرده‌اند. «آقای فاکس شگفت‌انگیز» انیمیشنی است که به شیوه‌ی استاپ‌موشن و با دقت بالا در طراحی کاراکترها و فضاسازی و تک‌تک صحنه‌ها ساخته شده است.

سیر روایی داستان انیمیشن «آقای فاکس شگفت‌انگیز»، با تاکیدی فوق‌العاده روی کاراکترها می‌چرخد و پس از روایت، کاراکترها بی‌شک مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار در این اثر هستند. فی‌الواقع داستان انیمیشن اندرسون حول محور آقای «فاکس» می‌چرخد. روباهی که با خانواده‌اش در دامنه‌ی یک تپه و در همسایگی خانواده‌های خر، خرگوش و گورکن، زندگی می‌کنند.

آقای فاکس هر شب به یکی از مزارع پایین تپه دستبرد می‌زند و خوراکش را تامین می‌کند تا این‌که نهایتن کشاورزهای رذل مزارع، تصمیم می‌گیرند به کمک همدیگر روباه دزد را به دام بیندازند و پوست‌اش را به چنگ بیاورند و در این راه تمام توان خود را بر علیه دشمن مشترکشان به کار می‌بندند تا درس عبرتی اساسی به او بدهند. آقای فاکس شگفت انگیز  داستانی است که همانند تمامی كارهای رولد دال ته مایه‌های سیاه و راز آلودگی نشات گرفته از عنصر شر را به همراه دارد. گویا شری که یک جایی پنهان مانده است، هر لحظه می‌تواند از راه برسد و جهان اثر را زیر و رو کند.

انیمیشن «انیمیشن آقای روباه شگفت‌انگیز» به سبک استاپ‌-موشن ساخته شده است و با وجود این‌که ممکن است قدیمی و شاید تا حدودی کلاسیک به نظر برسد، سرشار از تازگی، طراوت و درخشندگی است و همانند سایر آثار این کارگردان امضای خاص خودش را به همراه دارد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

طراحی هنری منحصر به فرد بخش زیادی از جذابیت فیلم را شامل می‌شود که در تمام مدت جلوه‌ی خاصی به اثر می‌بخشد. محیط‌ها و فضاهای تصویر شده در تمامی ثانیه‌های داستان با کیفیتی بسیار بالا و با توجه دقیق به ریزترین جزییات خلق شده‌اند و به زیبایی تمام، جهانی را به مخاطب نشان می‌دهند که به لحاظ تصویری بکر و کامل هستند. تصاویری بی‌نظیر و درخشان با رنگ‌پردازی پاییزی که مخاطب را مسحور می‌سازند.

و در کنار تمام این‌ها، صداگذاری‌های قوی و بی‌نظیری که در انیمیشن «آقای فاکس شگفت‌انگیز» صورت گرفته است به خوبی فضای اثر و احساسات کاراکترها را به مخاطب انتقال می‌دهد. از جورج کلونی و مریل استریپ که با صدای گرم و دلنشینشان به آقای فاکس و ماجراها رنگ داده‌اند و به اثر هویت بخشیده‌اند گرفته تا سایر کاراکترها.

«آقای فاکس شگفت‌انگیز» مجموعه‌ای است از گفت‌و‌گوهای عالی، قاب‌های بی‌نظیر، صداگذاری‌های تاثیر گذار ، رنگ‌های زیبا و همه و همه نتیجه‌ی کاملن منطبق با زیبایی‌شناسی عجیب و غریب و ناب اندرسون است. «آقای فاکس شگفت‌انگیز» یک سرگرمی افتخار آمیز آنالوگ است با حیوانات پشمالو و خزدار، گلوله‌های مات، حرکات تند که در کنار موجودات سه بعدی و رایانه‌ای که این روزها به وفور یافت می‌شوند و صفحه‌ها را پر می‌کنند، تافته‌ای جدا بافته است. اثری بسیار تماشایی که هوشمندی منحصر به فردی در آن در جریان است که آن را از سایر انیمیشن‌ها جدا می‌کند و به آثار ناب سینمای مستقل نزدیک می‌سازد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید