news-background
news-background

استعفای دسته‌جمعی نویسندگان مجله‌ «کایه دو سینما» به دنبال تغییر مدیریت

مجله‌ی فیلم فرانسوی «کایه دو سینما» اکنون به کنسرسیوم سهام‌دارانی تعلق دارد که به گفته‌ی کارکنان فعلی منافع‌شان در تضاد با مجله است.

«کایه دو سینما» مجله‌ی سینمایی جریان‌سازی است که در سال ۱۹۵۱ تأسیس شده اما تغییرات مدیریتی آینده‌ی آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. روز پنجشنبه خبرگزاری AFP گزارش داد که هیأت تحریریه‌ی ۱۵ نفره «کایه» به صورت دسته‌جمعی استعفا داده‌اند. آن‌ها معتقدند که مجله به سهام‌دارانی فروخته شده است که منافع‌شان در تضاد با مجله است.

در بیانه‌ی نویسندگان مجله‌ آمده است که سهام‌داران کنسرسیوم می‌خواهند نقدهای کایه ملایم‌تر و خواندنش سهل‌تر باشد: «هر مقاله‌ای که منتشر می‌شود، در مظان مداخله قرار می‌گیرد... کایه همواره به موضع‌گیری روشن تأکید ورزیده است.» مجله‌ی «کایه دو سینما» با مقالات آکادمیک و نقادانه و نیز فهرست‌ ۱۰ فیلم برتر سال منحصربه‌فرد و غیرمنتظره‌اش شناخته می‌شود.

روزنامه‌ی فرانسوی «لوموند» فاش کرده است که سهام‌داران جدید مجله شامل تاجران و بانک‌داران و هشت تهیه‌کننده‌ی فیلم می‌شود. «ژان-فیلیپ تسه» که از هفده سال قبل تاکنون نویسنده‌ی مجله است می‌گوید: «در دهه‌ی ۱۹۵۰، مجله تأسیس شد تا علیه سینمای فرانسه اعلام جنگ کند. اما مالکان جدید نقد‌های «شیک» و «دلنشین» می‌‌خواهند که مطلقاً بی‌معناست.» لوموند گزارش می‌دهد که سهام‌داران ادعا می‌کنند فشاری بر روی نویسندگان برای نگارش متن‌ها وجود ندارد.

آخرین اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«کایه دو سینما» در سال ۱۹۵۱ توسط «آندره بازن» نظریه‌پرداز سینما، «ژاک دونیول-والکروز» کارگردان و نویسنده، و «جوزف-ماری لو دوکا» نویسنده تأسیس شد. مجله در روزهای درخشانش بزرگانی مانند «ژان-لوک گدار»، «فرانسوا تروفو» و «کلود شابرول» را به خدمت گرفت که همزمان هم فیلم‌هایی ساختارشکن تولید می‌کردند و هم در مورد این فرایند در مجله متن‌هایی منتشر می‌کردند. «اریک رومر» نیز از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳ در مجله نویسندگی کرد.

اخیراً هیأت مدیره‌ی مراسم اهدای جوایز سزار نیز با نامزدی «رومن پولانسکی» متهم به تجاوز جنسی به صورت دسته‌جمعی استعفا داده بودند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ۱۹:۳۰

و پولانسکی ای که سه جایزه سزار را برد. اتهام جنسی چرا باید روی نامزدی فیلمی تاریخی تاثیر داشته باشد؟ این جریان ها سینما را هم پوچ کرد. سزار هم مانند اسکار تهی و بی معنی میشود، حالا دنبال از بین بردن کائیه دو سینما هستند.

نمایش اسپویل