news-background
news-background

تصاویر اولین روز جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰؛ «کیت بلانشت» از چالش‌های پیش روی سینما و واکنش «کودنانه» بعضی کشورها در مقابل ویروس کرونا می‌گوید

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه ۲ سپتامبر آغاز به کار کرد و «کیت بلانشت» ریاست هیأت داوران در کنفرانس مطبوعاتی اولین روز برگزاری آن به شوخی گفت از اینکه با انسان‌های بزرگسال گفتگو می‌کند بسیار هیجان‌زده است چرا که شش ماه گذشته را تنها با مشتی مرغ و خوک گذرانده. او سپس به بحث‌های جدی‌تری از جمله رشد شبکه‌های استریمینگ در حین پاندمی ویروس کرونا، واکنش «کودنانه» بعضی کشورها به کووید و تصمیم جشنواره‌ی فیلم برلین برای در نظر نگرفتن جنسیت برندگان پرداخت. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

بلانشت که اخیراً ریاست هیأت داوران جشنواره‌ی کن را نیز پذیرفته، در اولین رویداد سینمایی بزرگ در دوران ویروس کرونا بر روی صندلی داوری می‌نشیند. او در این خصوص می‌گوید:‌ «راستش مثل معجزه است. از برگزارکنندگان جشنواره به خاطر خلاقیت و انعطاف‌پذیری و همکاری‌شان ستایش می‌کنم... [سینماها را] باید بازگشایی کنیم، با حفظ بهداشت و به شکل تجربی... من از فیلمسازانی که در این شرایط سخت و چالش‌برانگیز فیلم‌های خودشان را به اتمام رساندند حمایت می‌کنم.»

او اضافه می‌کند: «چالش در دی‌ان‌ای ما [فیلمسازان] است. اگر یک صنعت بتواند انعطاف بیشتر و خلاقیت بیشتری نشان دهد، آن صنعت سینما و هنرهای خلاقانه خواهد بود.»

پیش از بلانشت، «آلبرتو باربرا» دبیر جشنواره از رشد شبکه‌های استریمینگ در حین قرنطینه و تأثیر آن بر صنعت سینما گفته بود. بلانشت از تمامی چالش‌های موجود، بر چالش «انتقال از مونوکالچر استریمینگ پس از شش ماه و چگونگی بازگشایی سینماها» تأکید می‌کند و می‌گوید: «به نظر من بحث بسیار مهمی است... یک مشکل جهانی است. در حین بازگشت، برای بررسی دقیق مسائلی که هنوز مجبور به بررسی‌شان نشده‌ایم یعنی فناوری استریمینگ و تأثیرش بر سینما فرصت خوبی است... فرصت زیادی به وجود آمده برای پرسیدن سؤال‌های عمیق.»

بلانشت در مورد واکنش بعضی از کشورها در قبال ویروس کرونا نیز گفت:‌ «تعجب می‌کنم که چرا «سازمان جهانی بهداشت» اجازه‌ی مدیریت این بحران جهانی را پیدا نکرد. به نظر من ما انسان‌ها گونه‌های عجیبی هستیم که از تجربه‌های دردناک گذشته درس نمی‌گیریم، برای مثال فشار وحشتناکی که ایتالیا تحمل کرد و وقتی که [ویروس] به کشورهای دیگر رسید اما آن‌ها درس نگرفتند... بسیار عجیب است و من هنوز درکش نمی‌کنم، اینکه ما به شکلی کودنانه و مقطعی و مخرب رفتار می‌کنیم.»

او سپس در پاسخ به پرسشی در مورد تصمیم جشنواره‌ی فیلم برلین برای در نظر نگرفتن جنسیت برندگان می‌گوید: «بازی خوب خوب است و جنسیت بازیگری که آن نقش را بازی می‌کند مهم نیست. به نظر من سخت‌ترین بخش مسئله این است که بنشینی و در مورد اثر کسی حکم صادر کنی. این کار اغلب سخت‌تر از هر چیز است، چه تفکیک وجود داشته باشد چه نه.»

بلانشت اخیراً در سریال «خانم آمریکا» (دانلود سریال Mrs. America با لینک مستقیم) ظاهر شده و سال آینده فیلم «عصر آرماگدون» (دانلود فیلم Armageddon Time با لینک مستقیم) را روی پرده دارد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید