news-background
news-background

باکس آفیس: شروع قدرتمندانه 1917 با ۳۶ میلیون دلار، قعرنشینی «کریستن استوارت» با Underwater

بازار آمریکا هفته‌ی گذشته موفقیت دیگری برای یک اثر اریجینال رقم زد. این بار نوبت به فیلم جنگی «۱۹۱۷» (1917) استودیوی یونیورسال به کارگردانی «سم مندز» رسید تا با رکورد ۳۶.۵ میلیون دلاری در اولین هفته‌ای که به صورت گسترده روی پرده می‌رفت، فروش داخلی خود را به ۳۹.۲ میلیون دلار برساند. این فیلم روز شنبه گذشته ۱۳.۷میلیون دلار و روز جمعه ۱۴ میلیون دلار فرخته بود.

یونیورسال می‌گوید فیلم «۱۹۱۷» با فروش آخر هفته ۵۶.۲ میلیون دلاری در سراسر دنیا صدرنشین شده است. انتظار می‌رود فروش این فیلم در هفته‌ی آینده از ۲۰ میلیون دلار عبور کند. تردیدی وجود ندارد که پیروزی «۱۹۱۷» در گلدن گلوب در پرفروش‌ شدن فیلم مؤثر بود و به همین علت است که فیلم‌های قابل‌احترام‌تر در این ایام از سال عرضه می‌شوند. افزون بر این، نباید از یاد برد که این فیلم جنگی پیش از کسب پیروزی در گلدن گلوب هم به سمت ثبت رکورد ۲۰ میلیون دلای در افتتاحیه گام برمی‌داشت.

«جیم اور» مدیر پخش داخلی یونیورسال می‌گوید: «فیلم «۱۹۱۷» فراتر از انتظارات ظاهر شد، چرا که این اثر فوق‌العاده مخاطبین گسترده‌ای را به خود جذب کرد. این دستاورد عظیم در فیلمسازی توسط «سم مندز» تمامی مخاطبین سراسر آمریکای شمالی را تسخیر کرده و ثابت کرده که فیلمی موفق از لحاظ هنری و تجاری است. ما و همکاران‌مان در استودیوی امبلین به این فیلم افتخار می‌کینم و خوشحالیم که بازار داخلی واکنشی مثبت به آن نشان داده است.»

فیلم «۱۹۱۷» حالا پس از کسب نامزدی اسکار بهترین فیلم و احتمالاً پیروزی در این بخش می‌تواند به دومین فیلم برنده‌ی اسکار یونیورسال پس از «کتاب سبز» در دو سال متوالی تبدیل شود. «سم مندز» با فیلم «زیبای آمریکایی» پنج نامزدی اسکار را دریافت کرده بود.

استودیوی امبلین امتیاز تولید فیلم را تحت بنر دریم‌ورکس به دست آورد و این نشان می‌دهد که آن‌ها ترسی از سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های درست ندارند و به دنبال اسامی بزرگ برای خلق آثار هنری فاخرند. امبلین با حمایت یونیورسال می‌تواند یکی از استودیو‌های معتبر هالیوود باشد. این استودیو اواخر امسال فیلم علمی-تخیلی «بایوس» (Bios) با بازی «تام هنکس» را هم روی پرده می‌برد.

یونیورسال با «۱۹۱۷» نشان داد که فیلم‌های جنگی را در گیشه نباید دست کم گرفت. مضمون جنگ چیزی است که هنوز با مخاطبین گسترده‌ای ارتباط برقرار می‌کند. فیلم بریتانیایی «۱۹۱۷» در حالی پرفروش‌ شده که از ستاره‌ی درخشانی استفاده نمی‌کند اما نام کارگردانی بزرگ را یدک می‌کشد. «کریستفر نولان» سال ۲۰۱۷ با فیلم «دانکرک» به چنین موفقیت‌هایی رسیده و در بازارهای آمریکا ۱۸۹.۷ میلیون دلار و در سراسر دنیا ۵۲۶ میلیون دلار فروخته بود. «۱۹۱۷» به لطف وجود فیلمساز توانایی مانند «سم مندز» و «راجر دیکینز» فیلمبردار کهنه‌کار در پشت دوربین، بدون شک می‌تواند به قله‌های بالاتری صعود کند و برنده‌ی اسکار هم شود. این فیلم از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A- و از «پست‌ترک» امتیاز ۴.۵ ستاره‌ دریافت کرده است. «۱۹۱۷» در ایالت‌های غربی و جنوب غربی عملکرد بهتری داشته و ۶۹ درصد سینماروها دیدن فیلم را توصیه کرده‌اند.

براساس آخرین نظرسنجی‌ها، حدود ۴۷ درصد مخاطبین فیلم مندز را افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله ۱۸ درصد را گروه سنی بالاتر از ۵۵ ساله تشکیل می‌دهند و این نشان می‌دهد که افراد بزرگسال‌تر باز هم به دیدن فیلم خواهند آمد. فیلم «۱۹۱۷» در عصر حکمرانی شبکه‌های استریم ویدیو به چنین موفقیتی دست پیدا می‌کند. مندز یکشنبه شب گذشته در مراسم گلدن گلوب گفت که به نسبت به افزایش موج استقبال از فیلم خوش‌بین است: «فکر می‌کنم [موفقیت فیلم] بیش از به خود فیلمساز بستگی دارد. آن‌ها باید فیلم‌هایی بسازند که نیاز به دیدن شدن روی پرده‌های بزرگ سینما داشته باشند و اگر آن‌ها را روی پرده نبینند درکش نکنند. این یک چالش بزرگ است... کارگردان باید جاه‌طلب باشد و تا جای ممکن از صدای فراگیر و آیمکس استفاده کند.»

فیلم «۱۹۱۷» یکی از چهار فیلمی بود که این هفته به صورت گسترده اکران شد. تا یکشنبه شب، هر دو استودیوی پارامونت و برادران وارنر گزارش دادند که فیلم‌های «مثل رئیس» (Like a Boss) و «بخشش عادلانه» (Just Mercy) در افتتاحیه ۱۰ میلیون دلار فروخته‌اند. اما طبق گزارش سایر استودیوها فیلم اول ۹.۹۹ میلیون دلار و فیلم دوم ۹.۸۷ میلیون دلار فروش کرده است. انتظار می‌رود هر دو فیلم تا پایان روز یکشنبه تا ۳۰ درصد رشد را ثبت کنند. بنابر گزارش «پست‌ترک»، حدود ۵۲ درصد از مخاطبین فیلم مردان بالاتر از ۲۵ ساله، ۳۰ درصد زنان بالاتر از ۲۵ ساله، ۱۲ درصد مردان زیر ۲۵ ساله و ۶ درصد زنان زیر ۲۵ ساله بوده‌اند. این فیلم تا امروز از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۹ درصد را دریافت کرده است.

فیلم «مثل رئیس» اکران‌های آزمایشی موفقی را پشت سر گذاشت اما پنجشنبه شب «پست‌ترک» گزارش داد که فیلم جدید «تیفانی هدیش»، «رز بایرن» و «سلما هایک» که با بودجه‌ی ۲۹ میلیون دلاری تولید شده، از مخاطبین امتیاز ۲.۵ ستاره دریافت کرده است. این امتیاز به ۳ ستاره و نمره‌ی B «سینمااسکور» تبدیل شد، درحالی که نمره‌ی معمول فیلم‌های کمدی B و یا B+ است. فروش فیلم‌های ژانر کمدی چنانکه پیش‌تر در ۳۰نما توضیح داده شده، دشوارتر از ژانرهای دیگر است و این دست آثار برای موفقیت به نقدهای مثبت نیاز دارند. «مثل رئیس» از «راتن تومیتوز» امتیاز پایین ۲۱ درصد دریافت کرده است.

این فیلم در ایالت‌های غربی، مرکزی و جنوب شرقی پرفروش‌تر از حد انتظار شد و در ایالت‌های غرب میانه و کانادا عملکری پایین‌تر از حد انتظار داشت. پرفروش‌ترین بازارهای فیلم دالاس، هیوستن، واشینگتن، آتلانتا، ساکرامنتو، میامی، و دیترویت بودند. پرفروش‌ترین سالن‌های نمایش فیلم هم به شهرهای نیویورک، سن آنتونیو و لس آنجلس اختصاص داشت. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که واکنش‌ها در فضای مجازی دوگانه است اما به سمت بازخوردهای منفی تمایل دارد. هواداران فیلم‌های کمدی، «رز بایرن» و «تیفانی هدیش» پس از تماشای تریلرها ذوق‌زده شدند و اغلب طرفداران سرسخت عناوین کمدی بزرگسالانه به سالن‌های سینما آمدند. اما بسیاری از سینماروها لزوم دیدن یک فیلم کمدی دیگر در مورد توانمندسازی زنان چیست؟ لحن و موضوع فیلم به نظر آنان جذابیت لازم را ندارد و آن دسته از افرادی که فیلم را در اکران‌های آزمایشی دیده‌ بودند معتقدند که تمام شوخی‌ها در تریلرها فاش می‌شود.

ویدیوهای پربیننده‌ی «مثل رئیس» با نرخ ۶:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد در حالی که میانگین ژانر کمدی ۱۲:۱ است. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که این کمدی بزرگسالانه هیچ‌ حرف جدیدی برای گفتن در شبکه‌های اجتماعی نداشته، هرچند که هایک، هدیش و بایرن در فضای مجازی برای بازاریابی فعال بودند. براساس آخرین گزارش‌ها، حدود ۶۰ درصد مخاطبین فیلم زن، ۶۵ درصد بالاتر از ۲۵ سال و ۶۴ درصد ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند. حدود ۴۵ درصد سینماروها نیز اروپایی تبار، ۲۵ درصد آفریقایی تبار، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار و ۵ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

فیلم «بخشش عادلانه» برادران وارنر که از «سینمااسکور» نمره‌ی A+ و از «پست‌ترک» امتیاز ۴.۵ ستاره دریافت کرد و ۷۳ درصد مخاطبین دیدن آن را توصیه کردند، روز شنبه ۳.۶۶ میلیون دلار و روز جمعه ۳.۶۸ میلیون دلار فروخت. وارنرها در حالی با این فیلم درام به موفقیت می‌رسند که امسال با «بروکلین بی‌مادر»، «سهره‌ی طلایی»، «دروغگوی خوب» و «ریچارد جوول» شکست را تجربه کرده بودند. فروش ۱۰ میلیون دلاری «بخشش عادلانه» با رکورد ۱۱.۶ میلیون دلاری فیلم‌های مشابه «هریت» و ۱۱.۳ میلیون دلاری «سلما» قابل مقایسه است. این فیلم پاییز گذشته در جشنواره‌ی فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

براساس آخرین گزارش‌ها حدود ۵۶ درصد مخاطبین فیلم زن، ۵۲ درصد بالاتر از ۳۵ ساله و ۳۳ درصد بالاتر از ۴۵ ساله بودند. حدود ۳۶ درصد خریداران بلیت نیز آفریقایی تبار، ۳۹ درصد اروپایی تبار، ۱۶ درصد اسپانیایی تبار، و ۹ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. این فیلم در ایالت‌های شرقی و جنوبی با فروش بهتری همراه بود. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که دنبال‌کنندگان و بازدیدهای ویدیویی «بخشش عادلانه» به ۱۵۴ میلیون می‌رسد که شامل ۵.۰۷ میلیون هوادار فیسبوک، ۷۰۰ هزار بازدید ویدیویی فیسبوک، ۵۰.۲ میلیون بازدید ویدیویی یوتیوب و ۳۶.۴ میلیون هوادار اینستاگرام می‌شود. میانگین دنبال‌کنندگان و بازدیدهای ژانر درام ۱۱۰ میلیون است. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۲۲:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین ژانر درام ۱۵:۱ بود. «مایکل بی. جوردن» و «جیمی فاکس» در مجموع با ۳۰.۳ میلیون دنبال‌کننده ستارگان فیلم در شبکه‌های اجتماعی بودند. تصویر ساده‌ای از فاکس، جوردن و «کوبی برایانت» که در صفحه‌ی اینستاگرام فاکس به اشتراک گذاشته شد تا روز یکشنبه ۹۱.۲ هزار لایک دریافت کرده بود. بسیاری از بینندگان  اکران‌های آزمایشی از نمایش بازیگران و لحظات درام فیلم ستایش کرده‌اند.

این هفته فیلم «زیر آب» (Underwater) استودیوی فاکس، دیزنی و تی‌اس‌جی با بازی «کریستن استوارت» در ۲۷۹۱ سالن اکران شد با فروش ۷ میلیون دلاری جایگاه هفتم را در اختیار گرفت. این فیلم در ۲۲ بازار خارجی از جمله فرانسه، مکزیک و برزیل ۱۴.۱ میلیون دلار فروخته است. فروش داخلی فیلم از روز شنبه نیز به ۲.۷۶ و از روز جمعه به ۲.۵ میلیون دلار می‌رسید.

فاکس تنها می‌تواند خوشحال باشد که «زیر آب» مانند «کینه» (The Grudge) در هفته‌ی گذشته از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی F دریافت نکرده است. این فیلم از «سینمااسکور» نمره‌ی C و از «پست‌ترک» امتیاز ۲ ستاره دریافت کرد و تنها ۳۵ درصد از افراد دیدن آن را توصیه کردند. اساساً استودیوها وقتی قصد اکران یک فیلم ضعیف را داشته باشند، باید آن را در زمانی اکران کنند که موج اول مخاطبین بیش از سایر زمان‌های دیگر باشد. بنابر ادعای منابع نزدیک به پروژه، «زیر آب» به لطف سرمایه‌گذاری مستقل تی‌اس‌جی وارد مرحله‌ی تولید شد اما در نهایت اثری شبیه به دیگر عناوین علمی-تخیلی از آب درآمد. پلات گیج‌کننده‌ی فیلم باعث شد که سینماروها واکنش مثبتی به آن نشان ندهند، از این گذشته، «زیر آب» شباهت بسیار زیادی به «بیگانه» (Alien) و «ورطه» (Abyss) دارد که مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کنند. بعضی از مخاطبین می‌گویند بهتر است آن فیلم‌های کلاسیک را دوباره ببینید تا اینکه شاهد اثری جدید در این ژانر باشید.

بعضی ممکن است اعتقاد داشته باشند که برند استوارت پس از «گرگ و میش» رو به افول گذاشته، به ویژه با شکست تجاری «فرشتگان چارلی» سونی. گرایش او به سمت فیلم‌های پاپ‌کورنی قابل ستایش است اما در نهایت فیلم بد در گیشه پرفروش نخواهد شد. نگاه کنید به فیلم «۱۹۱۷» که بدون در اختیار داشتن ستاره‌ی درخشانی صدرنشین بازار آمریکا می‌شود. «رلیش‌میکس» می‌نویسد: «استوارت عنصری است که احتمال موفقیتش در نزد مخاطبین ۵۰-۵۰ است. با شکست «فرشتگان چارلی»،  بعضی از سینماروها می‌پرسند چرا او باید در فیلم‌های متعدد استخدام شود.» این واکنش‌ها بازاریابی فیلم را دشوارتر می‌کند.

در صورتی که «زیر آب» تنها فرصت تنفس در ایالت‌های غربی و جنوب غربی را دارد. براساس آخرین گزارش‌ها تا روز جمعه، حدود ۵۲ درصد مخاطبین فیلم زن، ۷۵ درصد زیر ۲۵ ساله و ۳۸ درصد ۲۵ تا ۳۴ ساله‌اند. حدود ۵۳ درصد از خریداران بلیت نیز اروپایی تبار، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱۵ درصد آفریقایی تبار و ۱۱ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. فیلم «زیر آب» از مجموع ۱۰۸ نقد ثبت شده در «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۳ درصد دریافت کرده است.

در مجموع، سال ۲۰۲۰ شروع وحشتناکی نداشته و در ۱۲ روز ابتدایی بنابر اعلام «کام‌اسکور» فیلم‌ها ۴۱۷ میلیون دلار فروخته‌اند. این رکورد نسبت بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۱۹ تا ۶.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. فروش آخر هفته‌ی گذشته نیز با ۱۳۲ میلیون دلار تا ۸ درصد نسبت به آخر هفته‌ی مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد.

این هفته فیلم «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» دیزنی و لوکاس‌فیلم با ۱۵.۰۵ میلیون دلار در رده‌ی دوم قرار گرفت و «جومانجی: مرحله‌ی بعد» استودیوی سونی در پنجمین هفته‌ی اکران با ۱۴ میلیون دلار سوم شد.

هفته‌ی آینده سونی فیلم «پسران بد برای همیشه» (Bad Boys for Life) را در ۳۷۰۰ سالن اکران می‌کند و یونیورسال «دولیتل» (Dolittle) را در ۳۹۰۰ سالن روی پرده می‌برد. «دولیتل» تا امروز در چهار بازار خارجی اکران شده و ۸ میلیون دلار شامل ۶.۷ میلیون دلار از بازار کره‌ی جنوبی کسب کرده است.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید