news-background
news-background

باکس آفیس: سقوط دسته‌ جمعی «گربه‌ها»، فروش کمتر از انتظار «اسکای‌واکر»

«جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» بنابر آخرین برآوردها با پشت سرگذاشتن فروش ۴۸ میلیون دلاری در روز شنبه و کاهش ۴۷ درصدی نسبت به رکورد ۹۰.۲ میلیون دلاری روز قبل، در پایان تعطیلات آخر هفته به فروش ۱۷۹ میلیون دلاری رسید. این رکوردها ۱۴.۷  میلیون دلار پایین‌تر از حد انتظارات استودیوهای بزرگ بودند. این در حالی است که دیزنی فروش افتتاحیه‌ی ۱۷۵.۵ میلیون دلاری را برای «ظهور اسکای‌واکر» گزارش می‌دهد. سالن‌های آیمکس برای این فیلم ۱۸.۴ میلیون دلار در بازارهای داخلی درآمدزایی کردند تا سومین افتتاحیه‌ی پرفروش‌ تاریخ این سالن‌ها در ماه دسامبر ثبت شود.

علی‌رغم برآورده نشدن انتظارات، نهمین و آخر قسمت از «حماسه‌ی اسکای‌واکر» سومین افتتاحیه‌ی پرفروش ماه دسامبر را به نام خود ثبت کرد. هیچ استودیویی به جز دیزنی تاکنون موفق نشده است که در ماه دسامبر افتتاحیه‌ی سه-روزه‌ی بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری ثبت کند. از سوی دیگر، «ظهور اسکای‌واکر» بسیار دیرتر از «نیرو برمی‌خیزد» (Force Awakens)، «روگ وان» (Rouge One) و «آخرین جدای» (Last Jedi) روی پرده رفت. مردم شنبه گذشته به شدت مشغول خریدهای روز کریسمسی بودند که تنها سه روز با اکران «ظهور اسکای‌واکر» فاصله داشت. «روگ وان» هم در زمان اکران گرفتار وضعیت مشابهی شد با این تفاوت که روز کریسمس با یکشنبه مصادف بود. «آخرین جدای» پیش از کریسمس سال ۲۰۱۷ فرصت کافی برای خودنمایی داشت چرا که این تعطیلات در دومین هفته‌ی اکران با روز دوشنبه مصادف شده بود.

نکته‌ی دیگری که نباید فراموش کرد این است که برآوردهای باکس آفیس همیشه دقیق نیست، به ویژه وقتی که فروش از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر رود. به همین علت است که پیش‌بینی فروش افتتاحیه‌ی اینگونه آثار بسیار دشوار می‌شود. این در حالی بود که یکی از سرویس‌های برآورد فروش انتظار فروش ۱۷۰ میلیون دلاری «ظهور اسکای‌واکر» را داشت و خود دیزنی فروش بیش از ۱۶۰ میلیون دلاری را پیش‌بینی کرده بود. با این حال، به نظر می‌رسد که هواداران همیشگی «جنگ ستارگان»‌ در روزهای پنجشنبه و جمعه به سالن‌های سینما آمدند و هواداران میانه‌روتر هم در هفته‌های آینده آخرین ماجراجویی «اسکای‌واکر» را دنبال خواهند کرد. بعضی از استودیوهای رقیب دیزنی تردیدی ندارند که فروش این فیلم از ۲۵ دسامبر به بعد رشد خواهد کرد و به رقم ۶۰۰ میلیون دلاری نزدیک می‌شود. براساس گزارش «پست‌ترک»، حدود ۴۲ درصد از سینماروها همان روز خریداری کرده‌اند.

نمره‌ی B+ «سینمااسکور» مخاطبین به «ظهور اسکای‌واکر» پس از خروج از سالن مسئله‌ای غیرقابل چشم‌پوشی است که پایین‌تر از تمامی عناوین لایو-اکشن «جنگ ستارگان» بود و این بدان معناست که طرفداران چندگانه برخلاف قسمت‌های قبلی نیاز شدیدی برای دیدن این فیلم احساس نکرده‌اند. با این وجود، راضی کردن تمامی دوست‌داران «جنگ ستارگان» از قسمت پایانی روایت «اسکای‌واکر» ناممکن است و حتی «جورج لوکاس» در صورتی که کارگردانی این فیلم را برعهده می‌گرفت می‌توانست با انتقادات گسترده مواجه شود. وجود نداشتن گرهی در داستان «آخرین جدای» که دیدن «ظهور اسکای‌واکر» را ضروری کند نیز عامل دیگری برای کم‌رنگ‌تر شدن شور مخاطبین بود. نگاه کنید به فیلم‌های «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» برادران روسو که چگونه یک سال یا بیشتر هواداران را مشتاق دیدن ادامه‌ی داستان نگه داشت. پخش‌کنندگان مایلند امتیازات «راتن تومیتوز» را عامل عملکرد پایین‌تر از حد انتظار فیلم بدانند، اما این ادعای دقیقی نیست و باید در نظر داشت که «آخرین جدای» با امتیاز پایین ۴۳ درصد با فروش بالایی همراه بود. «اسکای‌واکر» در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۶ درصد دریافت کرده است.

«ظهور اسکای‌واکر» به عنوان پایانی برای یک چندگانه‌ی ۴۲ ساله بازاریابی شد. مدیر بازاریابی دیزنی می‌گوید: «المان‌های این فیلم نه فقط به قسمت‌های هفتم و هشتم بلکه به پیشینه‌ی شخصیت‌ها برمی‌گردد. برای دست‌یابی به تمامی انواع مخاطبین ما به آن‌ها یادآوری کردیم که باید عاشق این چندگانه بود.» دیزنی در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و سطح شهرها، به شخصیت‌های قدیمی «جنگ ستارگان» ادای دین می‌کرد. نکته‌ی کلیدی در پوستر و البته اولین تریلر این بود که «امپراطور» به چندگانه بازخواهد گشت، هرچند در «بازگشت جدای» محصول ۱۹۸۳ کشته شده بود. دیزنی معمولاً در بازاریابی‌هایش داستان را فاش نمی‌کند، اما بازگرداندن شخصیت ضد-قهرمان «امپراطور» وعده می‌داد که او نقشی مهم در قصه دارد و به این ترتیب تمامی فیلم‌ها به وسیله‌ی او به یکدیگر پیوند می‌خوردند. «رلیش‌میکس» می‌نویسد واکنش هواداران در شبکه‌های اجتماعی کمی به سمت مثبت گرایش دارد و بسیاری از هواداران یا بلیت خریداری کرده‌اند و یا در نظر دارند که خریداری کنند. اما به ویژه پس از «آخرین جدای» بعضی از آن‌ها از مسیری که چندگانه در پیش گرفته ناراضی‌اند.

کمپین بازاریابی «ظهور اسکای‌واکر» از آپریل گذشته آغاز شد و برگزاری «جشن جنگ ستارگان» سبب شد که برای اولین بار در تاریخ چندگانه بلیت‌های فیلم پیش از روز افتتاحیه به صورت کامل پیش‌فروش شود. اولین تریلر که در کنفرانسی با اجرای «استیون کولبر» و حضور «جی‌جی ایبرامز» کارگردان، و سایر عوامل برگزار شد، از لوگو و عنوان فیلم و ربات جدید D-O رونمایی می‌کرد. «ایان مک‌دیارمید» بازیگر نقش «امپراطور» نیز حضوری غافلگیر کننده در مراسم داشت. این تریلر در ۲۴ ساعت اول انتشار ۱۱۲ میلیون مرتبه مشاهده شد. عوامل فیلم در ماه آگست بار دیگر در کنفرانس D23 حضور یافتند تا از دومین تریلر و پوستر رسمی رونمایی کنند. این تریلر پیش از اکران «آن: بخش دو»، «جوکر» و «به‌سوی ستارگان» به نمایش درمی‌آمد. یونایتد ایرلاینز، جنرال الکتریک، مک‌دونالدز، سامسونگ، و بوز از جمله شرکای تجاری دیزنی برای بازاریابی «ظهور اسکای‌واکر» بودند.

از ۱۱ دسامبر و به فاصله‌ی ۹ روز مانده به اکران «ظهور اسکای‌واکر»، تبلیغات رعدآسای فیم از شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی ای‌بی‌سی، ای‌اس‌پی‌ان، نشنال جئو، دیسکاوری، و اف‌اکس پخش شدند. کاربران فروشگاه آمازون می‌توانستند با هشتگ ویژه‌ای به جستجو بپردازند و با استفاده از عبارت «الکسا، نیرو همیشه همراهت خواهد بود» بلندگوهای هوشمند آمازون را فعال کنند. براساس گزارش «پست‌ترک»، حدود ۷۰ درصد سینماروها دیدن فیلم را توصیه می‌کنند و به آن امتیاز ۴ ستاره داده‌اند. حدود ۴۳ درصد مخاطبین نیز مردان بالاتر از ۲۵ ساله، ۲۴ درصد مردان زیر ۲۵ ساله، ۲۲ درصد زنان بالاتر از ۲۵ ساله و ۱۰ درصد زنان زیر ۲۵ ساله بودند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که شمار دنبال‌کنندگان و مشاهدت ویدیویی «اسکای‌واکر» به رقم استثنایی ۶۷۰ میلیون می‌رسد، هرچند «آخرین جدای» رکورد ۷۹۶ میلیون دلاری را ثبت کرده بود. با این حال، «ظهور اسکای‌واکر» با میانگین ۲۶۸.۱ میلیون دلاری ژانر علمی-تخیلی فاصله‌ی زیادی دارد. حدود ۱۱۶.۵ میلیون هوادار فیسبوک، ۴۴.۶ میلیون مشاهده‌ی ویدیویی فیسبوک، ۲۰.۱ میلیون دنبال‌کننده‌ی توئیتر، ۴۲۴.۸ میلیون بازدید ویدیویی یوتیوب و ۶۳.۵ میلیون هوادار در اینستاگران، دنیای مجازی فیلم را تشکیل می‌داد.

برای دیدن «نیرو برمی‌خیزد» در سال ۲۰۱۵ چنان شور و شوقی در میان هواداران وجود داشت که تکرار آن با هر دنباله‌ای ناممکن می‌نمود. ویدیوهای پربیننده‌ی «ظهور اسکای‌واکر» با نرخ ۳۰:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که «آدام درایور» و «دیزی ریدلی» ستارگان فیلم در نقش‌های ری و کایلو رن، در شبکه‌های اجتماعی فعال نبودند. این دو در عوض از ابتدای ماه نوامبر در شوهای شبانه حضور پیدا کردند و ویدیوهای گفتگوی آنان در تمامی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شد. میانگین بازدید روزانه‌ی «ظهور اسکای‌واکر» در یوتیوب نیز به ۴۲ هزار می‌رسید که کمی بالاتر از میانگین ۴۰ هزار عددی ژانر علمی-تخیلی است. این آمار در بعضی از مواقع به ویژه با انتشار اولین تریلر به ۱۰۰ هزار بازدید روزانه هم می‌رسید. اولین تریلر فیلم چنانکه ذکر شد ۱۱۲ میلیون مرتبه در ۲۴ ساعت اول مشاهده شد در حالی که اولین تریلر «آخرین جدای» در همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۱۷ حدود ۹۱ میلیون مرتبه بازدید داشت. با این وجود، این آمار با رکورد ۲۸۹ میلیونی «انتقام‌جویان: آخر بازی» در دسامبر سال گذشته و ۲۳۸ میلیونی «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» و همچنین ۲۲۴.۶ میلیونی «شیر شاه» اختلاف زیادی داشت.

فغان از حال و روز «گربه‌ها» (Cats) استودیوی یونیورسال. فروش افتتاحیه‌ی این فیلم پرخرج تا یکشنبه شب به ۶.۵ میلیون دلار می‌رسید و جایگاه چهارم را اشغال کرده بود. فیلم «بمب خبری» (Bombshell) استودیوی لاینزگیت و بران هم این هفته با فروش آخر هفته‌ی ۵.۰۷ میلیون دلاری در دومین هفته‌ی اکران جایگاه ششم را تصاحب کرد. سؤال این است که چرا از میان عناوین بزرگسالانه‌ای مثل «گربه‌ها» و «بمب خبری» که باید پس از ایام کریسمس روی پرده می‌رفتند، «بمب خبری» شرایط مساعدتری دارد؟ فیلم «بمب خبری» نقدهای بسیار بهتری نسبت به «گربه‌ها» دریافت و در فصل جوایز سر و صدایی به پا کرده بود. «گربه‌ها» با بودجه‌ی ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلاری تولید شده در حالی که تولید «بمب خبری» ۳۲ میلیون دلار هزینه داشته است. علاوه بر این، سینماروها پس از تماشای اقتباس سینمایی از نمایش موزیکال «اندرو لوید وبر» از آن متنفر شده‌اند. نباید فراموش کرد مخاطبی که همزمان با «جنگ ستارگان» به دیدن «گربه‌ها» می‌رود به شدت مشتاق دیدن فیلم بوده و احتمالاً از هوادارن نمایش برادوی بوده است.

در طول هفته‌ی گذشته پیش‌بینی می‌شد که «گربه‌ها» در افتتاحیه ۱۵ میلیون دلار فروش کند. مخاطبین «سینمااسکور» به فیلم نمره‌ی C+ داده‌اند و آخرین گزارش‌های «پست‌ترک» نشان می‌دهد که آن‌ها «گربه‌ها» را لایق تنها دو ستاره می‌دانند. احتمال افزایش فروش فیلم پس از ایام کریسمس وجود دارد اما هرگز نباید از فیلم انتظار فروشی در سطح «بزرگ‌ترین شومن» با بازی «هیو جکمن» را داشت که در ابتدا ۸.۸ میلیون دلار فروخت اما در نهایت به لطف نمره‌ی A «سینمااسکور» در بازارهای داخلی رکورد ۱۷۴.۳ میلیون دلاری را ثبت کرد.

موزیکال «اندرو لوید وبر» از ۳۸ سال پیش تاکنون نزدیک به ۴ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروخته است، اما این اثر در سالن‌های سینما کاری از پیش نبرد. «گربه‌ها» در ایالت‌های شرقی و جنوبی با فروش بهتری مواجه شد اما در مجموع به شکستی کامل انجامید. آمارهای «پست‌ترک» نشان می‌دهد که ۳۹ درصد از سینماروها زنان بالاتر از ۲۵ ساله، ۲۶ درصد زنان زیر ۲۵ ساله، ۲۴ درصد مردان بالاتر از ۲۵ ساله و ۱۰ درصد مردان زیر ۲۵ ساله بوده‌اند. سفیدپوستان نیز ۶۷ درصد مخاطبین را تشکیل می‌دهند و به دنبال آنان آسیایی‌تباران با ۱۰ درصد، اسپانیایی‌تباران با ۹ درصد و سیاهپوستان با ۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اولین تریلر «گربه‌ها» تابستان گذشته در کامیک کان سن دیه‌گو رونمایی شد. این ویدیو مخاطبین را به خاطر ظاهر عجیب شخصیت‌ها به وحشت انداخت. هرچند جلوه‌های ویژه‌ی به کار رفته در تریلرها با آنچه قرار است روی پرده به نمایش درآید تفاوت‌های زیادی دارد، اما مانند «سونیک خارپشت» تغییراتی ۱۸۰ درجه‌ای در فیلم ایجاد شد و فیلم تا چند ساعت پیش از اکران تمام نشده بود. در طول تعطیلات آخر هفته، «گربه‌ها» عملکرد بسیار خوبی داشت و رقم مشاهدات ویدیویی مربوط به آن و شمار هوادارانش در شبکه‌های اجتماعی به نیم میلیارد می‌رسید، در حالی که میانگین ژانر موزیکال ۱۱۲ میلیون است. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۲۸:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند، اما آمار بالا لزوماً به معنای مثبت بودن بازخوردها نیست. یکی از علل افزایش بینندگان تریلر این بود که هواداران آن را تمسخر می‌کردند. از این گذشته، تمامی آثار سینمایی موزیکال از ستاره‌ای چون «تیلور سوئیفت» که ۵۶ درصد آمار دنبال‌کنندگان فیلم معادل ۲۸۱ میلیون هوادار را به خود اختصاص داده، برخوردار نیستند. در مجموع هواداران بازیگران که شامل «جیمز کوردن» و «ریبل ویلسون» هم می‌شدند ۷۵ درصد دنبال‌کنندگان فیلم را تشکیل می‌دادند. سوئیفت از ابتدا حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشت و پوسترها و ویدیوهای پشت صحنه را به اشتراک می‌گذاشت.

«بمب خبری» که در دومین هفته‌ی اکران ۱۴۸۰ سالن را در اختیار داشت، با ۵.۸ میلیون دلار در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. این پروژه‌ی ۳۲ میلیون دلاری در ابتدا توسط آناپورنا خریداری شد اما این استودیو در نهایت از امتیاز فیلم را به لاینزگیت و استودیوهای بران فروخت. امتیاز ۶۵ درصد «راتن تومیتوز»، به همراه نامزدی «شارلیز ترون» و «مارگو رابی» در گلدن گلوب و چهار نامزدی دیگر از «اتحادیه‌ی بازیگران» شامل نامزدی بازیگری برای ترون، نامزدی گروه بازیگری، و نامزدی بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای رابی و «نیکل کیدمن»، موقعیت «بمب خبری» را مساعدتر از «گربه‌ها» کرده است.

فیلم «بمب خبری» که داستان آزار جنسی «راجر ایلز» مدیر فاکس نیوز به کارکنان شبکه را روایت می‌کند، یادآور «رکود بزرگ» (The Big Short) در سال ۲۰۱۵ است که همزمان با «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» اکران شد. آن فیلم به کارگردانی «آدام مک‌کی» هم ابتدا به صورت محدود در ۸ سالن به نمایش درآمد  و سپس تعداد سالن‌هایش را به ۱۵۸۵ رساند. «رکود بزرگ» در اولین هفته‌ای که به صورت گسترده‌ روی پرده رفت ۱۰.۵ میلیون دلار فروخت و در نهایت رکورد ۷۰.۲ میلیون دلاری را ثبت کرد. «پست‌ترک» گزارش می‌دهد که ۷۰ درصد سینماروها دیدن فیلم را توصیه می‌کنند و به آن امتیاز ۴ ستاره می‌دهند. حدود ۵۸ درصد مخاطبین زن و ۴۲ درصد مرد بودند و ۶ ۰ درصد آن‌ها را افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله تشکیل دادند. «بمب خبری» به ویژه در ایالت‌های شرقی و غربی با فروش بهتری همراه شد.

براساس گزارش «کام‌اسکور» فروش داخلی فیلم‌ها در آخر هفته‌ی گذشته به ۲۴۴.۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال گذشته ۳۸ درصد رشد را نشان می‌داد. با این حال، فروش سالانه‌ی فیلم‌ها با ۱۰.۸ میلیارد دلار همچنان ۴.۷ درصد با سال گذشته اختلاف دارد. در سال ۲۰۱۸ تا ۲۲ دسامبر فیلم‌ها ۱۱.۳ میلیارد دلار فروخته بودند. این هفته فیلم «فورد در برابر فراری» به کارگردانی «جیمز منگولد»‌ و بازی «کریستین بیل» و «مت دیمون» از فروش داخلی ۱۰۱.۷ میلیون دلاری عبور کرد و ثابت کرد که فیلم‌های اریجینال هنوز می‌توانند پرفروش‌ شوند.

فیلم «زندگی نامرئی» (Invisible Life) استودیوی آمازون این هفته تنها در ۲ سالن اکران شد و ۸.۳ هزار دلار فروخت. «شمشیرهای از رو بسته» (Knives Out) ساخته‌ی «رایان جانسون» هم در با ۶.۱ میلیون دلار در رده‌ی ششم جدول ایستاد. این فیلم هنوز در بازارهای آلمان و ژاپن اکران نشده است. «جومانجی: مرحله‌ی بعد» سونی با افت فروش ۵۶ درصدی نسبت به افتتاحیه و فروش ۲۶.۱ میلیون دلاری در رتبه‌ی دوم قرار گرفت و «یخ‌زده ۲» دیزنی با ۱۲.۳ میلیون دلار جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. این فیلم به فروش خارجی ۷۱۷ میلیون دلاری و فروش جهانی ۱.۱۰۳ میلیارد دلاری رسیده و از «من نفرت‌انگیز ۳» با ۱.۰۳۵ میلیارد دلار، «داستان اسباب بازی ۳» با ۱.۰۶۷ میلیارد دلار و «داستان اسباب بازی ۴» با ۱.۰۷۴ میلیارد دلار عبور کرده است.

هفته‌ی آینده فیلم «الماس تراش‌نخورده» (Uncut Gems) استودیوی A24 به کارگردانی «برادران سفدی» و بازی «آدام سندلر» به صورت گسترده در سراسر آمریکا اکران می‌شود. فیلم «زنان کوچک» (Little Women) سونی به کارگردانی «گرتا گرویگ» و انیمیشن «جاسوس‌های تغییرشکل‌یافته» (Spies in Disguise) فاکس نیز به صورت گسترده افتتاح می‌شوند. فیلم جنگی «۱۹۱۷» (1917) یونیورسال به کارگردانی «سم مندز» نیز به صورت محدود روی پرده می‌رود.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۰-۲۲ دسامبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر (Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker) دیزنی ۲۵۰-۳۰۰ ۱۷۵.۵ ۱۷۵.۵ ۳۷۳.۵ ۱
۲ جومانجی: مرحله‌ی بعد (Jumanji: The Next Level) سونی ۱۲۵ ۲۶.۱ ۱۰۱.۹ ۳۱۱.۹ ۲
۳ یخ‌زده ۲ (Frozen 2) دیزنی - ۱۲.۳ ۳۸۶.۵ ۱۱۰۳.۷ ۵
۴ گربه‌ها (Cats) یونیورسال ۹۵ ۶.۵ ۶.۵ ۱۰.۹ ۱
۵ شمشیرهای از رو بسته (Knives Out) لاینزگیت ۴۰ ۶.۱ ۸۹.۵ ۱۸۵.۵ ۴
۶ بمب خبری (Bombshell) لاینزگیت ۳۲ ۵ ۵.۴ ۵.۴ ۲
۷ ریچارد جوول (Richard Jewell) برادران وارنر ۴۵ ۲.۵ ۹.۵ ۹.۵ ۲
۸ کوئین و اسلیم (Queen & Slim) یونیورسال ۲۰ ۱.۸۵ ۳۶.۵ ۳۶.۵ ۴
۹ کریسمس سیاه (Black Christmas) یونیورسال ۵ ۱.۸۰ ۷.۲ ۱۳.۳ ۲
۱۰ فورد در برابر فراری (Ford v Ferrari) فاکس قرن بیستم ۹۷ ۱.۸۰ ۱۰۱.۶ ۱۹۲.۹ ۶

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳ دی ۱۳۹۸ ۲۰:۲۵

استفاده مستقیم شما از اصطلاحات نژادپرستانه فاشیستی آمریکایی خیلی قشنگ هست. چیزی به اسم سفیدپوست وجود نداره ( اگر هم خیلی کنجکاو هستید میتونید شماره مجله نشنال جوگرافی که درباره مبحث ((نژاد)) هست رو مطالعه کنید و متوجه بشید که همچین چیزی وجود نداره) اگر دوست دارید ترجمه درستش رو بدونید میتئنید از کلمه اروپایی-تبار استفاده کنید . درست مثل آسیایی-تبار یا آفریقایی_تبار. شما مجبور نیستید با همون سیستم فاشیستی که شرکت ها و دولت آمریکا مردمش رو تقسیم بندی کرده ترجمه کنید

نمایش اسپویل
۲ دی ۱۳۹۸ ۲۳:۰۱

لینک cats اشتباه هست لینک برای یک انیمیشن ساخت چین هست به همین اسم محصول سال 2018

نمایش اسپویل
۳ دی ۱۳۹۸ ۰۰:۱۶

اصلاح شد.

نمایش اسپویل
۲ دی ۱۳۹۸ ۲۲:۱۳

لینک فیلم cats درست نیست

نمایش اسپویل
۲ دی ۱۳۹۸ ۲۲:۰۵

واقعن خسته نباشید برای تهیه‌ی این متن. همتون عشقید.?????

نمایش اسپویل