news-background
news-background

آیا Black Widow و Fast & Furious 9 قربانیان بعدی ویروس کرونا خواهند بود؟

جمله‌ای که این روزها اغلب از سالن‌داران آمریکا شنیده‌ می‌شود این است که «در شرایط نامعلومی به سر می‌بریم.» فیلم «وقتی برای مردن نیست» (دانلود فیلم No Time to Die با لینک مستقیم) ام‌جی‌ام و یونیورسال از ۱۰ آوریل هفت ما به تعویق افتاد و به تعطیلات روز شکرگزاری در ماه نوامبر موکول شد، بیشتر به این علت که شیوع ویروس کرونا بازارهای آسیا را تحت تأثیر قرار داده است.

تردیدی وجود ندارد که استودیوهای بزرگ در همین لحظه جلساتی برگزار کرده‌اند تا در مورد احتمال تغییر تاریخ اکران فیلم‌های پرخرج‌ خود چاره‌اندیشی کنند. موفقیت فیلم‌هایی مانند «بیوه‌ی سیاه» (دانلود فیلم Black Widow با لینک مستقیم) مارول و دیزنی و «اف۹» (دانلود فیلم F9 با لینک مستقیم) یونیورسال به بازارهای بین‌المللی مشخصاً بازار آسیا گره خورده و تغییر اکران آن‌ها ممکن است با زیان مالی همراه باشد. اکران «وقتی برای مردن نیست» برای استفاده‌ی حداکثری از بازارهای خارجی به تاریخ دیگری موکول شد و با بسته‌ شدن سینماهای کره‌ی جنوبی، تایوان، فیلیپین و چین، روی پرده رفتن فیلم ممکن نبود. بعید نیست که با سقوط «وقتی برای مردن نیست» کار استودیوی ام‌جی‌ام هم تمام شود.

در حال حاضر، دیزنی اصرار می‌کند که «بیوه‌ی سیاه» را در همان تاریخ ۱ می اکران کند و یونیورسال هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده که «اف۹» را به جای ۲۲ می در تاریخ دیگری روی پرده می‌برد. بعضی از منابع نزدیک به دیزنی می‌گویند استودیو مایل است «بیوه‌ی سیاه» را به جای «جاودانان» (The Eternals) در اوایل نوامبر اکران کند و سپس فیلم «انجلینا جولی» را به سال ۲۰۲۱ موکول کند. اما دیزنی در مقطع فعلی به سالن‌داران اطمینان خاطر داده است که «بیوه‌ی سیاه» را در همان تاریخ قبلی اکران خواهد کرد.

دیزنی با توجه به نفوذی که دارد می‌تواند تاریخ اکران فیلم‌هایش را در هر تاریخی که تمایل دارد اکران کند اما در نهایت سرنوشت فیلم‌های مارول به بازارهایی مانند چین و کره‌ی جنوبی گره می‌خورد. «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) فیلم ابرقهرمانی دیگری با شخصیت اول زن بود که در افتتاحیه‌ی جهانی ۴۵۶.۷ میلیون دلار فروش کرد. حدود ۳۵ درصد از این فروش به بازارهای آسیا اختصاص داشت و این در حالی بود که فیلم در ژاپن، روسیه و استرالیا با تأخیر اکران شد. سهم بازار چین در فروش «سرنوشت خشمگین» (Fate of the Furious) به تنهایی ۱۸۴.۹ میلیون دلار بود و پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی یونیورسال در سال ۲۰۱۷ با ۵۴۱.۹ میلیون دلار ثبت شد.

آخرین اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که برادران وارنر هم تاریخ اکران «اسکوب!» (Scoob!) را از ۱۵ می و «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) را از ۵ ژوئن به زمان دیگری موکول نکند. پارامونت نیز تاریخ اکران «باب‌اسفنجی: اسفنجی در حال فرار» (SpongeBob: Sponge on the Run) را به همین ترتیب تغییر نمی‌دهد.

با این حال، در صورتی که دیزنی و یونیورسال با گسترش کروناویروس در آمریکا در هفته‌های آینده تاریخ اکران «بیوه‌ی سیاه» و «اف۹» را تغییر دهند تعجب‌آور نخواهد بود. ماه مارس مشخص خواهد کرد که آیا بازارهای جهانی به سقوط فیلم‌ها منجر می‌شوند یا نه، چرا که انیمیشن «به‌پیش» (Onward) دیزنی همین هفتهافتتاح می‌شود، در ۲۰ مارس «یک جای آرام ۲» (A Quiet Place II) پارامونت روی پرده می‌رود و بازسازی لایو-اکشن «مولان» (Mulan) ۲۷ مارس به اکران می‌رسد. استودیوها نمی‌توانستند این اکران این فیلم‌ها را لغو کنند زیرا بازاریابی آن‌ها به پایان رسیده است. در صورتی که این سه فیلم فروشی کمتر از انتظار داشته باشند، استودیوهای رقیب پیش‌بینی می‌کنند که «بیوه‌ی سیاه» و «اف۹» نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار از دست بدهند و در نهایت به فروش ۸۵۰ تا ۱ میلیارد دلاری نرسند.

برخی معتقدند اگر تاریخ اکران «اف۹» و «بیوه‌ی سیاه» تغییر کند، فیلم‌هایی که مخاطبین ژانر کمدی و وحشت را هدف قرار داده‌اند زودتر از موعد روی پرده می‌روند. این هفته همین اتفاق با لغو اکران «وقتی برای مردن نیست» رقم خورد و انیمیشن «تور جهانی ترول‌ها» (Trolls World Tour) یک هفته زودتر انجام شد.

اما بیشترین زیان با تغییر تاریخ اکران فیلم‌های بزرگ متوجه سالن‌داران است. با کنار رفتن «وقتی برای مردن نیست» از تقویم اکران آوریل، بعید به نظر می‌رسد که فیلم‌ها در تعطیلات سه روزه‌ی عید پاک بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فروش کنند و با رکورد «خشمگین ۷» (Furious 7) و «بتمن در برابر سوپرمن» (Batman v. Superman) در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برابری کند.

هرچند سالن‌های سینما در آمریکا مانند چین، ایتالیا، کره‌ی جنوبی و سایر کشورها به کلی تعطیل نشده‌اند، اما سهام سالن‌های زنجیره‌ای سینما روز پنجشنبه به دنبال لغو اکران «وقتی برای مردن نیست» به شدت سقوط کردند. بعضی از سالن‌داران معتقدند که موکول شدن اکران این فیلم به پاییز تنها موجب افزایش بدبینی سینماروها می‌شود. یونیورسال و ام‌اجی‌ام اعلام کرده‌اند که اقدام آن‌ها تنها جنبه‌ی اقتصادی داشته است.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی به عمل آمده توسط «کورسایت ریسرچ»، ۶۷ درصد افراد ادعا کرده‌اند در صورتی که شیوع ویروس کرونا در آمریکا وضعیت وخیم‌تری پیدا کند از مراجعه به سالن‌های سینما اجتناب می‌کنند، ۷۵ درصد از مال‌ها و مراکز خرید دوری می‌کنند، ۷۳ درصد از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده نخواهند کرد و ۶۸ درصد سفرهای خارجی خود را لغو می‌کنند. تاکنون در شهر لس آنجلس که یکی از پرفروش‌ترین بازارهای سینمای آمریکاست هفت مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است.

بنابراین استودیوها از هم‌اکنون انتظارات خود از فروش فیلم‌هایی که در ماه مارس اکران می‌شوند را پایین‌ آورده‌اند. من جمله فیلم «به‌پیش»، «یک جای‌ آرام ۲» و «مولان» که به ترتیب پیش‌بینی می‌شد ۴۵، ۵۵ و ۱۰۰ میلیون دلار فروش کنند. با وجود این، بعضی از سالن‌داران نیز از سوی دیگر از همزمان شدن اکران «وقتی برای مردن نیست» با تعطیلات پنج روزه‌ی شکرگزاری بسیار خرسندند.

برای فیلم «مولان» دیزنی به تازگی فروش ۸۵ میلیون دلاری داخلی پیش‌بینی شده است. برخی باور دارند که این بازسازی لایو-اکشن از موزیکالی که در سال ۱۹۹۸ ساخته شد حتی فرصت رسیدن به ۱۰۰ میلیون دلار را هم دارد اما شیوع ویروس کرونا در آمریکا برآوردها را متزلزل ساخته است.

«مولان» به کارگردانی «نیکی کارو» انتخاب اول تمامی مخاطبین فیلم خواهد بود که به شکل قابل‌توجهی گسترده‌تر از ریبوت‌های لایو-اکشن «علاءالدین» (Aladdin) با فروش ۹۱.۵ میلیون دلاری، و «کتاب جنگل» با فروش ۱۰۳.۲ میلیون دلاری است، اما به اندازه‌ی مخاطبین «شیر شاه» که ۱۹۱.۸ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت و «دیو و دلبر» که رکورد ۱۷۴.۷ میلیون دلاری را ثبت کرد نیست. «مولان» زنان و مخاطبین آسیایی تبار را هدف قرار می‌دهد.

این فیلم قرار بود به لطف بازی «لیو ییفی» که اخیراً از پلیس هنگ کنگ در برابر شورشیان حمایت کرده، بر بازار چین حکمفرمایی کند، اما به علت تعطیلی سینماهای چین امکان اکران همزمان با آمریکا وجود نخواهد داشت. ویروس کرونا اجازه‌ی اکران همزمان فیلم در ژاپن و کره‌ی جنوبی را هم نمی‌دهد.

براساس آخرین گزارش‌ها، برآورد فروش افتتاحیه‌ی انیمیشن «به‌پیش» دیزنی و پیکسار با صداپیشگی «کریس پرت» و «تام هالند» نیز از ۵۰ با ۴۷ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. بازارهای کلیدی این انیمیشن شامل فرانسه که بعضی از سالن‌هایش بسته‌ شده‌اند، بریتانیا، مکزیک، روسیه، برزیل، و آلمان می‌شود. این فیلم در جشنواره‌ی برلین به نمایش درآمده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید